CO MÓWIĄ POLICJANCI I INSTRUKTORZY?
|
25 EKONOMIA JAZDY
SPIESZ SIĘ POWOLI
W Polsce – w przeciwieństwie do Europy – autostrad jest niewiele. Wszystkie kuszą jednak, by jechać z maksymalną dopuszczalną prędkością. Skrócenie czasu podróży znacznie zwiększa jednak jej koszt. Jadąc ze stałą prędkością 120 km/h, dojedziesz później, ale zużyjesz znacznie mniej paliwa. Sprawdziliśmy: średnie spalanie auta z silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów (Mazda CX-5) wynosi około 11 litrów przy prędkości 150 km/h i 8 litrów przy prędkości 120 km/h. Na niemieckiej autostradzie poruszaliśmy się BMW serii 3 z silnikiem 3.0 – przy 130 km/h auto spalało 9 litrów, przy 180 km/h nawet 16 litrów. W przypadku potężnych, doładowanych silników te różnice są jeszcze większe.
BĄDŹ BEZPIECZNY
26 - 30 5 PATENTÓW JAK NIE ZASNĄĆ ZA KÓŁKIEM
WYŚPIJ SIĘ. Przeciętny człowiek potrzebuje 7–8 godzin snu. Jeśli przed trasą się nie wyśpisz, zaciągniesz dług, który Twój organizm zechce spłacić w najmniej oczekiwanym momencie. Zmęczenie lub senność kierowcy to przyczyna 30% wypadków (Sleep Research Center).
RÓB PRZERWY. Zatrzymanie się na 15 minut co 2–3 godziny skutecznie zniweluje zmęczenie. Podczas postoju poruszaj się: fizyczne ćwiczenia są czterokrotnie skuteczniejsze niż kofeina (badania brytyjskiego Transport Research Laboratory).
PIJ KAWĘ. Ale zanim dopadnie Cię zmęczenie, a nie kiedy już nie masz siły jechać. Kofeina działa, ale dopiero 30 minut po spożyciu. Ważne jest też, kiedy pijesz kawę lub napój energetyczny: w środku nocy pobudzi Cię na 30 minut, podczas gdy w ciągu dnia nawet na 90 (Road Safety Research Report).
TESTUJ SWOJE REAKCJE. Co kilkadziesiąt minut powtarzaj prosty test: przypomnij sobie, jakie miejscowości właśnie minąłeś i co przykuło Twoją uwagę. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego precyzyjnie, oznacza to, że Twój mózg śpi i prowadzisz jak automat.
ZDRZEMNIJ SIĘ. Na poboczu albo parkingu, na 15–20 minut (nie dłużej). Krótka drzemka jest najskuteczniejszym znanym sposobem na pokonanie zmęczenia.
31 - 35 5 PATENTÓW NA MNIEJSZE SPALANIE
NIE GRZEJ SILNIKA. Po prostu przekręć kluczyk i ruszaj w drogę. Auto podczas jazdy nagrzewa się szybciej o 30%, niż kiedy stoi, więc nie ma sensu czekać.
SPRAWDŹ CIŚNIENIE W OPONACH. Co najmniej raz, a najlepiej dwa razy w miesiącu. Ciśnienie słabsze o 0,2 bara to zużycie paliwa większe o 1%; o 0,4 bara – 2%; o 0,6 bara – 4% (dane niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego GTU ). Za słabe ciśnienie oznacza także znacznie szybsze zużycie opon.
WYŁĄCZ KLIMĘ. Zimą i jesienią klimatyzacja automatyczna (AC ) likwiduje wilgoć w aucie oraz odparowuje szyby, ale zwiększa zużycie paliwa nawet o... 20%. Kiedy szyby nie są zaparowane, nie musisz jej używać.
WYRZUĆ ZBĘDNE GRATY. Auto spala tym więcej, im więcej waży. Skoro tak, pozbądź się szpargałów, które niepotrzebnie wozisz ze sobą. W żadnym wypadku nie jeźdź z bagażnikiem dachowym zamontowanym na stałe – spalanie może być wyższe nawet o kilkanaście procent.
MYŚL NA ZAPAS. – Podstawowa zasada ekojazdy to przewidywanie – mówi instruktor Robert Szpindor. Widząc czerwone światło, zdejmij nogę z gazu zawczasu. Wcześniej zajmij też właściwy pas ruchu. Długą trasę planuj na godziny najmniejszego natężenia ruchu.
36 NATĘŻENIE RUCHU
DALEKO OD SZOSY (GŁÓWNEJ)
Planuj podróż tak, aby omijać duże miasta i drogi główne. Szybciej i taniej będzie nadłożyć kilometrów i podróżować ze stałą prędkością niż przejechać mniej, ale tracić czas w korkach czy podczas dynamicznego przyspieszania. Poruszając się ze stałą prędkością, spalasz nawet o połowę mniej paliwa.
37 KRADZIEŻE
NIE BIERZ PODARKÓW
Po kradzieżach „na stłuczkę” złodzieje odkryli nowe technologie. Na stacjach benzynowych obdarowują kierowców „prezentami” (latarka, breloczek). W nich ukryty jest nadajnik GPS, który później wskazuje przestępcom, gdzie jest samochód
38 FOTORADARY
ZDEJMIJ NOGĘ Z GAZU...
...przed fotoradarem i nie naciskaj pedału po minięciu rejestratora. Polowanie na kierowców weszło w kolejną fazę. Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozmieści radary połączone w sieć. Nie wystarczy zwolnić przed każdym, aby uniknąć mandatu, a później przyspieszyć. Jeśli Twoja średnia prędkość jazdy między radarem nr 2 a nr 5 będzie wyższa niż dozwolona, też dostaniesz mandat – pocztą.
39 MŁODZI KIEROWCY
POWSTRZYMAJ EMOCJE
Jeśli jesteś świeżo upieczonym kierowcą, miej się na baczności. 19 stycznia wchodzi w życie nowa ustawa o kierujących pojazdami, szczególnie surowa właśnie dla Ciebie. Nie wystarczy, że zdasz dużo trudniejszy egzamin na prawo jazdy. Przez dwa lata będziesz pod specjalnym nadzorem władz. W obszarze zabudowanym wolno będzie Ci jeździć 50 km/h, poza nim – 80 km/h, a na autostradach – 100 km/h. Jeśli popełnisz jakiekolwiek dwa przewinienia, trafisz na badania psychologiczne i kurs reedukacyjny, a okres nadzoru nad Tobą zostanie przedłużony o kolejne dwa lata. Za trzy wykroczenia stracisz prawo jazdy. Wiedz też, że między 4. a 8. miesiącem od otrzymania prawa jazdy musisz przejść teoretyczne i praktyczne szkolenie z zakresu ruchu drogowego.
40 PUNKTY KARNE
POWAŻNIE(J) TRAKTUJ OSTRZEŻENIA
Za przekroczenie 24 punktów karnych żegnałeś się dotąd z prawem jazdy. Wg nowych przepisów powinieneś bać się też liczby 48. Złapanie pierwszych 24 punktów nie pozbawi Cię już prawa jazdy. Zostaniesz „tylko” skierowany na badania lekarskie i psychologiczne oraz kurs reedukacyjny. To nie wszystko: aż na 5 lat trafisz na „czarną listę” w Centralnej Ewidencji Kierowców (dostęp do niej będą miały wszystkie służby). Jeśli wciąż będziesz popełniał wykroczenia i uzbierasz kolejne 24 punkty – stracisz prawo jazdy.
41 PRAWO JAZDY
PRZEMYŚL ZAKUP QUADA
O ile oczywiście chciałeś go mieć tylko dlatego, że można nim jeździć bez prawa jazdy. Nowe prawo wprowadza nieistniejącą dotąd kategorię lekkiego czterokołowca (masa do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik do 50 cm3) i nakazuje zdanie egzaminu na prawo jazdy kategorii AM, likwidując jednocześnie kartę motorowerową. Można się o nie ubiegać już od 14 roku życia.
42 KURSY DOSZKALAJĄCE
WRÓĆ DO SZKOŁY...
...doskonalenia umiejętności jazdy, szkoły bezpiecznej jazdy lub na kurs ekojazdy. – Każde dodatkowe doświadczenie może się okazać kluczowe w podbramkowej sytuacji – mówi nasz ekspert Robert Szpindor. Szkolenie polskich kierowców jest nastawionie na zdanie egzaminu. Szkolenie w szkołach jazdy – na opanowanie dobrych nawyków.