REKLAMA

60-lecie produkcji ciężarówek przez Kraza Cz.2

Licencyjna produkcja wywrotki KrAZ-222 została zorganizowana w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej.

Producent
Fot. Producent

W 1964 roku pierwsza partia koreańskich ciężarówek KrAZ opuściła główną linię montażową fabryki samochodów Tokcho Syn (Victory - Zwycięstwo). Był to Джаджу– 64 – "Sędzia 64" (Jaju / Independence/Niezależność). Zgodnie z decyzją rządu ZSRR, w 1962 roku przeniesiono mianowicie dokumentację techniczną samochodu, wyposażenia i akcesoriów KrAZ-a 222 Dnipro. Cały ciężar industrializacji KRLD został bowiem położony na barkach Kraza. Niemniej młode państwo pilnie potrzebowało rozwoju przemysłowego, aby wzmocnić swoją niezależność.
Przedstawiciele Kraza pomogli koreańskim kolegom opanować produkcję ciężarówek - specjaliści z Korei Północnej uczyli się w KrAZ-ie. Dla docenienia tego faktu Fabryka Samochodów w Kremenczug została nagrodzona Nagrodą Rządową KRLD - pamiętnym Czerwonym Sztandarem z wizerunkiem koreańskiego symbolu - legendarnego uskrzydlonego konia Chenlimy, według legendy o tysiącu li każdego dnia. Z tej okazji, w dniu 5 lutego 1962 roku odbyło się spotkanie w warsztacie termicznym. Historyczny baner jest nadal przechowywany w muzeum KrAZ-a.
Przy czym, dla eksploatacji w koreańskich warunkach, projekt wywrotki KrAZ-222 w KRLD znacznie uproszczono. Materiały i komponenty w pojeździe zastąpiono prostszymi i tańszymi pochodzącymi z lokalnej produkcji. Skutki tej zamiany nie należały jednak do dobrych, gdyż doszło do pogorszenia zarówno jakości, jak i – na co wskazują Ukraińcy – nawet wyglądu powstających aut - stały się one brzydkie. Zaskakujące były m.in. naruszenie geometrii szwów spawalniczych platformy, osprzętu i fałd na kutych detalach kabiny oraz zła jakość powłoki lakierniczej. Przy czym na maskach samochodów koreańskich zamiast flagi ukraińskiej znalazła się płonąca pochodnia, symbolizująca niezależności i wolności. W sumie ciężarówki Judge-64 wyprodukowano w liczbie około 10 000 sztuk.
W latach 80. model, z udziałem japońskiej firmy, został zmodernizowany - stał się dwuosiowy, z nową, całkowicie metalową kabiną i nowoczesnymi formami. Na jego podstawie przygotowano też wariant 3-osiowy.
W grudniu 2007 roku kierownictwo KrAZ-a odwiedziło przedsiębiorstwo Synri w Tokchon w sprawie organizacji montażu ciężarówek KrAZ w KRLD. Niestety, ten projekt nigdy nie został wdrożony. A w muzeum fabryki Tokchon w honorowym miejscu stoi koreańskie auto z ukraińskimi korzeniami - typ Джаджу– 64 – "Sędzia-64".

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA