REKLAMA

Przygotowanie auta przed podróżą

Zadbaj o auto przed wyjazdem. Żeby urlop nie zmienił się w horror, jeszcze przed startem, dla własnego spokoju i bezpieczeństwa, skontroluj w aucie kilka istotnych rzeczy.

Peugeot w przekroju
Peugeot w przekroju

1. OLEJ
Olej nie zmieniany na czas skróci żywotność serca samochodu, zwłaszcza gdy każda wymiana była opóźniana. Z każdym przejechanym kilometrem uszlachetniacze zawarte w oleju zanikają i traci on swoje właściwości, a na to są szczególnie wrażliwe wysilone silniki wysokoobrotowe i turbodoładowane. Jeśli podczas podróży samochód zasygnalizuje obniżony poziom oleju, nie wpadaj w panikę. Silniki współczesnych samochodów potrafi ą zużyć nawet 0,5 l/1000 km. Ważne, by dolewać olej o tej samej lepkości

2. PASEK ROZRZĄDU
Jeśli pasek napędzający rozrząd zerwie się, w większości silników (tzw. kolizyjnych) tłoki zetkną się z zaworami. Efekt - do wymiany: zawory, wałek/wałki rozrządu, czasem cała głowica. Rachunek wyniesie nawet 3-6 tys. złotych. Często bardziej opłacalna jest wymiana całego silnika na inny, używany. Podobne skutki może przynieść ścięcie kilku następujących po sobie ząbków paska. Mniej groźne jest przeskoczenie paska, objawiające się spadkiem mocy. Owo przeskoczenie paska może nastąpić na przykład podczas zapalania "na pych". Łańcuch uchodził za rozwiązanie głośniejsze od paska, za to nie wymagające wymiany, ale to mit. Zdarzają się wymiany łańcuchów rozrządu już po 30 000 km. Warto też pamiętać, że co pewien czas należy wymieniać pompę wody, a także paski napędzające sprężarkę klimatyzacji czy alternator.

REKLAMA

3.  ZAWIESZENIE
Odpowiada za prawidłowe prowadzenie i zachowanie auta na drodze. Jego destrukcja zwykle jest procesem długotrwałym. Właśnie dlatego kierowcy tak trudno wykryć usterki. Zużycie elementów zawieszenia najłatwiej zdiagnozować na tak zwanych szarpakach, w stacji kontroli pojazdów. Pamiętaj, że uszkodzone zawieszenie powoduje szybsze zużycie opon.

4. KLIMATYZACJA
W wielu autach z drugiej ręki "klima" jest, ale jakby jej nie było. Po prostu nie działa prawidłowo. Zwykle z powodu nieszczelności układu, usterek elektrycznych lub łożyskowania sprężarki. Regeneracja zatartej, cieknącej kosztuje 500-600 złotych. To skutek okresowego nieużywania klimatyzacji, nawet w chłodne dni. Olej, który ma ją smarować nie krąży wraz z czynnikiem chłodzącym i po uruchomieniu może się ona zatrzeć. Oczywiście obowiązkowa jest wymiana filtra-osuszacza, oleju i czynnika R134a. Za takie rozszerzone płukanie zapłacisz 400-500 zł. Nie zapomnij też o corocznej wymianie filtra kabinowego - kosztuje niewiele (30-60 zł). Twoja kieszeń z powodu klimatyzacji może zostać nadwyrężona o 900-1100 zł, ale komfort jazdy w upalne dni jest bezcenny. Dezynfekcję klimatyzacji warto przeprowadzać raz w roku, przegląd wraz z uzupełnieniem czynnika chłodzącego - raz na dwa lata.

5. ŚWIATŁA
Z pomocą drugiej osoby sprawdź działanie wszystkich świateł w samochodzie. Pamiętaj, że żarówki (np. świateł mijania) najczęściej przepalają się parami, a ściślej - w krótkich odstępach czasu. Skontroluj prawidłowe ustawienie świateł mijania - obowiązkowo po wymianie żarówki. Zrobisz to na każdej stacji kontroli pojazdów, w ostateczności nawet na jednobarwnej ścianie budynku.

6. HAMULCE
Okładziny hamulcowe - z przodu praktycznie zawsze są to klocki - nie tylko zapewniają zatrzymanie auta, ale odprowadzają część ciepła wytwarzanego przy hamowaniu. To ważne zadanie, ponieważ hamowanie jest zamianą energii kinetycznej na cieplną. Gdy nie zdołają jej odprowadzić, tarcze przegrzeją się, o czym świadczą plamy na ich powierzchni, a droga hamowania ulegnie wydłużeniu. Dlatego, zdaniem doświadczonych mechaników, grubość okładzin nie powinna być niższa niż jedna czwarta-jedna piąta początkowej. Minimalna grubość tarczy litej wynosi 8 mm, tarczy wentylowanej 22-25 mm. Co 2 lata należy koniecznie wymienić płyn hamulcowy. Pochłania on wilgoć z otoczenia, co wpływa na obniżenie jego temperatury wrzenia. Niewymieniany regularnie, może powodować korozję pompy hamulcowej.

7. OPONY
Do wymiany są zawsze wtedy, gdy bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm. Za zużyte "gumy" policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny. Aby zorientować się, że to już, nie trzeba nawet żadnego przyrządu - opony mają poprzeczne progi na bieżniku właśnie o wysokości 1,6 mm, określane z angielskiego skrótem TWI (Tread Wear Indicator). Nie warto czekać z wymianą do samego końca, bo płytki bieżnik dużo gorzej odprowadza wodę. Innym powodem wymiany gum jest ich nierównomierne zużycie. Najczęściej świadczy to o uszkodzeniach w układzie zawieszenia. W przypadku zakupu nowych opon (z używanymi nie warto ryzykować), wybieraj tylko rozmiary rekomendowane przez producenta samochodu. Informację znajdziesz na klapce wlewu paliwa lub wklejce znajdującej się na karoserii czy schowku w desce rozdzielczej. Równie istotną kwestią jest prawidłowe ciśnienie powietrza w ogumieniu. Testy dowodzą, że zbyt niskie, np. o 0,1 bara, powoduje wzrost spalania o 0,5 l/100 km, przy średnim spalaniu 8 l/100 km. Poza tym opona o ciśnieniu na stałe niższym o 20% (najczęściej spotykany przypadek) będzie miała skrócony przebieg o około 20%.

 

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA