REKLAMA

70 lat temu: premiera ciężkiej ciężarówki Mercedes-Benz L 6600 i autobusu O 6600 Cz.3

Udane modele dla logistyki i podróży turystycznych w czasie tzw. niemieckiego „cudu gospodarczego” zadebiutowały w 1950 roku. L 6600 ukształtował rozwój od pojazdu z krótkim „nosem” do ciężarówki z kabiną wagonową. Autobus O 6600 nadawał się zaś do transportu miejskiego, lokalnego – wiejskiego i dalekobieżnego. Do tego przekonujące pojazdy i rozbudowana sieć serwisowa zjednywały do siebie klientów.

Autobus do podróży i regularnych usług w mieście i na wsi

Seria modeli 304 obejmowała również autobusy Mercedes-Benz O 6600. Model ten powstał dzięki połączeniu eleganckich nowych nadwozi autobusów z końca lat czterdziestych XX wieku (O 5000) z układem napędowym i sześciobiegową skrzynią przekładniową nowej ciężkiej ciężarówki L 6600. Fabrycznie O 6600 był dostępny jako autobus miejski (dwoje drzwi przesuwnych, 27 lub 29 miejsc siedzących i 14 miejsc stojących we wnętrzu pojazdu oraz na tylnej platformie), międzymiastowy (drzwi składane lub przesuwne po prawej stronie pojazdu, 37 lub 41 miejsc pasażerskich w zależności od liczby rzędów siedzeń, oraz 8 lub 9 rozkładanych siedzeń w przejściu i na życzenie dwuosobowe składane siedzenie obok kierowcy) oraz jako autokar turystyczny na każdą pogodę (dodatkowo z przesuwanym szyberdachem Webasto i przeszkleniem wokół krawędzi dachu). Od 1954 roku nosił on nazwę O 304. Od lipca 1950 roku do stycznia 1959 roku zbudowano 625 pojazdów w różnych liniach konstrukcyjnych i wyposażeniowych oraz jako podwozia z kabiną.
Reakcja prasy na O 6600 była pozytywna. W numerze 4/1951 „Omnibus-Revue” pochwalił elastyczność i wyraźnie płynną pracę silnika oraz maksymalną prędkość ograniczoną do 88,8 km/h, co było wysokie jak na tamte czasy. W kwestii zawieszenia testujący napisali: „Na drogach z głębokimi wybojami nie było widać nieprzyjemnych wstrząsów w żadnym z siedzeń. Czułem się, jakbyśmy podróżowali dobrym samochodem”. Natomiast „Last-Auto und Omnibus” w numerze 11/1951 podsumował „Pod względem silnika, podwozia, obsługi i standardowego montażu Mercedes-Benz O 6600 jest jednym z najbardziej ekonomicznych, szybkich i wygodnych autokarów turystycznych. Podwozie pozwala na dowolne zabudowy. Moc silnika jest wystarczająca, aby praktycznie poradzić sobie z czterema najwyższymi biegami, nawet przy pełnej ładowności”.
We wczesnych latach pięćdziesiątych Daimler-Benz wdrożył dwutorowe podejście do rozwoju autobusów z kabiną i silnikiem wysokoprężnym OM 315. Dlatego następny model – O6600H/O 320 H z serii 320, który był produkowany od marca 1951 roku, wyróżniał nowoczesny design autobusu z silnikiem z tyłu. Równolegle jednak istniało bardziej przystępne cenowo podwozie z kabiną i silnikiem z przodu. Model OP 6600 / OP 315 o rozstawie osi 5700 milimetrów powstawał od grudnia 1953 roku i był montowany przez renomowanych wytwórców nadwozi, takich jak Vetter w Fellbach. W komunikacie prasowym Mercedes-Benz z lipca 1955 roku o tym modelu czytamy „Po złożeniu przez miasto Teheran kompleksowego zamówienia na autobus, Daimler-Benz A.G. może teraz również zakończyć dużą dostawę autobusów dla miasta Stambuł. Stambuł otrzyma 200 autobusów Mercedes-Benz model OP 315, będący dalszym rozwinięciem O 6600 w konstrukcji Pullmana”. O 6600 T był używany w wielu miastach na całym świecie jako elektryczny trolejbus z zasilaniem z napowietrznej sieci trakcyjnej.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA