[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

50-lecie Kamaza Cz.5

W bieżącym roku КАМАZ obchodzi 50-lecie swojego funkcjonowania. Oto najważniejsze fakty i daty z tych pięciu dekad jego działalności.

Najważniejsze fakty z historii Kamaza

13 grudnia 1969 roku – na placu budowy zakładu Камский комплекс заводов по производству большегрузных автомобилей (производственное объединение «КамАЗ) dokonano pierwszego uroczystego wykopu.
Jesień 1970 roku - pierwsze metry sześcienne betonu zostały wylane pod fundament pierwszego zakładu KAMAZ, tj. Zakładu Napraw i Narzędzi oraz odlewów z żeliwa szarego i ciągliwego.

Styczeń 1971 roku - w Nabereżnyje Chełny oddano do użytku pierwszy 12-kondygnacyjny budynek mieszkalny, w którym mieściły się mieszkania KAMAZ.
1973 rok - wzniesiono budynki praktycznie wszystkich obiektów pierwszej fazy kompleksu, uruchomiono pierwszą miejską linię tramwajową, załadowano pierwszy blok energetyczny elektrociepłowni.

REKLAMA

Maj 1974 roku - w eksperymentalnym warsztacie głównego projektanta zbudowano pierwszy silnik.
1975 rok - na wszystkich obiektach Kompleksu trwała budowa i montaż, rozpoczęto prace rozruchowe urządzeń produkcyjnych i testy produktów.
Grudzień 1975 roku - w fabryce silników zmontowano pierwszy zespół napędowy, wykorzystując tymczasową technologię (bypass), ale już przy wykorzystaniu zasobów własnych – tzn. własnymi siłami.

16 lutego 1976 roku - pierwsza ciężarówka KAMAZ została wyprodukowana na linii montażu końcowego – finalnego zakładu montażu samochodów ciężarowych.
29 grudnia 1976 roku - Rządowa Komisja Akceptacyjna pod przewodnictwem Wiktora N. Polyakowa, Ministra Przemysłu Samochodowego ZSRR, podpisała raport o przyjęciu, oficjalnie uruchamiającym pierwszą fazę kompleksu Kamaz. Już w momencie, gdy uruchamiano wytwarzanie w ramach tzw. pierwszej fazy, podmiot dysponował ogromnymi aktywami produkcyjnymi. Ich wartość była dwa razy wyższa niż aktywa w księgach VAZ i przekroczyła 3-krotność wartości przemysłowej dla Ministerstwa Przemysłu Samochodowego. Tempo wzrostu produkcji w KAMAZ było więc niespotykane.
Październik 1977 roku - КАМАZ zakończył pierwszy plan roczny z wyprzedzeniem, produkując 15000 ciężarówek. Do końca grudnia produkcja osiągnęła 22000 sztuk.
Sierpień 1978 roku - wyprodukowano 50-tysięczną ciężarówkę.

Czerwiec 1979 roku - ciężarówka z numerem 100000 zjechała z linii montażu końcowego.
Kwiecień 1980 roku - wyprodukowano 150-tysięczną ciężarówkę klasy tonażowej ciężkiej.
Luty 1981 roku - uruchomiono urządzenia drugiej fazy projektu KAMAZ.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij