[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Militarne sukcesy Jelcza Cz.3 Militarne sukcesy Jelcza Cz.3
Przygotowania do wyprawy Tatra World 2 osiągnęły ważny punkt zwrotny

PANORAMA

Przygotowania do wyprawy Tatra World 2 osiągnęły ważny punkt zwrotny

Światową wyprawę Tatra World 2 zapoczątkują jej inicjatorzy – Marek Havlíček i Petr Holeček – specjalnym sa...

TRANSPORT WOJSKOWY

Ciekawe projekty wojskowych ciężarówek Kraza z lat 80. Cz.1

Równolegle z modelem KrAZ-ChR-3120, zakład opracował bardziej tradycyjny, czteroosiowy projekt, który otrzymał oznaczenie KrAZ-ChR-3130. Samochód ten powstał też w 1982 roku i pełnił rolę funkcjonalnego prototypu – tzw. manekina – do testowania rozwiązań projektowych.
Pomyślne testowanie elektrycznych autobusów przegubowych Volvo na trasie 16

AUTOBUSY

Pomyślne testowanie elektrycznych autobusów przegubowych Volvo na trasie 16

Koncepcyjne elektryczne autobusy przegubowe Volvo zaczęto testować na odcinkach trasy 16 w Göteborgu w połowie czerwca ub...

CIĘŻARÓWKI

50-lecie Kamaza Cz.2

W bieżącym roku КАМАZ obchodzi 50-lecie swojego funkcjonowania. Oto najważniejsze fakty i daty z tych pięciu dekad jego działalności.
50-lecie Kamaza Cz.1

CIĘŻARÓWKI

50-lecie Kamaza Cz.1

W bieżącym roku КАМАZ obchodzi 50-lecie swojego funkcjonowania. Oto najważniejsze fakty i daty z tych pięciu dekad jego działa...
1
Scania wprowadza 540-konną wersję silnika 13-litrowego

CIĘŻARÓWKI

Scania wprowadza 540-konną wersję sil...

To piąty wariant mocy pochodzący z linii jednostek 13-litrowych. Pozwala na ograniczenie zużycia paliwa nawet o 2% dzięki redu...

Nowy numer 07-08/2019

Polska potęgą w zabudowach pożarniczych jest i basta.

W sektorze pojazdów użytkowych w sferze samych wyrobów gotowych, pomijając segment komponentów, nasz kraj zajmuje mocną pozycję w kilku kluczowych kategoriach. Abstrahując od ciężarówek (montownia MAN-a w Niepołomicach), są to autobusy miejskie (do niedawna własność rodzimego kapitału Solaris, oraz koncernowi gracze tacy jak Volvo, MAN i Scania), naczepy i zabudowy (głównie rodzimy Wielton), zabudowy wywrotki i inne wybrane specjalistyczne (dominują rodzimy KH Kipper i niemiecki Meiller), jak również pożarnicze nadwozia ratownicze i ratowniczo-gaśnicze. I na tę ostatnią grupę warto zwrócić większą uwagę.

Wytwarzanie u nas takich nadwozi ma dość długą tradycję. Nawet w okresie PRL w tym zakresie wykazywaliśmy znaczną samowystarczalność, gdyż poza wydaniami wybitnie specyficznymi, przeznaczonymi dla dużych przedsiębiorstw przemysłowych (huty, rafinerie, fabryki chemiczne), lotniskowymi i ciężkimi terenowymi, z czasem uruchomiono produkcję najbardziej popularnych typów. Najważniejszym dostawcą pozostawały Jelczańskie Zakłady Samochodowe uzupełnione przez grupę mniejszych wytwórni, takich jak np. SHL Kielce czy Osiny.

MARKI SAMOCHODÓW
Z NASZYCH STRON
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij