[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

100-lecie praskiej Avii

To niesamowite, ale minęło sto lat od kiedy inżynierowie Pavel Beneš i Miroslav Hajn założyli firmę Avia.

Fot. Producent

Avia rozpoczęła swoją historię jako fabryka samolotów w stosunkowo skromnych warunkach. Ale udało jej się opracować swój pierwszy produkt - samolot Avia BH-1 (Exp). Miał on bardzo nowoczesny design z ponadczasowym rozwiązaniem. Projektanci Benes i Hain nie wahali się pracować nad innymi maszynami. Wkrótce firma przeniosła się do bardziej odpowiednich pomieszczeń w praskich Vysočanach, a następnie połączyła się z innym podmiotem ze stolicy - przedsiębiorstwem Miloša Bondy. Oprócz własnych konstrukcji Avia stała się też wytwórcą na licencji środków transportu i samolotów wojskowych. Od lat 30. pracuje w Letňany w Pradze, gdzie zbudowała nowy zakład z lotniskiem fabrycznym. W tym czasie powstało wiele interesujących samolotów, w tym myśliwce Avie B-534 lub B-35 (135). Ale w Europie wybuchła II wojna światowa. Podczas niej Avia produkowała części i samoloty dla armii niemieckiej. Po wojnie części zostały zinwentaryzowane i przez pewien czas były produkowane maszyny niemieckie, ale już z oznaczeniem czechosłowackim. Od 1946 roku Avia jest producentem samochodów i produkuje pompy, dysze i łożyska. Od lat 50. XX wieku budowała samoloty na radzieckiej licencji - typy Ił-10 (Avia B-33) i Ił-14 (Avia-14). Po zakończeniu produkcji lotniczej uruchomiono program produkcji samochodów ciężarowych, w szczególności terenowych Pragi V3S i S5T. W latach sześćdziesiątych przyszła współpraca z francuskim koncernem Saviem. W 1968 roku na jego licencji rozpoczęto produkcję lekkich ciężarówek dystrybucyjnych Avia A15 i A30, która przetrwała na liniach montażowych z kilkoma modernizacjami do lat dziewięćdziesiątych. Po zakończeniu procesu prywatyzacji zakład przejęło koreańskie Daewoo - fabryka funkcjonowała dalej jako Daewoo Avia. Koreańczycy zainwestowali w modernizację zakładu, ale przede wszystkim w zupełnie nową serię pojazdów - gamę D. Wkrótce po wprowadzeniu tego typu na linie montażowe w 2000 roku Avia zaczęła używać silniki Cummins, spełniające wyższe normy czystości spalin Euro. Po zakończeniu działalności - upadku przez Daewoo, przez krótki okres Avia stanowiła własność grupy Odien, a następnie została nabyta przez indyjską firmę Ashok Leyland. W ciągu dziesięciu lat Hindusi ukończyli rozwój wersji samochodów Euro 5, przygotowując Euro 6, a także zbudowali nowy zakład montażowy w swoim kraju, w którym w 2013 roku rozpoczęli produkcję modelu pochodnego. W tym okresie produkcja w Avii została wstrzymana i poszukiwano nowego partnera strategicznego. Została nim rodzima - czeska grupa Czechoslovak Group. W 2016 roku przejęła ona podmiot i ponownie uruchomiła montaż ciężarówek, od 2018 roku również w wariancie 4x4.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij