REKLAMA

40 lat temu: premiera prototypowego furgonu Mercedes-Benz 307 E z napędem elektrycznym Cz.2

Furgon bazował na serii modeli van TN, zwanej też T 1. Dzięki podpodłogowym bateriom uzyskano brak utraty przestrzeni ładunkowej. Testy na dużą skalę prowadzono w Berlinie i byłej stolicy RFN – Bonn. Niemniej akumulatory reprezentujące ówczesną technologię nie nadawały się jeszcze do produkcji seryjnej.

Testy na dużą skalę w dwóch dużych miastach

Od 1981 do końca 1983 roku przy użyciu 32 elektrycznych samochodów dostawczych przeprowadzono dwa testy na dużą skalę. Federalne Ministerstwo Badań i Technologii (BMFT) sprawdziło w Berlinie dziesięć aut dostawczych 307 E w ramach zainicjowanego przez siebie projektu badawczego „Alternatywne źródła energii dla ruchu drogowego”. Natomiast niemiecka poczta (Deutsche Bundespost) przeprowadziła drugą w ciągu pięciu lat próbę na dużą skalę w ramach usługi doręczania przesyłek. W tym celu w Bonn wykorzystano 22 pojazdy elektryczne. Te dwie praktyczne próby pokazały, że w aglomeracjach miejskich prace transportowe rzeczywiście mogą być wykonywane przez wersje elektryczne. Ze względu na swoje osiągi i bezpieczeństwo eksploatacji elektryczne samochody dostawcze wypadły korzystnie w porównaniu ze współczesnymi im – tzn. produkowanymi wówczas odpowiednikami z silnikami spalinowymi. Jednak w tamtym czasie kluczowym problemem w odmianach elektrycznych była dostępna technologia akumulatorów. W komunikacie prasowym z października 1980 roku czytamy „Chociaż ich zasięg jest wystarczający do wykonania zadania w obszarach śródmiejskich, wysokie wymagania konserwacyjne i niezadowalająca żywotność akumulatorów kwasowo-ołowiowych prowadzą do nieproporcjonalnie wysokich kosztów operacyjnych. Nawet jeśli w najbliższej przyszłości można się spodziewać dalszego obiecującego postępu, należy zauważyć, że drogie komponenty elektryczne spowodują wyższe koszty eksploatacji w porównaniu do dzisiejszych pojazdów z silnikami spalinowymi”.
Dzisiejsze seryjne modele dostawcze eVito i eSprinter marki Mercedes-Benz z napędem elektrycznym już dawno stały się potężnymi, praktycznymi środkami przewozu, w przypadku eVito o zasięgu do 184 kilometrów. Technologia akumulatorów oraz komponenty układu napędowego, sterowania mocą i zarządzania ładowaniem czerpią korzyści z głównego nurtu postępu w ostatnich latach notowanego w rozwoju pojazdów elektrycznych. Auta te również w pełni ugruntowały swoją pozycję na rynku - np. jeszcze pod koniec sierpnia 2020 roku do użytku na rynkach europejskich Amazon zamówił ponad 1800 sztuk dostawczych eSprinter i eVito z zasilaniem akumulatorowym.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA