REKLAMA

Sensacyjny napęd

Mała pojemność silnika i brak turbodoładowania nie oznaczają rezygnacji z osiągów. Jednostki montowane w Citigo mają zaledwie 1 litr pojemności, ale są zaskakująco krzepkie i wyjątkowo oszczędne. Ich sprzymierzeńcem jest niska masa własna auta.

Skoda Citigo Na jednym zbiorniku można bez trudu pokonać trasę o długości blisko 800 km. To odległość, jaka dzieli Warszawę od czeskiej Pragi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Co ma wspólnego 1000-konny, 16-cylindrowy silnik Bugatti z 60-konnym, 3-cylindrowym silnikiem Skody? Twórcę! Inżynier Kai Persigehl to kierownik zespołu, który tworzył od podstaw obydwie jednostki napędowe. Jak przekonuje, w obu wypadkach wyzwania technologiczne oraz reżimy jakościowe były wyjątkowo wysokie.

Najtrudniejszym zadaniem przy projektowaniu silnika do Citigo były jego wymiary. Pod maską nie ma zbyt dużo miejsca, aby upchnąć silnik i jego osprzęt oraz skrzynię biegów. Poza tym jednostka napędowa musi spełniać wiele dodatkowych kryteriów, takich jak niskie zużycie paliwa oraz emisja dwutlenku węgla do atmosfery, cicha praca, dobra akustyka oraz jak najniższa masa własna. W rezultacie udało się skonstruować silnik, który wykonano niemal w całości z aluminium i który bez osprzętu waży zaledwie 68 kg. Rozrząd jest napędzany paskiem, trwałym jak cały silnik. Dla oszczędności miejsca zarówno alternator, jak i pompa wody znalazły się bezpośrednio przy korpusie silnika. Zrezygnowano nawet z typowych uchwytów (kolejne odzyskane kilogramy) i zastosowano jednakowe śruby, co pozwoliło skrócić czas montażu na linii produkcyjnej. Precyzyjne wyliczenie mas wirujących wału korbowego przełożyło się na wyjątkowo równą i cichą pracę jednostki napędowej. Inną nowinką jest zintegrowany z głowicą cylindrów, chłodzony cieczą kolektor wydechowy - to kolejny sposób na sporą oszczędność miejsca.

REKLAMA

Na początek Citigo jest oferowane w dwóch wariantach mocy - 60 i 75 KM (dopłata 1500 złotych). Obie jednostki napędowe mają identyczny moment obrotowy (95 Nm), dostępny w przedziale 3000-4300 obr/min. Słabszy silnik może być zasilany gazem LPG dzięki zastosowaniu instalacji gazowej Landi Renzo. Jej koszt to 3500 zł, zaś w przypadku wersji trzydrzwiowej - zaledwie 2500 zł. Dzięki temu przejechanie 100 km kosztuje średnio 10, zamiast 20 złotych.

EMISJA CO2 - 95 g/km

Standardowo auta są oferowane z 5-biegową przekładnią mechaniczną, która, co nie dziwi przy tym projekcie, jest najlżejsza na świecie - waży zaledwie 25 kg! Udało się to m.in. dzięki wyeliminowaniu wielu ruchomych części. Mechanizm zmiany biegów pracuje niezwykle harmonijnie i precyzyjnie. W późniejszym terminie pojawi się przekładnia zautomatyzowana. Zapewnia ona wyższy komfort jazdy, a przy okazji jest bardziej efektywna, ponieważ sterownik zawsze wybiera możliwie najniższy zakres obrotów silnika. Jej dodatkowy atut to elektryczne sterowanie i obsługa za pomocą dźwigni, wskaźnika i sygnałów akustycznych.

Jednostka napędowa jest skonstruowana w taki sposób, że w przyszłości można będzie zwiększyć moc silnika poprzez zastosowanie turbosprężarki.

 

DANE TECHNICZNE

SILNIKBENZYNOWY 1.0BENZYNOWY 1.0

DANE TECHNICZNE

SILNIK BENZYNOWY 1.0 BENZYNOWY 1.0
Pojemność skokowa 999 cm3 999 cm3
Moc maksymalna 60 KM 75 KM
przy obrotach 5000-6000/min 6200/min
Maks. moment obrotowy 95 Nm 95 Nm
przy obrotach 3000-4300/min 3000-4300/min
Przysp. 0-100 km/h 14,4 s 13,2 s
Prędkość maksymalna 160 km/h 171 km/h
Zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,7 l/100 km
Emisja CO2 105 g/km 108 g/km
Rodzaj napędu na przednie koła, 5-biegowa przekł. mechaniczna na przednie koła,5-biegowa przekł. mechaniczna
Długość 3563 mm 3563 mm
Szerokość 1645 mm 1645 mm
Wysokość 1478 mm 1478 mm
Rozstaw osi 2420 mm 2420 mm
Pojemność bagażnika (3-drzw.) 251/951 l 251/951 l
Pojemność bagażnika (5-drzw.) 259/959 l 259/959 l
Pojemność zbiornika paliwa 35 l 35 l
Szerokość wnętrza*
z przodu 1417/1369 mm 1417/1369 mm
z tyłu 1389/1388 mm 1389/1388 mm
Wysokość wnętrza* z przodu/z tyłu 993/947 mm 993/947 mm
Rozmiar opon 165/70 R14, 175/65 R14, 185/55 R15 165/70 R14, 175/65 R14, 185/55 R15

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA