REKLAMA

Objazdowy dom

Nadchodzi czas weekendowych wojaży i wakacyjnych wypraw. Dla tych, którzy kochają swobodę i lubią podróżować w niemal domowych warunkach idealnym rozwiązaniem może być kamper.

Kampery Fiat Ducato Sun Traveller 604 - 2002 r., przebieg 40 000, moc 128 KM; nowy - 75 000 euro, używany - 180 000 zł. Na dachu antena satelitarna, z tyłu podest na rowery.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 261 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-4, rama-2
SPRAWDŹ OFERTY

Pod karoserią kampera (samochód specjalny kempingowy) kryje się najczęściej podwozie samochodu dostawczego z przyczepą kempingową zabudowaną przez wyspecjalizowaną firmę. Pierwsze tego rodzaju pojazdy konstruowano już na bazie legendarnego "ogórka" - Volkswagena busa. Europejskie kampery - dzięki temu, że są zabudowane na podwoziach o całkowitej masie dopuszczalnej 3,5 t - mogą być prowadzone przez kierowców mających prawo jazdy kategorii B.

Różnorodność tych pojazdów, nowych jak i oferowanych na rynku wtórnym,może przyprawić o zawrót głowy - od zbudowanych w nadwoziu typowego furgonu dostawczego, po luksusowe, w których nawet przednia część jest wykonana według indywidualnego projektu. Do budowy kamperów ich producenci wykorzystują wszystkie auta dostawcze. Liderem jest Fiat Ducato - jego stosunkowo tanie podwozie pozwala nieco korzystniej skalkulować cenę auta. Jest to ważne, ponieważ ceny nowych kamperów są wysokie i zaczynają się od około 160 000 zł za samochód z podstawowym tylko wyposażeniem, bez klimatyzacji i poduszek powietrznych! Po części jest to spowodowane koniecznością stosowania lekkich materiałów (całkowita masa dopuszczalna pojazdu to 3,5 tony, a samo auto przed zabudową ma przeważnie masę 1600 do 2200 kg) i specjalnych, nieseryjnych rozwiązań we wnętrzu.

Kampery liczą sobie od 4,5 do 7 metrów długości i mają od 2 do 8 miejsc noclegowych. Są wyposażane w kuchenki i lodówki na propan-butan, a od lat 90. w kabinę WC oraz w prysznic. Sama zabudowa wykonana jest na szkielecie drewnianym, poszycie - z blachy aluminiowej lub z laminatu. Zazwyczaj są ocieplone, najczęściej styropianem, i wyposażone w podwójne szyby.

REKLAMA

REKLAMA

Kampery, jeśli nie były użytkowane w wypożyczalni, mają z reguły niezbyt duże przebiegi. Ponieważ są oparte na podwoziu auta dostawczego, serwisowanie nie jest problemem i okazuje się stosunkowo tanie. Warto szukać nowszych aut, z lat 90., są już bowiem wyposażone w hamulce tarczowe z ABS i napędzane nowszej generacji dieslami.

Czy kampery są lepsze od przyczep kempingowych? Zdania są podzielone. Rozłożoną przyczepę można zostawić na kempingu i samochodem swobodnie poruszać się po okolicy. Zakotwiczony zaś kamper wymaga złożenia podpierających nóżek i przedsionka oraz odłączenia od zasilania elektrycznego. Natomiast w podróży łatwiej jest w nim wypoczywać, a na czas przygotowywania posiłków nie trzeba zatrzymywać się. Również prowadzenie kampera jest łatwiejsze niż auta z przyczepą (nie mówiąc o cofaniu). Pomimo wszystko, kamper prowadzi się jak auto dostawcze z mocno przesuniętym wgórę i na tył środkiem ciężkości (uwaga na wiatr). Poszerzony tył z długim zwisem oraz szeroka i wysoka nadbudowa nad szoferką każą dokładniej przyglądać się przejazdom pod wiaduktami. Ciężkie kampery mają też długą drogę hamowania. Ale najpoważniejszym argumentem "karawaniarzy" jest cena przyczepy - dużo niższa od ceny kampera.

Rynek tych aut w Polsce dopiero się rozwija. Ofert można szukać w ogłoszeniach prywatnych, na rynku działają również wyspecjalizowane firmy sprzedające i naprawiające kampery - oferują one, oprócz sprzedaży nowych, auta kilku- i kilkunastoletnie.

Ceny małych, ponaddwudziestopięcioletnich kamperów, zaczynają się od 7000 zł, ale trudno będzie znaleźć egzemplarze utrzymane w dobrym stanie. Auta z końca lat 80. kosztują do 20 000 zł. Ceny samochodów z lat 90. zawierają się pomiędzy 20 000 a 100 000 zł, a z lat 2001-2003 sięgają do 180 000 zł.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński, autor

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA