NOWE TECHNOLOGIE
Plan elektryfikacji wdrożony przez Scanię Cz.1

Scania jest gotowa na przejście na pojazdy bezemisyjne. Ma plan – mapę drogową elektryfikacji, która poprowadzi ją i zapewni, że co roku będzie dostępny nowy zelektryfikowany produkt. Ma już na rynku w pełni elektryczne ciężarówki i autobusy, na jednym ładowaniu cechujące się zasięgiem do 250 km, i za cztery do pięciu lat może się spodziewać zasięgu zwiększonego do 500 km.

TRANSPORT WOJSKOWY
Jelcz w programie Jak Cz.7
Ciężkie terenowe ciągniki siodłowo-balastowe do przerzutu wielotonowej techniki bojowej, inżynieryjnej oraz innych ładunków uchodzą w branży motoryzacyjnej za niezwykle elitarne wyroby. Dlatego nie wszyscy, w tym nawet renomowani dostawcy taboru samochodowego, decydują się na ich przygotowanie. W Europie z głównych graczy w ostatnich latach proponowali je lub wciąż proponują Daimler -Mercedes, MAN-RMMV, IVECO oraz Renault. Do tego z ich budowy słynie czeska niezależna Tatra. Teraz to tego grona chce po raz pierwszy dołączyć nasz Jelcz – to za sprawą kompletnie nowego modelu, przygotowanego w ramach rodzimego programu zbrojeniowego, noszącego roboczą nazwę Jak.
TRANSPORT WOJSKOWY
Jelcz w programie Jak Cz.6
Ciężkie terenowe ciągniki siodłowo-balastowe do przerzutu wielotonowej techniki bojowej, inżynieryjnej oraz innych ładunków uchodzą w branży motoryzacyjnej za niezwykle elitarne wyroby. Dlatego nie wszyscy, w tym nawet renomowani dostawcy taboru samochodowego, decydują się na ich przygotowanie. W Europie z głównych graczy w ostatnich latach proponowali je lub wciąż proponują Daimler -Mercedes, MAN-RMMV, IVECO oraz Renault. Do tego z ich budowy słynie czeska niezależna Tatra. Teraz to tego grona chce po raz pierwszy dołączyć nasz Jelcz – to za sprawą kompletnie nowego modelu, przygotowanego w ramach rodzimego programu zbrojeniowego, noszącego roboczą nazwę Jak.

Nowy numer 09-10/2021

Targi małe i średnie, ale nie te duże

Z całą pewnością jednym z sektorów, które mocno ucierpiały wskutek pandemii, jest sektor targowy. W ubiegłym roku nie odbyły się m.in. co najmniej trzy ważne imprezy: czerwcowe zbrojeniowe Eurosatory w Paryżu, pożarnicze Interschutz w Hanowerze i wrześniowe IAA Nutzfahrzeuge (ponownie w Hanowerze). Ubiegłoroczny Interschutz, organizowany co pięć lat, ostatecznie przeniesiono na rok przyszły. Nie dało się jednak tego sensownie zrobić choćby z Eurosatory i IAA, odbywającymi się w cyklu dwuletnim. Dlatego ich edycje 2020 w ogóle odwołano, solennie zapowiadając powrót w 2022 roku. Czy do niego dojdzie? Z jednej strony jeszcze w tym roku osobowe IAA z wielce wymownym dodatkiem w nazwie – Mobility – udało się przygotować, choć nie w Hanowerze, lecz w Monachium, oraz w mocno skróconej formule. Z drugiej na początku września ukazała się informacja o rezygnacji z tegorocznej, poświęconej autobusom wystawy BusWorld w Brukseli. Organizatorzy wskazywali na nadal trwające problemy epidemiczne, powodujące, że część z zainteresowanych, w tym głównie z Chin, nie mogłaby spokojnie dotrzeć na miejsce. Dlatego rozżalonym proponują albo uzbrojenie się w cierpliwość, albo przybycie na edycję w Turcji.

MARKI SAMOCHODÓW
Z NASZYCH STRON