REKLAMA

44-rocznica wyprodukowania pierwszej ciężarówki Kamaz

W niedzielę 16 lutego minęły 44 lata od wyprodukowania pierwszego samochodu KAMAZ. W 1976 roku ciężarówka KAMAZ typ 5320 zjechała tego dnia z linii montażowej fabryki w Nabierieżnym Czełny.

Producent

Konieczność produkcji nowoczesnych ciężarówek dojrzała w Związku Radzieckim w latach 60. ubiegłego wieku. Wtedy kraj potrzebował aut o ładowności zwiększonej z 8000 do 20000 kg, ale żaden z istniejących wówczas zakładów samochodowych nie poradziłby sobie z takim zadaniem. W rezultacie, w sierpniu 1969 roku na polecenie Rady Ministrów ZSRR i Komitetu Centralnego KPZR, podjęto decyzję o wzniesienia kompleksu fabryk samochodów w Nabierieżnym Czełny z pełnym cyklem łańcucha technologicznego w celu budowy wersji klasy tonażowej ciężkiej. Ustalono też poważne plany dotyczące wielkości produkcji: 150000 samochodów i 250000 silników rocznie.
Pierwsza łopata ziemi na budowie fabryki została wkopana w dniu 13 grudnia 1969 roku. Potężny kompleks nad rzeką Kamą powstał w rekordowym czasie, a 16 lutego 1976 roku pierwszy – tzw. pierworodny egzemplarz KAMAZ typ 5320 zszedł z linii montażowej. Jego wydanie miało zbiec się w czasie z XXV Kongresem KPZR, a jako znak pomyślnej realizacji planów partii ta pierwsza ciężarówka sama przyjechała na Plac Czerwony w Moskwie. Kierowcą tej ciężarówki o numerze seryjnym nr 0000001 był kierowca testowy Valery Peretolchin. Potem przez wiele lat ten pierwszy KAMAZ pracował w Baszkortostanie, po czym trafił na zasłużony odpoczynek - stał się bowiem eksponatem w muzeum giganta i – co ważne – wciąż działa.
Projekt KAMAZ-5320 został opracowany na podstawie rodziny samochodów ZIL-170 i ZIL-175 zaprojektowanych przez Moskiewskie Zakłady Samochodowe im Lichaczeva (I.A. Likhachev Moscow Automobile Plant (ZIL).
W latach 1976–1978 Kamaz wytwarzał trzy podstawowe warianty: skrzyniowy KAMAZ-5320 o ładowności 8000 kg, wywrotkę budowlaną KAMAZ-5511 o ładowności 10000 kg oraz ciągnik siodłowy KAMAZ-5410 o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu 26000 kg. Następnie przygotowano odmianę KAMAZ-53212 o ładowności podniesionej do 10000 kg i rozstawie osi zwiększonym do 3690 mm, wywrotkę rolniczą KAMAZ-55102 o ładowności 7000 kg oraz ciągnik siodłowy KAMAZ-54112 do 33-tonowego zestawu drogowego.
Obecnie, by skutecznie konkurować z zagranicznymi rywalami, firma aktywnie pracuje nad rozszerzeniem asortymentu. Pierwsza generacja ciężarówek opartych na modelu KAMAZ-5320 po raz ostatni opuściła linie montażowe dopiero w 2000 roku. Aktualnie są oferowane typy czwartej i piątej generacji. W sumie KAMAZ proponuje ponad 60 modeli podstawowych i 2000 modeli docelowych. Jedno z najnowszych osiągnięć stanowi flagowy ciągnik siodłowy KAMAZ-54901, pierwszy przedstawiciel generacji K5.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA