REKLAMA

70 lat temu: premiera ciężkiej ciężarówki Mercedes-Benz L 6600 i autobusu O 6600 Cz.2

Udane modele dla logistyki i podróży turystycznych w czasie tzw. niemieckiego „cudu gospodarczego” zadebiutowały w 1950 roku. L 6600 ukształtował rozwój od pojazdu z krótkim „nosem” do ciężarówki z kabiną wagonową. Autobus O 6600 nadawał się zaś do transportu miejskiego, lokalnego – wiejskiego i dalekobieżnego. Do tego przekonujące pojazdy i rozbudowana sieć serwisowa zjednywały do siebie klientów.

Spełnione wymagania klienta

W ankiecie przeprowadzonej w 1952 roku przez branżowy magazyn „Last-Auto und Omnibus”, 21 klientów posiadających łącznie 47 pojazdów, które przejechały już ponad 330 000 kilometrów, było bardzo zadowolonych z L 6600. Ocena charakterystyki hałasu wahała się od całkowicie zadowalających do bardzo dobrych. Podsumowanie ankiety doprowadziło nawet do stwierdzenia: „Doświadczenia z Mercedesem L 6600 były tak dobre, że każdy [właściciel i kierowca] poważnie się nad tym zastanowił lub ponownie kupił ten sam pojazd tej klasy”.
Podczas gdy wymienione mocne strony obejmowały płynną jazdę, wysoki stopień niezawodności, niską częstotliwość napraw, dobre osiągi silnika, łatwe sterowanie i hamulce, jednocześnie krytykowano wąską kabinę. Była ona identyczna z kabiną samochodów o średniej ładowności L 3500 (L 311) i L 4500 (L 312). Dlatego nie została uznana za wystarczającą do transportu długodystansowego. W związku z tym w przewozach dalekobieżnych model L 6600 był często wyposażany w kabiny producentów nadwozi, takich jak Eylert, Kässbohrer i Wackenhut.

Pionier kabiny

W klasie ciężkiej seria 304 oznaczała również przejście przez Mercedes-Benz z klasycznej ciężarówki z krótkim nosem do odmiany z kabiną wagonową, czyli nad silnikiem. Taka konstrukcja sprawia, że przy zachowaniu tej samej zdolności transportowej pojazd użytkowy staje się znacznie bardziej kompaktowy. Dla porównania L 6600, od jesieni 1954 roku nazywany L 315, z platformą o długości 6000 milimetrów miał całkowitą długość 9280 milimetrów. Natomiast wersja z kabiną LP 315, początkowo – od maja 1954 roku – powstająca wyłącznie na rynki eksportowe, a następnie – od 1955 roku – też na rynek niemiecki, miała całkowitą długość zaledwie 8450 mm, przy tej samej długości platformy. Dzięki temu była bardziej zwrotna.
W oznaczeniu LP dla kabiny nad silnikiem litera P oznacza „Pullman” - od nazwy wagonu, w tym przypadku ze względu na wyjątkowo wygodną konstrukcję kabiny z leżankami dla dwóch osób. Ta kabina została wyprodukowana przez Gebrüder Wackenhut GmbH – fabrykę nadwozi i pojazdów w Nagold, i została dostarczona do Gaggenau w celu ostatecznego montażu. W wydaniu 1/1956 „Das Nutzfahrzeug” napisał: „Kabina LP 315 jest czymś wyjątkowym, co słusznie nosi oznaczenie wersji„ Pullman ”. W dwóch rzędach foteli może siedzieć maksymalnie pięć osób (wprawdzie z samodzielnym siedzeniem kierowcy). Odwróconą kanapę można przekształcić w dwie ustawione nad sobą leżanki. Fotel kierowcy da się regulować w każdym kierunku. Pomimo wyjątkowo cichego silnika, o resztę zadba dodatkowa izolacja akustyczna”.
Od samego początku LP 315 przekonał do siebie klientów, szczególnie w transporcie dalekobieżnym, także tych na rynku niemieckim. Skrót LP był używany przez Mercedes-Benz przez wiele lat w oznaczeniach modeli z kabiną wagonową. Wykonania z serii 304 cieszyły się wyjątkowym zainteresowaniem ze względu na wymogi prawne w Niemczech, dotyczące ograniczonych długości kombinacji ciężarówka-przyczepa. Dlatego ciężkie ciężarówki tej generacji odegrały ważną rolę w ewolucji od pojazdów z krótkimi nosami do pojazdów typu cab-over, czyli z kabiną nad silnikiem.

REKLAMA

Szeroka gama modeli do prawie każdego zastosowania

W okresie produkcji L 6600/L 315, seria modeli 304 oferowała szeroką gamę różnych konfiguracji i wydań podwozi z platformami czy wywrotkami, ciągników siodłowymi i pojazdów specjalnego przeznaczenia - z różnymi rozstawami osi i na żadanie z napędem na wszystkie koła. Zmiana oznaczenia modelu nastąpiła w 1954 roku i oznaczała nowy system: wcześniej oznaczenia modeli dotyczyły ich ładowności - L 6600 odnosiło się do 6,6 tony. Teraz skrót pochodził od wewnętrznego oznaczenia serii modelu. Jednak nie było tak w przypadku ciężarówek klasy tonazowej cięzkiej, gdyż od jesieni 1954 roku nie nosiły one nazwy L 304, lecz L 315 – ta kombinacja liczb nawiązywała do silnika.
Samochody z z krótką osłoną silnika – tzw. krótkimi nosami były dostępne jako wydania platformowe (L 6600/L 315), wywrotki (L 6600 K/ LK 315) i ciągniki siodłowe (L 6600 Sa/LS 315 - wyłącznie na eksport), LA 315 oraz wersje LAK 315 i LA 6600 Sa/LAS 315 z napędem na wszystkie koła. Nie zabrakło również wariantu wojskowego LG 315, trafiającego głównie do niemieckich sił zbrojnych. Pojazdy typu cab-over – z silnikiem nad kabiną – z serii 304 były zaś oferowane przez Mercedes-Benz jako platforma LP 315, wywrotka LPK 315 i ciągnik LPS 315, także z różnymi rozstawami osi. Z tej generacji modeli klasy tonażowej ciężkiej 13 735 sztuk powstało jako klasyczne typy z krótkim nosem i napędem na tylną oś (1950 do 1958 roku), 1264 jako odmiany z napędem na wszystkie koła (1954 do 1957 roku), 2480 jako wykonania z kabiną wagonową (1954 do 1957 roku), a 8283 jako auta wojskowe (1956 do 1964). Ogółem w ramach tej generacji wyprodukowano 25 762 pojazdy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA