LUNAR ROVING VEHICLE
SUV-y z innego świata - Apollo na kołach
Lunar Roving Vehicle (LRV) to jedyny pojazd, jakim człowiek poruszał się po pozaziemskich bezdrożach. Trzy egzemplarze tych LRV były używane podczas ostatnich misji Apollo w latach 1971-1972. Zostały wyprodukowane przez Boeinga, ich podwozie było zbudowane z rur aluminiowych i składane na czas transportu na Księżyc. Napęd elektryczny zapewniały cztery silniki (po jednym przy każdym kole) o mocy po 190 W (0,25 KM), co każdemu LRV dawało okrągły 1 koń mechaniczny. Prędkość maksymalna wynosiła 13 km/h, a dwa akumulatory srebrowo-cynkowe zapewniały zasięg do około 90 km. Tylne koła mogły skręcać w przeciwnym kierunku niż przednie, dzięki czemu średnica zawracania LRV wynosiła zaledwie 3 metry. Najdłuższy dystans pokonał LRV-3 podczas ostatniej misji Apollo (na fot. za „kółkiem” astronauta Eugene Cernan). Wszystkie trzy LRV do dziś parkują na Księżycu.

MINI JOHN COOPER WORKS BUGGY
SUV-y z innego świata - Ekstremalny to mało

Niewiele jest pojazdów równie ekstremalnych jak dakarowe Buggy. Oto samochód, który najtrudniejsze bezdroża świata pokonuje nie w tempie żółwia, lecz przy pełnej prędkości. Do jego napędu służy trzylitrowy, sześciocylindrowy turbodiesel rozwijający moc 355 KM, co może nie brzmi szczególnie spektakularnie, w tym wypadku jednak „jedzie się” momentem obrotowym wynoszącym 770 Nm. Zbiornik paliwa ma pojemność 325 litrów, auto jest wyposażone w system pompowania kół podczas jazdy i ma dwa koła zapasowe. Skok zawieszenia wynoszący 40 cm (!) pozwala frunąć przez kamienie wielkie jak koła. Siły, jakie wtedy działają na całą konstrukcję pojazdu są trudne do wyobrażenia. Ale chyba jeszcze trudniej jest wyobrazić sobie to wrażenie, kiedy kierowca ze szczytu kilkusetmetrowej wydmy patrzy na zjazd jak ściana, po czym wciska gaz...
![]() |
![]() |
Takie pojazdy jak dakarowe Mini najtrudniejsze bezdroża świata pokonują nie w przeprawowym, żółwim tempie, lecz przy pełnej prędkości |
JEEP WRANGLER MONSTER TRUCK
SUV-y z innego świata - Monstrum na kołach

To jedne z najbardziej spektakularnie przerobionych samochodów. Powstały w latach 70. w USA, początkowo jako przeróbki pick-upów. Bardzo szybko zyskały popularność w zawodach typu przejazd po wrakach samochodów. Do szkieletu z rur – swego rodzaju rusztowania – za pomocą sprężyn o długości nawet 76 cm podwiesza się mosty napędowe typu heavy-duty. Przy każdym kole mogą być nawet cztery amortyzatory, a żeby auto mogło się jako tako poruszać, często skrętna jest również tylna oś. Prześwit zależy tylko od wielkości kół i może wynosić nawet metr, kierowca siedzi natomiast na wysokości pierwszego piętra. Najbardziej monstrualne Monster Trucki (przygotowane do zawodów) mają doładowane, zasilane metanolem silniki o pojemności 9 litrów, rozwijające moc nawet 2000 KM.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku
Komentarze