Pierwsza godzina jest znośna, po dwóch chcesz już komuś przy- łożyć, po czterech wariujesz. Apo osiemnastu godzinach jazdy szutrowo-kamienistymi drogami w tempie rzadko przekraczającym 20 km/h - znajdujesz się w jakimś dziwnym stanie, jakby na pograniczu utraty świadomości. Po prostu jest ci wszystko jedno. Nie chce się jeść, pić, gadać, słuchać, nic cię nie boli, wszystko ci jedno - która godzina albo gdzie jesteś. Chcesz tylko położyć się i zasnąć. Barak dla robotników budujących drogi? Dajesz mu z miejsca pięć gwiazdek - za to, że w ogóle jest. Chociaż podróżujący z ekipą Austriacy mieli jeszcze dość siły, żeby na widok takiego noclegu zaprotestować. "Konkretnie, nie spodobał im się kibelek" - mówi Michael Kudela, szef czeskiego "auto motor a sport". I dodaje: "Taka jazda trwała trzy dni - od Ułan Ude do Chabarowska. 18 godzin i 400 km dziennie".
Michael przejął pałeczkę po nas na wschodnim brzegu jeziora Bajkał, dokąd z Nowosybirska poprowadziliśmy Octavi ę Scout numer 6. Cała impreza - przejazd dziesięciu samochodów trasą Moskwa- Władywostok - była pomysłem rosyjskiego importera Skody.
Wybór Scoutów z benzynowymi silnikami 2.0 FSI (150 KM) był oczywisty. Po pierwsze, pomimo długiego dystansu, w głąb Syberii nie pchasz się autem z silnikiem wysokoprężnym. Wyjątki to w zasadzie tylko Kamaz, Ził, Kraz albo jakaś inna forma ciężarówki niezniszczalnej jak czołg T-34. Powód jest prozaiczny - olej napędowy jest jak w Stanach, czyli podły. Zupełnie nie na gardło współczesnego zachodniego diesla. Benzynowiec to mus, a i tak stacje z właściwym paliwem będą tylko w większych miastach. Popularniejsza jest bowiem benzyna 80-oktanowa, od której silnik benzynowy jaki dzisiaj znamy dostaje głębokiej anemii - dusisz gaz, a niewiele się dzieje.
Po drugie, mocno wskazana jest jakaś forma napędu na cztery koła. Do Władywostoku pewnie da się dotrzeć i bez niego, czego dowodem Wołgi i Moskwicze, które trzeszcząc i podskakując śmigały po syberyjskich bezdrożach. Jednak w błocie może być różnie. Przydatne będą też zwiększony prześwit i osłony pod podwoziem, inaczej samochód po wyprawie może już nie być taki sam jak przed.
Komentarze
84styleFury, 2011-07-19 21:12:19
~gufi, 2011-07-19 20:57:46
auto motor i sport, 2008-01-18 09:30:36
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?