Ford Kuga 2013 - szybka zmiana

Auto dynamiczne i świetnie sprawujące się na asfalcie, ale ciasne – grymasiło wielu użytkowników Kugi pierwszej generacji. Ford wziął sobie tę ostatnią ocenę do serca i zaledwie po czterech latach wprowadził następcę. Nowa Kuga już jeździ w Stanach Zjednoczonych, wkrótce będzie Polsce.

Ford Kuga 2012 materiały prasowe
SUV Forda został zbudowany na płycie podłogowej najnowszego Focusa, co gwarantuje wyśmienite właściwości jezdne na asfalcie
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 118 800 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Europejska Kuga to amerykański Escape. To pomysł Forda, który postanowił, że nie będzie już oferował różnych modeli dla dwu stron Atlantyku. Strategia nazywa się One Ford: wszyscy wiedzą, że chodzi w niej o obniżenie kosztów produkcji. Problemem ustępującej Kugi była ciasnota wnętrza. Właściwie jedynym, bo auto podobało się. Nic dziwnego, zaprojektowano je zgodnie z udaną koncepcją Kinetic Design, wymyśloną przez Forda, by samochody marki wyglądały jakby zawsze były w ruchu. Nie krytykowano też jakości wykonania, silników, osiągów ani właściwości jezdnych. Tu też było dobrze. Jednak bagażnik pierwszej Kugi to pożałowania godne 360 l. Więcej można było napakować do niejednego auta miejskiego. Ciasno było również na tylnej kanapie, na której dorośli pasażerowie średniego wzrostu dotykali kolanami siedzeń pierwszego rzędu.

Z WIĘKSZYM MOŻESZ WIĘCEJ

Ford, mimo że stosunkowo późno zdecydował się na konkurowanie w coraz popularniejszym segmencie aut terenowo-rekreacyjnych (Kuga trafiła na rynek w 2008 roku), nie ustrzegł się błędów. Ale, jak na potężną firmę przystało, potrafił je szybko usunąć. Zaledwie po czterech latach, bez uciekania się do face liftingu pierwszej wersji, postanowiono, że czas na nową Kugę. Nowy SUV jest agresywny i bardziej muskularny. Auto ma ostrzejsze przetłoczenia na masce i potężniejsze wloty powietrza. Ford postawił na jakość wykonania. Szczeliny między elementami karoserii są mniejsze (pół centymetra to wedle zapewnień producenta absolutne maksimum), a zastosowane materiały szlachetniejsze.

Nowa Kuga jest dłuższa od poprzedniej o osiem centymetrów. Mało, ale, jak się okazuje, to wystarczyło. Skromne wydłużenie zaowocowało nieskromnym zwiększeniem przestrzeni bagażowej. W nowej Kudze można wrzucić „na tył” aż 442 litry. Bagażnik można przy tym powiększyć, bez konieczności mocowania się z uchwytami – wystarczy nacisnąć przycisk i wszystko dzieje się automatycznie. Po rozłożeniu tylnej kanapy zyskujemy przestrzeń ładunkową o płaskiej podłodze.

MYŚLĄCA MASZYNA

Ford wyposażył nową Kugę w mnóstwo przydatnej i poprawiającej bezpieczeństwo elektroniki. Takie rzeczy jak SYN C i MyFord – systemy wewnętrznej komunikacji sterowanej głosowo (będziesz mógł dzięki nim wydawać polecenia nawigacji i łączyć się telefonicznie z wybraną osobą) – trafiły do Kugi II wprost z nowego Focusa. SYN C samodzielnie potrafi wezwać pomoc, jeśli ulegniesz wypadkowi. Wystarczy, że wcześniej połączysz w parę swój telefon komórkowy i auto za pomocą Bluetootha. System, po wykryciu poważnego zderzenia (muszą zostać odpalone poduszki powietrzne), automatycznie wykona połączenie alarmowe, a w lokalizacji miejsca wypadku służbom ratunkowym pomogą dane z komórki.

Dlaczego warto było czekać

> SUV Forda dobrze się prowadził, ale był zbyt mały w stosunku do konkurentów.
> Sylwetka nowej Kugi została odświeżona i auto wygląda teraz dużo bardziej atrakcyjnie.
> Kugę II wykonano z lepszych materiałów, ma też zdecydowanie lepsze wyposażenie.

W nowym modelu zastosowano także systemy wykrywania pojazdu w martwym polu widzenia, przeciwdziałania kolizjom przy niewielkich prędkościach i rozpoznawania znaków drogowych oraz wyświetlania informacji o nich na desce rozdzielczej. Wygodzie kierowcy posłuży też automatyczne otwieranie drzwi bagażnika zainicjowane ruchem nogi. Nową Kugę zbudowano na płycie podłogowej nowego Focusa, co oznacza, że będzie się nią dobrze jeździć. Z werdyktem poczekamy na test; na razie możemy powiedzieć, że podobnie jak w wypadku poprzednika auto można kupić w wersjach z napędem na obie lub na jedną oś (to drugie wybiera dziś w Europie aż 25% kierowców, którzy nie zamierzają zjeżdżać z asfaltu). Sam napęd AWD jest w Kudze II nowy i wedle zapewnień Forda reaguje dużo szybciej niż ten zastosowany u poprzednika. Auto prowadzi się tym pewniej, że elektronicznym rozdziałem siły napędowej na koła zajmie się znany z Focusa Torque Vectoring Control, który na podstawie ciągłych obliczeń decyduje, gdzie jest ona w danej chwili najbardziej potrzebna. W gamie silników na dzień dobry mamy do wyboru trzy jednostki: dwa dwulitrowe diesle o mocy 140 lub 163 KM oraz benzynowy 1.6 EcoBoost (bezpośredni wtrysk i turbo) o mocy 175 KM. Skrzynie biegów – mechaniczne i automatyczne, jest też dwusprzęgłowa przekładnia Powershift. W sumie, dzięki zdecydowanej reakcji na opinie klientów Ford dał sobie szansę na mocniejsze zaistnienie na rynku SUV-ów. Kuga II w sprzedaży pojawi się w pierwszym kwartale 2013 roku.

DANE PRODUCENTA

DANE PRODUCENTA

Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciNissan Qashqai, Mazda CX-5
Silnikbenzynowy, R4, 1.6 turbo
Moc maks./przy obrotach175 KM/5700 obr/min
0–100 km/hb.d.
Prędkość maksymalnab.d.
Zużycie paliwab.d.
Emisja CO2b.d.
Silnik i przeniesienie napędupojemność skokowa 1596 cm3, maksymalny moment obrotowy b.d., skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 452 x 184 x 168 cm, rozstaw osi 269 cm, masa własna b.d., pojemność bagażnika 442 litrów, pojemność zbiornika paliwa 57 litrów.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA