REKLAMA

100-letni samochód Vabis wciąż się ściga

Od 2015 roku miłośnicy renowacji samochodów Aros Motorveteraner z siedzibą w Västerås w Szwecji ciężko pracowali, aby przywrócić model Vabis z 1903 roku. Ich główny cel został osiągnięty po ukończeniu wyścigu weteranów w Bonhams.

Producent

Kiedy w listopadzie o godzinie 6.59 rano w Hyde Park w Londynie rozpoczęła się blisko 100-kilometrowa trasa, Vabis 1903 przez blisko osiem dekad – od lat 40. XX wieku znajdował się w muzeum, zanim pojawił się pomysł na jego start w tym wyścigu. Samochód dojechał do mety w Brighton o godzinie 16:30, kończąc wyścig jako jedno z 431 aut.
Pojazd ten został wyprodukowany w 1903 roku przez firmę Vabis - skrót od Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge, co oznacza Fabrykę Wagonów sp. z o.o. w Södertälje - założoną w 1891 roku, aby pierwotnie budować właśnie wagony kolejowe. Powstałe w szwedzkim mieście przemysłowym Södertälje i należące do Surahammars Bruk AB przedsiębiorstwo Vabis bardzo szybko rozszerzyło działalność na inne rozwijające się segmenty rynku, w tym ciężarówki, silniki okrętowe i samochody, po czym w 1911 roku połączyło się z Maskinfabriks-aktiebolaget Scania, tworząc Scania-Vabis, później znane jako Scania.

Lepszy los niż inne samochody Vabis

Oprócz kluczowego elementu składowego w historii Scanii, Vabis 1903, który ukończył wyścig, jest czwartym pojazdem - i obecnie najstarszym działającym pojazdem zaprojektowanym przez Gustafa Eriksona, powszechnie uważanego za „ojca szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego”. Pozostałe trzy pierwsze egzemplarze spotkał zupełnie inny los. Dwa z nich zostały spalone, a trzeci stanowi własność Narodowego Muzeum Nauki i Technologii. Niemniej nie nadaje się do jazdy.
Vabis 1903 po raz pierwszy pokazano na „Exposition Internationale de l'Automobile, du Cycle et de Sport” w Paryżu w roku, w którym został zbudowany. Następnie był używany głównie do celów reprezentacyjnych, zanim wycofano go ze służby dziesięć lat później. Nawet księcia – następcę tronu, późniejszego króla Gustawa V, sfotografowano w tym aucie, co nadaje mu królewskiej atmosfery i splendoru.

REKLAMA

Wiele lat ciężkiej pracy

Entuzjastom zajęło prawie cztery lata, aby ponownie uruchomić Vabis 1903. Poszukiwanie części zamiennych wymagało dokładnych badań przez Aros Motorveteraner, którego cel zawsze polegał na doprowadzeniu pojazdu do wzięcia udziału w Veteran Car Run z Londynu do Brighton. Bo Söderberg, jeden z członków stowarzyszenia, powiedział: „To niezwykle prestiżowe wydarzenie i jestem bardzo dumny, że ciężko pracowaliśmy, aby samochód był funkcjonalny”. Söderberg jest bardzo wdzięczny Surahammars Bruk, Scania, szwedzkiej ambasadzie oraz społeczności, która pomogła im to urzeczywistnić.
Przed wydarzeniem Vabis 1903 był prezentowany na Regent Street Motor Show, największym w Anglii bezpłatnym pokazie motoryzacyjnym. Otrzymał też nagrodę sędziów podczas ceremonii rozdania nagród Concours d’Elegance, mimo że przed wypełnieniem formularza zgłoszeniowego organizatorzy nie słyszeli o nim. Na tym samym wydarzeniu zespół odebrał również nagrodę Harrods Heritage Award w uznaniu za najlepszy projekt restauracji lub dziedzictwa. Söderberg kontynuuje: „Trudno uwierzyć, że samochód zyskał tyle samo uwagi, co podczas imprezy. Jesteśmy niezmiernie dumni z tego, że jesteśmy z tym związani i cieszymy się, że wygraliśmy także nagrodę za renowację po zobaczeniu podczas jazdy setek doskonale odrestaurowanych samochodów”.

Pierwszy szwedzki samochód wyścigowy

Uczestnictwo w wyścigu z Londynu do Brighton nie było pierwszym wyścigiem Vabis 1903. W 1904 roku startował on w pierwszym wyścigu w Szwecji, z centrum wydarzeń na stadionie olimpijskim w Sztokholmie. Niestety samochód skakał tak energicznie podczas przejeżdżania przez most, że spowodował, iż sprężyna skrętna zaczepiła się o wał kardana. Samochód musiał więc być następnie holowany do Södertälje. Jest też jedynym, który pozostał po wydarzeniu z 1904 roku, co czyni go najstarszym samochodem wyścigowym w Szwecji.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA