Porsche 911 GT3 RS: Potęga siły docisku - TEST

Jego silnik kręci się do 9000 obr/min, a na kołach ma najbardziej sportowe opony, jakie zna świat. Porsche 911 GT3 RS nie jest jednak samochodem sportowym. W najnowszym wcieleniu jest już raczej autem półwyczynowym.

Porsche 911 GT3 RS Fot. Rossen Gargolov
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 553 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Nie bardzo wiedzieli, gdzie znaleźć miejsce na trójkąt ostrzegawczy. Serio – w pewnym momencie musieli usiąść i się nad tym zastanowić, bo fizycznie nie było gdzie go umieścić. Między przednimi kołami, w miejscu, w którym w innych „911”, ze wszystkimi dotychczasowymi 911 GT3 i GT3 RS włącznie, znajduje się bagażnik, w najnowszym GT3 RS są już tylko wielkie wyloty powietrza z chłodnicy. W kabinie też nie ma gdzie go schować, trójkąt jest na to za długi. Więc gdzie?

Porsche 911 GT3 RS - Przepływ powietrza

Powiedzieć, że najnowszy GT3 RS jest autem ekstremalnym, to jak nie powiedzieć nic. Każdy GT3 RS taki jest, czego najlepszym dowodem silnik – czterolitrowy, sześciocylindrowy, wolnossący bokser, który jest ewolucją jednostki poprzedniego GT3 RS oraz aktualnego GT3, napędzający też wyczynowe odmiany „911”. Rozwija moc ponad 500 KM i kręci się do 9000 obr/min. Z tymi parametrami silnik jest praktycznie przy granicy swoich możliwości, nie ma tu już pola do wyraźnej poprawy osiągów. Można mu zmienić wałki rozrządu, zmodyfikować głowice, czy zastosować nieco bardziej wydajny układ smarowania, jednak podstawowe parametry, takie jak moc, moment obrotowy czy maksymalne obroty nie ulegną dużej zmianie. W efekcie w najnowszym 911 GT3 RS moc jednostki w porównaniu z poprzednikiem wzrosła zaledwie o 5 KM.

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

Przełączniki na kierownicy pozwalają podczas jazdy zmieniać ustawienia amortyzatorów, mechanizmu różnicowego, układu kontroli trakcji oraz systemu stabilizacji


Natomiast z punktu widzenia aerodynamiki nowy model różni się od poprzedniego diametralnie. W oczy najbardziej rzuca się oczywiście ogromny tylny spojler, szeroki prawie jak nadwozie i znajdujący się minimalnie powyżej linii dachu – jest on jednak tylko jednym z elementów, które przy 285 km/h wytwarzają siłę docisku o wartości 860 kg. Podobne wielkości pojawiają się właściwie tylko w świecie wyścigów; mówiąc obrazowo, tak duży docisk sprawia, że zawieszenie pędzącego samochodu jest przyciśnięte do ziemi tak, że prześwit zmniejsza się o 2 cm (!).
Aerodynamice podporządkowano każdy element konstrukcji najnowszego GT3 RS. Jedna wielka chłodnica umieszczona centralnie (zamiast trzech mniejszych, jak poprzednio) „zabiera” cały bagażnik, jednak dzięki niej tuż przed przednimi kołami robi się miejsce na dwa małe dyfuzory i aktywne klapy. Wahacze przedniego zawieszenia mają aerodynamiczne profile i aż 40 kg siły docisku pochodzi tylko od nich. Chrapy w górnych częściach przednich błotników, służące obniżeniu ciśnienia w nadkolach (z którym wiąże się spora część oporów powietrza), przestały być wystarczające, dlatego błotniki mają brutalne wycięcia w stylu znanym z aut wyczynowych. Nawet drzwi musiały zostać przeprojektowane, żeby zrobić miejsce dla strumienia powietrza wylatującego z przednich nadkoli. Oto ekstremum w wydaniu Porsche.

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

Porsche 911 GT3 RS - Jak przyklejony

Nawet na mokrym torze i na „cupowych” oponach 911 GT3 RS okazuje się niesamowicie stabilny. Wolnossący silnik liniowo rozwija moc, co ułatwia jej precyzyjne dozowanie, a układ kierowniczy tak wyraźnie komunikuje, co dzieje się na styku przednich kół z asfaltem, że aż prawie możesz przewidzieć, w którym momencie zaczną wpadać w poślizg. Kiedy jednak gazu jest odrobinę za dużo, tył auta natychmiast zrywa przyczepność. Nawet mając ochronę w postaci systemu stabilizacji, gdy zdarza się to na trzecim biegu znacznie powyżej 100 km/h, robi ci się sucho w gardle.

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov
Nieduża kierownica nie ma żadnych spłaszczeń i została umieszczona niemal pionowo. Przekładnia PDK zachowuje tradycyjną dźwignię
Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov
Jednym z elementów pakietu Weissach jest pałąk bezpieczeństwa wykonany z... włókna węglowego

Prędkość, jaką GT3 RS jest w stanie utrzymać w pierwszej fazie skrętu, jest jak w samochodzie wyczynowym


Na jedynym „suchym” okrążeniu, jakie udało nam się zaliczyć, można było nie tyle poczuć potencjał najnowszego GT3 RS, ile raczej się o niego otrzeć. Silverstone to bardzo szybki tor, z łukami, w które wbijasz się po mocnym, ale krótkim hamowaniu z bardzo wysokiej prędkości. Liczą się precyzja i wyczucie, a samochód, na którym można polegać, jest na wagę złota.
Okazuje się, że nawet przy bardzo ostrym hamowaniu przód Porsche praktycznie w ogóle się nie obniża. To efekt m.in. zestrojenia przedniego zawieszenia, a chodzi o to, żeby prześwit pozostawał jak najbardziej stabilny, bo wtedy siła docisku zmienia się w sposób przewidywalny. Przy niskiej prędkości przyczepność wynikająca ze zwiększonego w porównaniu z GT3 rozstawu kół oraz szerszych opon jest jak na drogowe auto niesamowita. Natomiast przy wyższej, kiedy swoją „pracę” wykonuje aerodynamika, okazuje się wręcz niewiarygodna.

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov
Tak samo jak wyczynowe 911 GT3 R i 911 RSR, teraz również GT3 RS ma z przodu ogromne wyloty powietrza z chłodnicy
Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov
Wycięcia  w błotnikach służą obniżeniu ciśnienia w nadkolach pędzącego auta, a lotki nadają strumieniowi powietrza „porządek”


Sposób, w jaki GT3 RS wpada głęboko w strefy hamowania oraz prędkość, jaką potrafi utrzymać w pierwszej fazie skrętu, dają wrażenie jazdy autem wyczynowym. Nawet kiedy czujesz, że zewnętrzne koła już nie przeniosą dużo większego obciążenia, auto pozostaje stabilne i jedzie jak po sznurku. Wyjście, gaz i kolejna prosta.

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov
Przy wysokiej prędkości siła docisku jest tak duża, że zawieszenie jest dociśnięte do ziemi aż o 2 cm

Porsche 911 GT3 RS - Mała wnęka

Wielką nowością w GT3 RS jest możliwość zmiany przełącznikami na kierownicy charakterystyki amortyzatorów, zarówno ściskania, jak i odbicia, regulowania niezależnie od siebie czułości działania układu kontroli trakcji oraz układu stabilizacji, a także zakresu blokowania mechanizmu różnicowego. To kolejne elementy prosto z aut wyczynowych.
Kiedy już to wszystko dopracowali, ktoś wpadł na pomysł, że w przedniej pokrywie, od spodu, da się zaprojektować małą wnękę. Akurat taką na kompaktowy trójkąt ostrzegawczy.

 

Dane producenta PORSCHE 911 GT3 RS
Cena b.d.
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
525 KM
8500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
465 Nm
6300/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa  dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,2 s
Prędkość maksymalna 296 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 13,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
305 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4572 x 1900 x 1322 mm, rozstaw osi 2457 mm, masa własna 1450 kg, pojemność bagażnika 0 l,  pojemność zbiornika paliwa 64 l (w opcji 90 l).

 

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov

System DRS – czyli ruchomy płat tylnego skrzydła, który podnosi się, by zmniejszyć siłę oporu powietrza. Kiedy ma duży kąt natarcia, prędkość maksymalna najnowszego 911 GT3 RS wynosi 260 km/h, kiedy jest otwarty – jest o 36 km/h wyższa

W imię aerodynamiki

Nowy GT3 RS ma taką samą sylwetkę jak poprzednik, a moc silnika niemal identyczną. Jednak pod względem aerodynamiki jest właściwie innym autem – od chłodnicy, przez zawieszenie, drzwi, aż po tylny spojler. W efekcie, przy wysokiej prędkości nowy model wytwarza ponad dwa razy wyższą siłę docisku.

Porsche 911 GT3 RSFot. Rossen Gargolov
Porsche 911 GT3 RS (991.2)

Chłodnica
Zamiast trzech mniejszych chłodnic umieszczonych na środku oraz po bokach nowy GT3 RS wykorzystuje jedną, zamontowaną centralnie i pochyloną pod kątem ok. 45 stopni do przodu.
Wyloty gorącego powietrza znajdują się u góry i są tak zaprojektowane, by natychmiast kierować je na boki.

Aktywne klapy
Małe dyfuzory oraz ruchome „skrzydła”, umieszczone przed przednimi kołami, to elementy składające się na tzw. aktywną aerodynamikę najnowszego 911 GT3 RS. Ich praca jest zsynchronizowana z działaniem ruchomego płata tylnego spojlera.

Wahacze
Tak samo jak GT3, również GT3 RS wykorzystuje z przodu układ podwójnych wahaczy poprzecznych. Jednak w RS-ie ich profile mają aerodynamiczny kształt, który pozwala wytworzyć siłę docisku o wartości aż 40 kg.

Wycięcia w błotnikach
Spełniają tę samą funkcję co „chrapy” w górnej części błotników – obniżają ciśnienie, powstające w nadkolach w wyniku przepływu powietrza przy dużej prędkości, które jest źródłem sporej części siły oporu powietrza. Z kolei lotki kierują strumień powietrza w odpowiedni sposób.

Drzwi
Chyba najbardziej niepozorny element całego auta jest jednym z najciekawszych. Po raz pierwszy są w całości wykonane z włókna węglowego, co pozwala zaoszczędzić 5 kg masy. Zostały też inaczej ukształtowane niż w pozostałych odmianach Porsche 911, by było miejsce dla strumienia powietrza z nadkoli.

Wloty
Otwory w tylnych błotnikach nie służą już doprowadzeniu powietrza do silnika (teraz trafia ono tam od góry, przez wloty pod tylnym spojlerem). Po bokach znajdują się teraz kanały, które mają ujścia w tylnym zderzaku. Przepływające przez nie powietrze pozwala obniżyć podciśnienie, jakie powstaje za autem.

Lotki
Umieszczone przy krawędziach dachu, niepozorne elementy spełniają bardzo ważną funkcję – „utrzymują” po bokach auta gorące powietrze pochodzące z chłodnicy. Dzięki temu nie miesza się ono z chłodniejszym, przepływającym górą, które trafia do silnika.

System DRS
Tak jak w najnowszym GT3, wsporniki podtrzymują skrzydło od góry. W nowym GT3 RS jest ono znacznie szersze i znajduje się wyżej niż w poprzednim modelu. Spojler ma jeden płat stały i jeden ruchomy, co na torze pozwala zwiększać siłę docisku w zakrętach oraz zmniejszać opór powietrza na prostych.

 

Porsche 911 GT3 RSMateriały prasowe
Porsche 911 GT3 RS (992)
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA