REKLAMA

2021 - rok rocznic w Daimler Trucks and Buses Cz.1

Rok 2021 to rok wielu ważnych rocznic w historii koncernu Daimler związanych z pojazdami użytkowymi – to bowiem 125 lat ciężarówki, 75 lat Unimoga, 70 lat Setry, 25 lat programu Omniplus oraz 25 lat Actrosa.

2021 rok to wyjątkowy rok dla Daimler Trucks and Buses – obchodzi on w nim cztery rocznice: w 1896 roku Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszą ciężarówkę, a w 1951 roku Otto Kässbohrer przedstawił pierwszy autobus o konstrukcji samonośnej - Setrę. Pięć lat wcześniej pierwszy prototyp Unimoga przemierzał trudny teren. I wreszcie, w 1996 roku, światło dzienne ujrzał prototyp nowoczesnej ciężarówki –Mercedes-Benz Actros.

REKLAMA

1896 - pierwsza ciężarówka

Kiedy w 1896 roku Gottlieb Daimler ujawnił swoją pierwszą ciężarówkę - z drewnianymi kołami pokrytymi żelazem - świat z pewnością nie czekał na ten pojazd. W Niemczech nie udało się znaleźć na niego kupca, a w Anglii, gdzie został ostatecznie sprzedany, członek załogi musiał iść z przodu – przed pojazdem, machając czerwoną flagą, aby ostrzec innych użytkowników drogi o zbliżaniu się automobilu. Niemniej to właśnie ten bezkonny pojazd transportowy z tylnym dwucylindrowym silnikiem o pojemnością 1,06 litra i mocy 4 KM, znany jako Phoenix, miał zapoczątkować niezrównany sukces w przewozie ładunków. Jednak Feniks miał niewiele wspólnego z właściwą ciężarówką: ściśle mówiąc był to przerobiony wóz, wywodzący się z typowych wozów do zaprzegów, które wówczas po ulicach ciągnęły konie. Jego podwozie wyposażono w resory piórowe, zamontowane poprzecznie z przodu, i sprężyny śrubowe z tyłu. Takie zawieszenie było konieczne nie tylko ze względu na zły stan dróg, ale także dlatego, że silnik był bardzo podatny na wibracje. Ostatnia sekcja układu napędowego była nowoczesna: pas przenosił napęd od silnika na wał, zamontowany poprzecznie do osi wzdłużnej pojazdu. Każdy koniec wału zaopatrzono w zębnik, mający koło zębate. Każdy ząb zębnika zazębiał się z wewnętrznymi zębami koła koronowego, trwale połączonego z kołem napędzanym. Znacznie później ta konstrukcja miała stać się znakiem rozpoznawczym ciężarówek Mercedes-Benz: była to planetarna oś redukcyjna w „nowej generacji” SK (klasa ciężka), która nawet dzisiaj bywa stosowana w pojazdach budowlanych.

1946 - pierwszy prototyp Unimoga

Powstanie Unimoga jest ściśle związane z trudną sytuacją w okresie powojennym, kiedy Niemcy borykali się z niedoborami dostaw. W latach 1945 i 1946 szczególnie brakowało żywności. To właśnie ta sytuacja skłoniła Alberta Friedricha, przez wiele lat będącego szefem rozwoju silników lotniczych w Daimler-Benz AG, do wymyślenia rolniczego pojazdu silnikowego, mogącego przyczynić się do zwiększenia produktywności rolnictwa. W tym celu po zakończeniu wojny Friedrich odnowił kontakty z Erhard&Söhne w Schwäbisch-Gmünd – firmą zajmującą się konstrukcjami metalowymi i dostawcą Daimler-Benz. Dzięki temu w grudniu 1945 roku rozpoczął pracę dział odpowiedzialny za rynek rolny. Friedrich przekazał kierownictwo projektu swojemu byłemu podwładnemu, konstruktorowi Heinrichowi Rößlerowi. Objął on to stanowisko 2 stycznia 1946 roku. W ciągu zaledwie kilku tygodni opracowano nowy ogólny projekt, z silnikiem i skrzynią biegów umieszczonymi bezpośrednio po prawej stronie środka pojazdu. Oznaczało to, że rury skrętne/reakcyjne - chroniące wały napędowe - mogły być ustawione prostopadle – pod kątem prostym do osi. W rezultacie w podwoziu potrzebne były tylko cztery przeguby napędowe. To był genialny projekt, który 75 lat później jest nadal używany w Unimogach z bardzo mobilnej serii U 4023/U 5023.

Termin Unimog (Universal-Motor-Gerät), czyli uniwersalna maszyna silnikowa - zmotoryzowana, w marcu 1946 roku ukuł Hans Zabel z Gaggenau, uczestniczący w tym projekcie od początku. Natomiast w październiku tego samego roku swoją pierwszą jazdę próbną odbył Unimog „Prototype 1”. Za jego kierownicą sam siedział główny projektant Heinrich Rößler, który testował ten pojazd na wyboistych leśnych drogach w pobliżu Schwäbisch-Gmünd. Pojazd ten nie miał kabiny i podczas sprawdzianu był w pełni obciążony drewnem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA