25 lat temu – premiera Mercedesa-Benz Vito 108 E

Kompaktowy i zwrotny pojazd do dystrybucji i usług przewozów osobowych. Chłodzony wodą trójfazowy silnik asynchroniczny i akumulator ZEBRA. Zbudowany w małej serii w zakładzie w Mannheim

25 lat temu – premiera Mercedesa-Benz Vito 108 E Producent

Jazda z zerową lokalną emisją, np. w centrach miast: pojazdy z napędem akumulatorowym to umożliwiają. 25 lat temu właśnie w tym celu na bazie serii modelowej W 638 powstał Mercedes-Benz Vito 108 E. Koncern wprowadził ten zelektryfikowany wariant w lipcu 1996 roku, zaledwie kilka miesięcy po światowej premierze serii vanów z dostępnym wówczas silnikiem spalinowym.

REKLAMA

W biuletynie informacyjnym opisano potencjalne zastosowania, wyjaśniając, że „jako mały, kompaktowy i zwrotny pojazd, który bez problemu zmieści się w każdym garażu, Vito z napędem elektrycznym nadaje się szczególnie do dystrybucji i usług pasażerskich w centrach miast”.

Vito 108 E zapewniał miejsce nawet dla ośmiu osób. Jego ładowność wynosiła 600 kilogramów, prędkość 120 km/h a zasięg do 170 kilometrów. Pojazd napędzał chłodzonym wodą trójfazowy asynchroniczny silnik o mocy 40 kW/54 KM, od zatrzymania do 2000 obr/min generujący moment obrotowy 190 Nm. Siła napędowa była przekazywana przez mechaniczną skrzynię biegów z pięcioma biegami do przodu i jednym wstecznym. Akumulator ZEBRA (Badania nad Bateriami o Zerowej Emisji – Zero Emission Battery Research Activities) zamontowano z tyłu za kanapą, aby służył jako jednostka magazynująca energię. Taki akumulator już dwa lata wcześniej zastosowano w eksperymentalnym aucie opartym na Mercedes-Benz Klasy C (seria 202). Magazyn energii na bazie chlorku sodowo-niklowego generował napięcie nominalne 280 woltów i miał pojemność 35,6 kWh. Zintegrowana ładowarka w ramach szybkiego ładowania w ciągu 30 minut umożliwiała naładowanie akumulatora do połowy. Podczas jazdy silnik elektryczny ładował również zasobnik energii w trakcie rekuperacji, np. podczas hamowania. Akumulator ważył 420 kilogramów.

Innowacyjny samochód dostawczy został wyprodukowany w „Centrum kompetencji na rzecz mobilności bezemisyjnej” (KEM), zlokalizowanym w zakładzie w Mannheim. W komunikacie prasowym o Vito 108 E wyjaśniono, że „w wyniku produkcji seryjnej na małą skalę do elektryfikacji pojazdów i produkcji nowego akumulatora ZEBRA, szacuje się obecnie, że całkowita cena jest około trzykrotnie wyższa niż w przypadku konwencjonalnego Vito z silnikiem spalinowym".

KEM instalował alternatywne układy napędowe w ciężarówkach i furgonetkach. W kontekście pojazdów elektrycznych większość zapytań pochodziła od firm, które ze względów biznesowych wdrażały mobilność o zerowej emisji. Przykladowo Deutsche Post AG, jeden z głównych niemieckich operatorów usług pocztowych, używał Vito 108 E do codziennej pracy: od 1999 roku do dostarczania poczty przedsiębiorstwo uruchomiło pięć furgonetek w Bremie i na Expo 2000.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA