REKLAMA

BMW M3 E46 CSL z ręczną skrzynią biegów - wideo

Znalazł się śmiałek, który w unikalnym BMW M3 E46 CSL zdecydował się na zmianę skrzyni z SMG na ręczną. W materiale właściciel opowiada o historii tego wyjątkowego samochodu, a brytyjski dziennikarz dzieli się wrażeniami z jazdy. 

BMW M3 CLS E46 materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Generacja E46 uchodzi obok E92 za najbardziej udaną w historii modelu M3, a M3 E46 CSL to jeden z najlepszych modeli skonstruowanych przez dział M. Niestety CSL nie był doskonały. Słabym punktem była zautomatyzowana skrzynia biegów SMG z jednym sprzęgłem. Na początku naszego wieku inżynierowie BMW byli przekonani, że to przełomowe rozwiązanie ma przed sobą świetlaną przyszłość, co się zresztą potwierdziło. Byli tak zadowoleni ze swojego osiągnięcia, że zdecydowali się użyć go w najlepszym wtedy produkowanym modelu BMW. I to pomimo faktu, że znakomicie wiedzieli, iż skrzynia SMG II była w przejściowym etapie rozwoju. Dziś większość sportowych samochodów wykorzystuje zautomatyzowane skrzynie mechaniczne, ale obecne konstrukcje mają dwa sprzęgła i działają błyskawicznie. Choć na papierze skrzynia zamontowana w M3 E46 CSL zmienia biegi w 0,08 s w praktyce działa wolno, z nieprzyjemną przerwą w dostawie mocy i niemiłym ślizganiem po zapięciu biegu. Na rynku pojawiło się 1383 egzemplarzy M3 CSL i wszystkie wyposażone były w skrzynię SMG drugiej generacji.  

BMW M3 CLS E46 materiały prasowe

Zobacz także:

BMW M3 E46 CSL – gwiazda Nurburgringu

Przypomnijmy CSL (Coupe Sport Leichtbau) to wzmocniona i odchudzona wersja BMW M3 E46, która zachwyciła świat w 2004 roku. Moc podniesiono z 343 do 360 KM, a masa została obniżona o 100 kg i spadła do 1383 kg. Dzięki tym zabiegom na jednego KM przypadało tylko 3,85 kg. By udało się osiągnąć ten efekt usunięto cześć izolacji dźwiękowej, klasyczne fotele zastąpiono lekkimi kubełkami, a dach wykonano po raz pierwszy w samochodzie działu M z włókna węglowego (minus 7 kg). Nawet szyby w CSL-u są cieńsze. Czarny dach rzucał się w oczy, ale również pod karoserią znajdowały się najbardziej wyrafinowane materiały dostępne w tym czasie w motoryzacji. System stereo i klimatyzacja były dostępne jako bezpłatna opcja, a na kierownicy debiutował przycisk M Track Mode, aktywujący sportowy tryb wyostrzający reakcję oraz rozluźniający elektroniczne kajdany. CSL dostępny było w dwóch kolorach, grafitowym i czarnym. Rożnica w prowadzeniu w porównaniu do zwykłego M3 jest wyraźna. Dzięki układowi kierowniczemu o bardziej bezpośrednim przełożeniu, poprawionemu zawieszeniu i rozłożeniu masy, lekkim kołom M3 CSL sprawia wrażenie znacznie zwinniejszego. Ucho cieszy karbonowy układ dolotowy do silnika, który przy większym obciążeniu rasowo rezonuje. CSL rozpędza się do 100 km/h w 4,9 s, a prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

BMW M3 CLS E46 materiały prasowe

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

O potencjale tego samochodu świadczy czas okrążenia Północnej Pętli Nurburgringu. CSL pokonał słynny tor w 7 min 50 sekund. Nawet pomimo faktu, że dzisiejsze generacje BMW M3 są mocniejsze i szybsze chylą czoła zacnemu poprzednikowi: BMW M3 E91 - 8 min 5 s, a aktualne BMW M4 - 7 min 52 s. Wynik M3 CSL wygląda znakomicie również na tle konkurencji, bo Mercedes SLS AMG okrążył pętlę w 7 min 40 s, a Porsche GT2 (996) w 7 min 46 s. Znakomity czas na Nurburgringu to też efekt zastosowania rewolucyjnych opon tzw. półslicków (Michelin Pilot Sport Cup), które dziś są standardem w supersportowych samochodach. W 2004 roku jednak nie chciałbyś jeździć na tych oponach w deszczu.

REKLAMA

REKLAMA

BMW M3 E46 CSL – trudna decyzja

Pomimo wrażeń jakie serwuje M3 E46 CSL i zwinności jaką popisuje się na torze jedno rozwiązanie nie daje spokoju. Dlaczego CSL nie był oferowany również z ręczną skrzynią jak regularne M3? Ze względu na unikalność modelu, techniczną doskonałość (poza SMG), oraz na fakt, że CSL uchodzi wśród fanów marki za świętość niewielu właścicieli decydowało się na jakiekolwiek modyfikacje.
Pojawił się jednak człowiek, który zdecydował się na zmianę skrzyni w M3 CSL z SMG na ręczną. Tę historię wraz w wrażeniami z jazdy w materiale wideo przedstawił brytyjski dziennikarz Henry Catchpole. Co zrozumiałe, że właściciel CSL-a przez aż pięć lat bił się z myślą zmiany skrzyni i nie mógł się zdecydować. Obawiał się utraty na wartości (za dobrze zachowany egzemplarz obecnie trzeba zapłacić 100 tys. euro) i nawet zaczął rozważać sprzedaż CSL-a. Ale nie znalazł na rynku samochodu, który oferował w tym przedziale cenowym na tyle wysublimowane wrażenia. A że jego CSL służył jak samochód do codziennej jazdy i miał duży przebieg (140 tys. mil) ostatecznie się zdecydował na wymianę skrzyni. Jak resumuje Catchpole dopiero po zmianie skrzyni na ręczną BMW M3 CSL zaczął stanowić pełny pakiet.

BMW M3 CLS E46 materiały prasowe

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA