Pod karoserią kampera (samochód specjalny kempingowy) kryje się najczęściej podwozie samochodu dostawczego z przyczepą kempingową zabudowaną przez wyspecjalizowaną firmę. Pierwsze tego rodzaju pojazdy konstruowano już na bazie legendarnego "ogórka" - Volkswagena busa. Europejskie kampery - dzięki temu, że są zabudowane na podwoziach o całkowitej masie dopuszczalnej 3,5 t - mogą być prowadzone przez kierowców mających prawo jazdy kategorii B.
Różnorodność tych pojazdów, nowych jak i oferowanych na rynku wtórnym,może przyprawić o zawrót głowy - od zbudowanych w nadwoziu typowego furgonu dostawczego, po luksusowe, w których nawet przednia część jest wykonana według indywidualnego projektu. Do budowy kamperów ich producenci wykorzystują wszystkie auta dostawcze. Liderem jest Fiat Ducato - jego stosunkowo tanie podwozie pozwala nieco korzystniej skalkulować cenę auta. Jest to ważne, ponieważ ceny nowych kamperów są wysokie i zaczynają się od około 160 000 zł za samochód z podstawowym tylko wyposażeniem, bez klimatyzacji i poduszek powietrznych! Po części jest to spowodowane koniecznością stosowania lekkich materiałów (całkowita masa dopuszczalna pojazdu to 3,5 tony, a samo auto przed zabudową ma przeważnie masę 1600 do 2200 kg) i specjalnych, nieseryjnych rozwiązań we wnętrzu.
Kampery liczą sobie od 4,5 do 7 metrów długości i mają od 2 do 8 miejsc noclegowych. Są wyposażane w kuchenki i lodówki na propan-butan, a od lat 90. w kabinę WC oraz w prysznic. Sama zabudowa wykonana jest na szkielecie drewnianym, poszycie - z blachy aluminiowej lub z laminatu. Zazwyczaj są ocieplone, najczęściej styropianem, i wyposażone w podwójne szyby.
Komentarze
auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:20
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?