[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

60-lecie produkcji ciężarówek przez Kraza Cz.1

1958 rok. Bardzo niewielu ludzi w Kremenczug i w zakładzie widziało ciężarówkę YaAZ w nowo powstałej fabryce samochodów. W lipcu gazeta opublikowała artykuł zatytułowany "Produkt niezbyt odległej przyszłości" ze zdjęciem wywrotki YaAZ-222 i jej specyfikacją. W tym artykule napisano: "Wielu z nas martwi się o ciężarówki przeznaczone do produkcji w naszym zakładzie. Drogi czytelniku, na zdjęciu widzisz ciężarówkę YaAZ-222. Postanowiono, że będzie pierwszą, która wejdzie do produkcji ".

Fot. Producent

Niemniej, aby realnie przejść do produkcji pojazdów, trzeba było wykonać ogromną liczbę prac związanych z budową i przebudową, zatrudnianiem personelu i szkoleniem. Specjaliści ds. Procesów i projektowania przystąpili więc do pracy. Musieli przygotować ponad 2000 procesów, wyprodukować do 1500 sztuk narzędzi i osprzętu. Potrzebne były setki inżynierów i techników znających projektowanie ciężarówek oraz zasady przemysłu i tym samym zdolnych do uruchomienia wytwarzania.
Projektanci i inżynierowie procesów oraz menedżerowie z dużym doświadczeniem zawodowym zostali zaproszeni z fabryk samochodów w całym ZSRR. Przez sześć miesięcy do "KrAZ" z całego kraju przybyło ponad 300 specjalistów. Miejscowi inżynierowie i technicy z doświadczeniem w budowie mostów i maszyn rolniczych nauczyli się od nich budowy pojazdów. Poza tym było wiele do zrobienia: należało wybudować ponad 20000 metrów kwadratowych obiektów, przywieźć i zainstalować ponad 1100 maszyn do obróbki metalu, około 100 pras, 20 maszyn odlewniczych, do 50 obrabiarek do drewna, 167 spawarek i 50 maszyn do obróbki cieplnej. Co więcej, seryjna linia montażowa oraz kilka kabin lakierniczych musiało zostać zaprojektowane, wyprodukowane i zamontowane równolegle z wykonywaniem prac inżynieryjnych. Potrzebna była zatem pomoc zewnętrzna. Kierownictwo zakładu zwróciło się do Rady Gospodarki Narodowej w Charkowie, która wydała rezolucję zobowiązującą 16 fabryk do produkcji niezbędnego osprzętu.
Na spotkaniu, które odbyło się 25.10.1958 roku, aby wysłuchać sprawozdań i wybrać nowych funkcjonariuszy, stwierdzono, co następuje: "Przygotować zakłady produkcyjne w odpowiednim czasie do produkcji 4000 ciężarówek w 1959 roku i 5 500 w 1960 roku.". Jednak plan produkcji i uruchomienia wytwarzania serii maszyn rolniczych nie został anulowany.
Pierwsza partia zestawów SKD pochodziła z "YaAZ". Wszystko było gotowe do montażu ukraińskich ciężarówek.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij