REKLAMA

8 lipca minęło 76 lat od premiery pierwszej ciężarówki Ural Cz.1

8 lipca 2020 roku przypada 76. rocznica wyprodukowania pierwszego samochodu Ural. Pierwsza ciężarówka Mias ZiS-5V, pieszczotliwie nazywana przez ludzi Zakhar, zjechała z linii montażowej właśnie bowiem w dniu 8 lipca 1944 roku. Od tego czasu na drogi w Rosji i na całym świecie wypuszczono ponad milion czterysta tysięcy ciężarówek Ural oraz przygotowano dziesiątki rodzin tych potężnych, wytrzymałych i niezawodnych aut.

8 lipca 2020 roku przypada 76. rocznica wyprodukowania pierwszego samochodu Ural.
Decyzję o ewakuacji przedsiębiorstw przemysłowych na tyły rząd radziecki podjął w październiku 1941 roku. Już 15 października moskiewska fabryka samochodów rozpoczęła ewakuację pracowników i sprzętu do Uljanowa, Czelabińska, Shadrinska, Troitska. 30 listopada 1941 roku Krajowy Komitet Obrony państwa postanowił zorganizować ewakuację do Miass z zakładu ZiS wydziałów silnika i odlewni. Pod koniec listopada 1941 roku do odległego Uralu z Moskiewskiej Fabryki Samochodów wysłano pociąg z wyposażeniem warsztatów silnikowych i skrzyń biegów.
Montaż pierwszego samochodu. Przypięta jest do niej flaga
Budynki produkcyjne wzniesiono w rekordowym czasie. Już mianowicie w marcu 1942 roku zaczęły działać pierwsze warsztaty nowego zakładu, a w kwietniu 1942 roku zmontowano pierwsze silniki i skrzynie biegów. Wraz z dorosłymi w warsztatach pracowała młodzież. Decyzją Komitetu Obrony Państwa z 14 lutego 1943 roku zakład został przekształcony w fabrykę samochodów.
Pierwszy samochód Ural ZiS-5V opuścił linię montażową fabryki ewakuowanej z Moskwy 8 lipca 1944 roku. Tego pierworodnego o numerze 0001 wyprowadził kierowca Dmitrij Frolowicz Kolesow. Drugi i trzeci egzemplarz wyjechały zaś z bram fabryki prowadzone przez pracowników A.V. Murashova i D.V. Manaenkova.
ZIS opuszcza fabrykę punktów kontrolnych
ZiS-5V wyprodukowano zgodnie z dokumentacją moskiewskiego ZiS. Dwuosiowy model skrzyniowy o ładowności 3 ton – po części ze względu na wojenne warunki – miał uproszczoną konstrukcję: osłoniętą brezentem kabinę z drewnianą ramą, drewniane stopnie i błotniki, wygięte tzw. skrzydła, skrzynię z otwieraną tylko tylną stroną, jedynie tylne hamulce, proste zawieszenie mechaniczne itp. Pojazd był wyposażony w silnik ZiS 5M o mocy zwiększonej do 76 KM i rozwijał prędkość maksymalną do 60 km/h.
Transport ZiS-5V trafia na front
20 lipca 1944 roku pierwsza partia samochodów z nowej fabryki została wysłana na front, a 30 września tysięczna sztuka zjechała z linii montażowej. Ciężarówki z Miass odegrały znaczącą rolę w końcowych etapach wojny. Były uważane za najlepsze radzieckie ciężarówki w czasie tych zmagań, użytkowane na wszystkich wojennych szlakach aż do Berlina. Przewoziły ludzi i amunicję, dostarczały pocztę i jedzenie. W razie potrzeby ZiS-5V był używany jako ciągnik artyleryjski do ciągnięcia dział o masie do 2,5 tony. W latach wojny wytwórca z Uralu wysłał na front kilka tysięcy aut, a żołnierze i kierowcy nazwali je niezawodnymi i wytrzymałymi ciężarówkami „Zakhar”. Cysterny, warsztaty terenowe i samochody pontonowe także powstawały na podwoziu ZiS-5V. Jadące niegdyś do Wielkiego Zwycięstwa pojazdy ZiS, na znak pamięci i wdzięczności, stoją dzisiaj na postumentach w różnych miastach Rosji.
W latach powojennych Fabryka Samochodów w Uralu opanowała masową produkcję wyrobów na potrzeby gospodarki narodowej. Legendarny wojskowy „trzytonowy” ZiS-5V stał się założycielem – podstawą całej gamy pojazdów Ural, w tym: dziewiczej zdobywczyni Emki - ZiS-355M i wersji terenowych Ural-375 (era trzyosiowej benzyny „Ural”). Potem nastąpiły dieselizacja pojazdów terenowych Miass (opracowanie Ural-4320 i całej rodziny opartej na nim), produkcja odmian dla rolnictwa czy kompleksu naftowo-gazowego, organizacja i produkcja autobusów zmianowych na podwoziu Ural, typów bez zabudów czy wydań z napędem na wszystkie koła i o zwiększonej ładowności Ural-6370 – wszystko są to główne etapy i kamienie milowe w historii motoryzacji fabryki w Uralu. Od czasu, gdy pierwsza ciężarówka opuściła linię montażową, zakład ten wypuścił na drogi w kraju i za granicą ponad milion czterysta tysięcy samochodów.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA