Klasyczna Skoda 1100 OHC - Z wizytą w raju

Delikatny powiew jesiennego wiatru, zapach ciepłego asfaltu i 102-oktanowej benzyny – wyruszamy na nieśpieszną przejażdżkę jedyną w swoim rodzaju Skodą 1100 OHC.

Skoda 1100 OHC auto motor und sport
Skoda 1100 OHC
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Jaskrawoczerwone auto czeka na nas przed bramą fabryki Skody w Mlada Boleslav. Stąd udamy się wprost do Czeskiego Raju, krainy położonej niedaleko matecznika Skody. Zielone łąki, niebieskie niebo, złoto-żółte promienie słońca i strzępiaste chmury zawieszone nad krętymi drogami wśród wzgórz – raj to właściwe słowo i właściwe miejsce na podróż tym samochodem. Wyścigowy kabriolet ma wręcz demoniczne nadwozie i gdyby nie firmowy znaczek można by go wziąć za Ferrari czy Maserati – tak mocno kłuje w oczy czerwień jego lakieru, tak filigranowe są szprychy w kołach, tak fascynująco sportowy jest jego kształt włącznie z płetwą za kierowcą poprawiającą właściwości aerodynamiczne auta.

REKLAMA

Skoda 1100 OHCauto motor und sport
Skoda 1100 OHC

Skoda 1100 OHC – Zapach benzyny

Włączając się do ulicznego ruchu Skoda 1100 OHC zwraca na siebie powszechną uwagę nie tylko wyglądem, lecz także roztaczanym wokół intensywnym zapachem benzyny. Opuszczamy fabrykę i Mladą Boleslav z mnóstwem rozlokowanych w niej firm dostawczych pracujących dla Skody. Żyje z niej tu cała okolica – tak było, jest i będzie, o czym świadczy choćby uruchomienie produkcji elektrycznej rodzinnej Skody Enyaq.
Z autem rodzinnym nasz dwumiejscowy kabriolet nie ma nic wspólnego. Długość jego nadwozia wynosi ledwie 3,90 m, wysokość 1,70 m, a wszelki osprzęt i wyposażenie zredukowano do minimum. Ramę wykonano z cienkościennych stalowych rur, karoseria jest z tworzywa sztucznego (w coupe z aluminium). Dzięki temu wyścigówka Skody ma masę tylko 550 kg, napędza ją zaś lekki czterocylindrowy silnik z dwoma gaźnikami o pojemności 1092 cm3 i mocy 92 KM, którą uzyskuje przy 7700 obr/min. Umiejętność pracy na wysokich obrotach jednostka ta zyskała pod koniec lat 50. gdy inżynierowie zaopatrzyli stosowany wcześniej silnik w nową głowicę aluminiową z dwoma wałkami rozrządu, z których jeden steruje zaworami dolotowymi, a drugi wydechowymi. Sprzęgło, pięciobiegowa skrzynia biegów i przekładnia główna z mechanizmem różnicowym znajdują się przy tylnej osi, dzięki czemu rozkład mas, gdy w aucie znajduje się kierowca, jest mniej więcej równomierny.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda 1100 OHCauto motor und sport
Skoda 1100 OHC

Skoda 1100 OHC – Niczym w LeMans

Że powietrze stawia Skodzie niski opór, niemal widać gołym okiem, resztę załatwia fantazja kierowcy, gdy wyjeżdżając z zaspanego miasteczka wystrzela na kolejną prostą jakby ścigał się w Le Mans. Wokół Czeski Raj, a ja czuję się jak na prostej i zakręcie Mulsanne. Celuję wzrokiem w przestrzeń między brzuchatymi nadkolami i ponad garbem na masce, silnik kręcę do 5000 obrotów, błyskawicznie zapinam kolejny bieg. Zestopniowano je bardzo ciasno, a sposób ich załączania to przeciwieństwo słowa „płynny”. Coś wspaniałego! 110, 120 km/h wystarczy, żeby poczuć się jak w sportowym aucie z krwi i kości, wąska szybka z przodu nie stawia żadnego oporu powietrzu, które uderza mi prosto w twarz.
Skoda 1100 OHC potrafi rozpędzić się do 190 km/h, ale my jesteśmy tu dzisiaj dla przyjemności, więc nie będziemy tego sprawdzać. Radośnie kręcę wielką drewnianą kierownicą, ciesząc się tym, jak lekko to auto przejeżdża kolejne zakręty. I rozkoszuję krajobrazem – najpierw gdy wąskie dróżki prowadzą mnie wśród pól i zamków na wzgórzach, potem gdy przeciskam się serpentynami wokół malowniczych skał. Na koniec dnia zostawiam czerwoną wyścigówkę pod Muzeum Skody. Jej solidnie rozgrzany silnik stygnąc poskrzypuje radośnie. Jak było? Świetnie - owszem, auto jest głośne, jego nadwozie stale drga, a wokół czuć benzynę. Ale właśnie to kochamy przecież najbardziej.

Skoda 1100 OHCauto motor und sport
Skoda 1100 OHC

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA