REKLAMA

Wszystko co powinieneś wiedzieć o podróżowaniu kamperem

Czas rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady! Najlepiej kamperem. W tym roku w Polsce karawaning pewnie będzie dużo bardziej popularny niż był w przeszłości. Podpowiadamy, jak rozpocząć swoją pierwszą podróż kamperem.

kampery Shutterstock.com

Powiedzmy to na wstępie – karawaning, czyli podróżowanie kamperem, nie jest tańsze niż nocowanie w hotelach. To raczej dość luksusowy sposób podróżowania. Już zakup nowego auta to koszt od 180 tys. do nawet miliona złotych, a za wynajem pojazdu na dwa tygodnie zapłacimy 10 000 zł. Nawet w dużym kamperze jest jednak ciaśniej niż w hotelowym pokoju, cała łazienka ma wielkość kabiny prysznicowej, a jazda w ślimaczym tempie zajmuje znacznie więcej czasu niż lot samolotem. Dlaczego więc taka forma zwiedzania ma swoich zagorzałych miłośników? Bo żaden hotel nie zaparkuje metr od brzegu jeziora albo w środku lasu – kamper to wolność, świeże powietrze i przestrzeń, czyli coś, o czym w dzisiejszych czasach marzy wielu z nas. Rodzaje kamperów, koszt wynajmu, polecane miejsca – oto krótki poradnik.

RODZAJE KAMPERÓW

POKÓJ, MIESZKANIE LUB DOM
Tutaj nie ma złych wyborów – każdy kamper ma łóżko, więc w każdym można nocować.
Różne pojazdy tego typu mają swoje wady i zalety. Minikamperem można nawet jeździć na co dzień, bo ma takie same gabaryty jak van. Kampervany są od nich większe, ale nie aż tak przestronne jak tzw. półintegry, które od podstaw buduje się jako kampery. Szczyt możliwości to tzw. integry, czyli kampery przypominające małe autobusy. Używane pojazdy kosztują od 50 tys. zł, nowe – od 180 tys. zł.
kamperyauto motor i sport
kamperyauto motor i sport
MINIKAMPER KAMPERVAN

To auto bazujące na vanie, a jego charakterystycznym elementem jest unoszony dach – kryje się tam łóżko dla dwóch osób. Drugie łóżko, też dwuosobowe, powstaje po położeniu oparć foteli w drugim rzędzie siedzeń. To minimum, aby auto nazwać kamperem. Droższe modele mają wbudowane szafki, lodówkę, zlew i kuchenkę. Od większych kampervanów różni je to, że zazwyczaj nie mają toalety ani prysznica, ale w bagażniku jest zawór, do którego podłącza się przewód ze słuchawką i można wziąć zimny prysznic pod chmurką.

Cena – 180-300 tys. zł

Producenci – VW, Mercedes, Ford, Citroen, Westfalia, Randger

Najprostsza definicja – to pełnoprawny kamper w nadwoziu „blaszaka”, czyli auta dostawczego. W porównaniu z droższymi autami typu półintegra, takie kampery są tańsze i lepiej się prowadzą, a to dlatego, że są samochodami seryjnymi, ale z kempingowym wnętrzem. Nowoczesne dostawczaki mają też wiele systemów wspomagających kierowcę. Na pokładzie znajdziemy wielkie łóżko z tyłu (nawet dla 3 osób) i łóżko powstałe po rozłożeniu kanapy. Takie auta mają nie tylko kuchnię, ale też toaletę i prysznic z ciepłą wodą.

Cena – 190-350 tys. zł
Producenci – Volkswagen, Globe Traveller, Affinity, Westfalia, Weinsberg

kamperyauto motor i sport
kamperyauto motor i sport
PÓŁINTEGRA INTEGRA

To tzw. auta częściowo zintegrowane, czyli do podwozia i kabiny auta dostawczego jest „doklejone” kamperowe nadwozie – tylna część jest szersza niż tzw. szoferka, więc w takim kamperze jest więcej miejsca niż w kampervanie. Są tutaj toaleta, prysznic, kuchnia i miejsce do spania dla 4-6 osób, zależnie od długości pojazdu – poza łóżkiem z tyłu i kanapą jest też łóżko opuszczane spod sufitu lub w zabudowie nad kabiną samochodu (tzw. alkowa). Z tyłu takich pojazdów znajduje się „garaż”, czyli bardzo pojemny bagażnik.

Cena – 200-500 tys. zł
Producenci – Adria, Hymer, Dethleffs, Chausson, Burstner, Sunlight, Hobby

To najbardziej zaawansowane pojazdy – ich część kempingowa i szoferka są ze sobą zespolone, więc auto jest szerokie na całej długości, a w jego wnętrzu znajduje się bardzo dużo miejsca. Te kampery najczęściej bazują na seryjnych dostawczakach (podwozie, układ napędowy), ale ich nadwozie i wnętrze to konstrukcja firmy produkującej zabudowy. Taki pojazd nie ma większej liczby funkcji niż półintegra, może być podobnie wyposażony i mieć podobną długość, ale dzięki szerszemu nadwoziu przestrzeń we wnętrzu jest większa.

Cena – 260-800 tys. zł
Producenci – Hymer, Dethleffs, Fiat, Carthago, Eura Mobil, Autostar

 

Wynajem kampera

Nigdy nie było tanio
Zakup kampera jest drogi, ale taki pojazd można wypożyczyć i ocenić, czy to rozrywka dla nas. Wypożyczalnie znajdziemy w każdym dużym mieście, ale auto trzeba rezerwować z wyprzedzeniem.
o tym musisz wiedzieć:

Ceny – za każdy dzień wynajmu zapłacimy 300-600 zł (mikrokamper lub kampervan), 550-700 zł (pół integra) lub 600-1000 (integra). To ceny w tzw. sezonie wysokim; przy wynajmie na 7 dni – w sezonie niskim i/lub przy dłuższym użyczeniu ceny są niższe, często nawet o połowę.
Dodatkowe opłaty – cena wynajmu to nie wszystko, wiele wypożyczalni kasuje za dodatkowe usługi: wyjazd za granicę – 150 zł, zestaw naczyń – 100 zł, meble turystyczne – 200 zł, pościel – 100 zł i tak dalej.
Kaucja – to co najmniej 5000 zł.
Limit kilometrów – zazwyczaj wynosi 200-400 km dziennie, a opłata za jego przekroczenie to 1-2 zł za 1 km.
Ubezpieczenie – polisa AC oraz assistance są wliczone w cenę.
Uprawnienia – jeżeli nie mamy prawa jazdy kat. C, musimy wybrać takiego kampera, którego masa całkowita po załadowaniu ekwipunku, zabraniu pasażerów i zatankowaniu nie przekroczy 3,5 t; mandaty za przekroczenie ładowności bywają bardzo wysokie – zwłaszcza w zachodniej Europie.

REKLAMA

REKLAMA

kamperyMateriały prasowe

To trzeba wiedzieć kamperze

Z kempingiem jest jak z hotelem – rejestrujesz się w recepcji, zostaje Ci przydzielone miejsce postojowe, wyjaśnione zasady panujące na kempingu, dostajesz mapkę pokazującą, gdzie możesz napełnić zbiornik z czystą wodą, pozbyć się brudnej wody i gdzie znajdziesz prysznice. Otrzymujesz także kluczyk do skrzynki elektrycznej, z którą połączysz kampera za pomocą przewodu. To jest dość proste, gorzej, jeśli masz raczej małe pojęcie o tym, jak działa kamper. Obok podstawowe zasady.

Wypoziomowanie
Parkując na kempingu lub na dziko, trudno znaleźć idealnie płaskie miejsce, więc trzeba wypoziomować pojazd. Sposoby są dwa – trójkątne najazdy pod koła lub (w droższych autach) regulowane zawieszenie pneumatyczne.

Biała, szara i czarna woda
Tzw. białą wodę nalewamy do zbiorników w kamperze np. z kranu na kempingu (trzeba mieć ze sobą przewód z szybkozłączką), szarą, czyli wodę z umywalek, spuszcza się pod pojazd, przekręcając zawór zbiornika, a czarną wodę (z toalety) opróżniamy, wyciągając pojemnik z boku kampera. Szarą i czarną wodę opróżnia się tylko w wyznaczonych miejscach.

Elektryczność
Poza akumulatorem auta w kamperze jest dodatkowa „bateria” (lub dwie) zasilająca oświetlenie, lodówkę czy ogrzewanie. Akumulatory ładują się podczas jazdy oraz za pomocą paneli słonecznych, ale na kempingu lepiej podłączyć pojazd przewodem do słupka z prądem.

Ogrzewanie
W prostszych kamperach znajdziemy ogrzewanie typu webasto, które spala paliwo z baku, ale lepsze kampery mają bardziej wydajne ogrzewanie gazowe (z butli). Do działania obu systemów potrzebny jest prąd elektryczny.

Lodówka
Może być zasilana energią z akumulatora,
z gniazdka (na kempingu) lub prąd dla niej może być wytwarzany z gazu – trzeba pamiętać o przełączeniu trybu zasilania, np. zmienić na zasilanie z „baterii”, gdy opuszczamy kemping.

Technika jazdy

Nie warto się śpieszyć

Szybkie przemieszczanie się kamperem po autostradach nie jest łatwe, bo te pojazdy mają bardzo dużą masę własną i ogromną powierzchnię czołową, a większość z nich również silnik o raczej niewysokiej mocy. Jazda z prędkością 120-140 km/h raczej nie wchodzi więc w grę, bo we wnętrzu robi się bardzo głośno, a zużycie paliwa wynosi wtedy 15-20 l/100 km. W kamperze nie tylko życie, ale i jazda są wolniejsze. Nieco lepiej na drodze spisują się mniejsze mikrokampery i kampervany (np. VW Grand California; na zdjęciu), a nieco gorzej półintegry i integry, czyli pojazdy szersze i cięższe. Niezależnie od tego, jakim kamperem podróżujemy, musimy zmienić przyzwyczajenia i pamiętać o zasadach jazdy domem na kołach:
– powierzchnia boczna kampera jest wielokrotnie większa niż np. samochodu kompaktowego, więc auta te są bardziej podatne na boczne podmuchy powietrza, trzeba zachować szczególną uwagę w czasie jazdy podczas silnego wiatru i wyjeżdżając zza ekranu akustycznego;
– kampery hamują znacznie mniej skutecznie niż samochody osobowe, bo chociaż są wielkie i ciężkie, to zazwyczaj wyposaża się je w standardowe hamulce aut dostawczych. Nic dziwnego, że droga hamowania ze 100 km/h może wynieść 50, a nawet 80 m (!);
– wysokość dużych kamperów (np. półintegry z alkową) może sięgać trzech metrów, co sprawia, że takie auto łatwo uszkodzić, uderzając w nisko zamontowane elementy np. parkingu lub stacji paliw.

kamperyMateriały prasowe

Podróżowanie po Polsce

Jak znaleźć nocleg na dziko albo kemping? Wystarczy smartfon

W tym roku raczej nie będziemy wychylać nosa poza granice naszego kraju – to doskonała okazja, żeby poszukać wyjątkowych miejsc. Wiele osób pyta na forach internetowych o ograniczenia prędkości dla kamperów, odpowiedź jest prosta – autem o masie całkowitej do 3,5 tony można poruszać się tak jak osobowym: 50 km/h w mieście, 90 km/h poza terenem zabudowanym, 120 km/h na drodze ekspresowej i 140 km/h na autostradzie.

Nocleg na dziko
To kwintesencja jazdy kamperem – spędzenie nocy nad brzegiem jeziora, z widokiem na góry lub w lesie to chwile, dla których ludzie na wiele tygodni przeprowadzają się do kamperów. Nie ma zakazu spania w kamperze w takich miejscach, ale trzeba każdorazowo sprawdzić, czy nie jest to teren prywatny lub czy nie ma znaków zakazujących parkowania. W większości miejsc parkowanie i nocleg w aucie są legalne, ale biwakowanie już nie (tzn. rozkładanie krzeseł czy markizy). Warto zapytać o zgodę lokalnych mieszkańców – często pozwalają zaparkować np. na swojej łące. Jazda kamperem to ciągła przygoda, dlatego często spontanicznie szuka się miejsca postojowego, ale warto podeprzeć się też doświadczeniem innych kierowców kamperów – pobierając aplikację Park4Night, zobaczymy zaznaczone na mapie miejsca, które inne osoby znalazły, sprawdziły i zapisały w aplikacji. Najlepsze regiony w Polsce do spania na dziko to Warmia i Mazury, Suwalszczyzna, Podlasie, Beskidy, Sudety oraz wybrzeże Bałtyku.

kamperyMateriały prasowe
Gdzie się zatrzymasz, tam śpisz – to jedna z ważniejszych zalet kamperów. W każdym aucie mogą nocować co najmniej cztery osoby

Nocleg na kempingu
W Polsce działa około 300 kempingów, większość tylko od wiosny do jesieni. Kempingi, podobnie jak hotele, są oceniane w skali gwiazdkowej, gdzie jedna gwiazdka oznacza miejsce niskiej klasy, a cztery gwiazdki – wysokiej. Od liczby gwiazdek zależy m.in. wielkość miejsca postojowego, a nawet dostępność ciepłej wody w prysznicach (nie wszędzie można z niej korzystać 24 h na dobę). Listę kempingów można znaleźć na stronie Polskiej Federacji Campingu i Caravaningu, pobierając na smartfon aplikację Camping.Info, ale najlepiej szukać jej w renomowanych poradnikach, takich jak przewodnik Pascala (więcej poniżej). Najwięcej kempingów z dobrymi ocenami znajdziemy nad Bałtykiem, zwłaszcza w zachodniej części wybrzeża, którą regularnie odwiedzają zagraniczni turyści – w Polsce karawaning jest mało popularny, więc w czasie wakacji na kempingach widać głównie kampery z Francji, Niemiec czy Holandii. Co roku rośnie liczba udogodnień na najlepszych kempingach, coraz częściej przypominają one hotele – mają baseny, restauracje, SPA i wypożyczalnie rowerów. Największą przewagą kempingów nad spaniem na dziko są jednak prysznice, dostęp do prądu, wody i możliwość zrzucenia szarej i czarnej wody.



kamperyMateriały prasowe
Spanie w kamperze na dziko nie stanowi problemu, ale w wielu  miejscach biwakowanie jest zabronione, o czym informują specjalne znaki

REKLAMA

Akcesoria

Jak przewieźć rower?

Kiedy już zainstalujemy nasz pojazd na kempingu, nie będziemy chcieli składać go ponownie, aby zwiedzić okolicę. Sposobem na to są rowery, są dwie możliwości zapakowania ich do kampera. Pierwszy – w uchwycie za pojazdem. Montuje się go na tylnej ścianie kampera, a rowery umieszcza w nim za pomocą pasków, jak w samochodowym bagażniku rowerowym. Tak zamontowane rowery są schowane za pojazdem, więc nie zwiększają oporu powietrza i nie zasłaniają widoku w lusterkach. Są jednak narażone na negatywne działanie pogody, co nie grozi im w drugim przypadku – w dłuższych kamperach rowery można przewozić w uchwytach w bagażniku wewnątrz pojazdu (tzw. garażu). Ma to jednak oczywistą wadę – zabiera bardzo dużo miejsca.

kamperyShutterstock.com
Przewodnik
kamperyMateriały prasowe

W drogę!

Gdzie szukać inspiracji przed podróżą? Najlepiej w przewodniku. Od kilku lat taką publikację przygotowują wydawnictwo Pascal i Volkswagen Samochody Dostawcze. Poradnik zawiera wskazówki związane z jazdą kamperem i obszerny katalog kempingów w Polsce, ale przede wszystkim opis ciekawych miejsc w naszym kraju. Najnowsze wydanie opracowano wspólnie z fotografem i podróżnikiem Mikołajem Gospodarkiem, który objechał Polskę wzdłuż i wszerz, tworząc przy tym plan 22 wyjątkowych podróży. Przewodnik można kupić w księgarniach sieci Empik.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA