[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

25 lat AT – najbardziej udana rodzina pojazdów Rosenbauer świętuje swoją rocznicę Cz.1

AT - skrót ten oznacza Advanced Technology – Zaawansowaną Technologię – i zarazem drogę rewolucyjnej koncepcji konstrukcyjnej do dzisiejszego uznanego stanu techniki. To historia sukcesu trzech pokoleń innowacyjnych wyznaczników trendów w miejskiej technologii przeciwpożarowej. Dwadzieścia pięć lat temu Rosenbauer-AT ujrzał światło dzienne i dał przekonującą odpowiedź na pytanie, jak powinien wyglądać potężny, niezawodny i bezpieczny miejski pojazd straży pożarnej.

Ulepszany z każdą generacją i uzupełniany innowacyjnymi technologiami, AT reprezentuje obecnie przodujący poziom rozwoju w sferze miejskiej samochodowej technologii przeciwpożarowej. Stał się m.in. wzorem do naśladowania pod względem jakości i niezawodności. Zawiera wysokiej jakości sterowaną elektronicznie technologię gaśniczą i w obszarze wszystkich niezbędnych funkcji może być obsługiwany intuicyjnie oraz bezpiecznie. Chroni też załogę podczas jazdy po drogach utwardzonych i w terenie, będąc jednym z pierwszych pojazdów gaśniczych na świecie, przygotowanym we współpracy z profesjonalnymi projektantami i za wzornictwo nagrodzonym międzynarodowymi nagrodami.

Jak to się wszystko zaczęło

Pomysł na AT narodził się na karteczce. To, co niektóre sprytne umysły zapisały na papierze 25 lat temu, miało zrewolucjonizować wygląd i konstrukcję aut strażackich. Od tego momentu nic nie przypominało modeli dotąd zbudowanych, gdyż nawet żadna śruba nie pozostała na miejscu. Kreatywni inżynierowie pożyczyli wiele ciekawych propozycji z branż narciarskiej, jachtowej oraz lotniczej. Na tej podstawie opracowali zupełnie nowy pionierski samochód strażacki zawierający nowe materiały (materiały kompozytowe zamiast blach stalowych), zupełnie nową koncepcję konstrukcyjną (konstrukcja żebrowana zamiast płaskiej) oraz nowe technologie produkcyjne (klejenie zamiast spawania).

REKLAMA

Lekka konstrukcja zmieniła wszystko

Dzięki AT rozpoczęto erę lekkich samochodów gaśniczych. Po raz pierwszy do zabrania sprzętu i wyposażenia dało się wykorzystać całą kubaturę wewnętrzną, ponieważ części wymagane dla wariantów szkieletowych zostały wyeliminowane. Ze względu na mniejszą masę (aluminium) można także było osiągnąć wyższe obciążenia użytkowe, co pozwoliło na instalację zbiorników wody/piany o dużej objętości, złożonych systemów pompowania lub rozbudowanych systemów wsparcia. Poszycie były teraz przyklejane i przykręcane, co czyniło je znacznie sztywniejszym i mniej podatnym na wypaczanie oraz pozytywnie wpływało na zachowanie podczas jazdy. Ponadto lekka aluminiowa konstrukcja położyła kres problemowi korozji.

Znak rozpoznawczy

W tym czasie ukształtował się niepowtarzalny znak rozpoznawczy i charakter Rosenbauer AT, nadal będący jedną z jego najważniejszych cech tożsamości: ciągła linia pojazdu z kabiną załogi zintegrowaną z nadwoziem. Taki układ zajmuje znacznie mniej miejsca niż oryginalna podwójna – załogowa kabina, w całości odchylana, i może być lepiej dopasowany do indywidualnych potrzeb straży pożarnej (uchwyty, schowki, półki ...). Kolejna zaleta zintegrowanej kabiny wynika z ciągłej powierzchni dachu, dającej się optymalnie spożytkować do załadunku i bezpiecznego wejścia. Dzięki takiemu połączeniu oryginalnej kabiny samochodu i modułu załogi ze strukturą można było również osiągnąć liczne inne ulepszenia.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA