ANITA: Pierwszy krok w kierunku cyfrowej przyszłości w terminalu przeładunkowym Ulm Dornstadt jest kompletny: Stworzono podstawy naukowe dla w pełni zautomatyzowanego transportu w zakładzie

W Ulm Dornstadt Deutsche Bahn, MAN Truck & Bus, Fresenius University of Applied Sciences i Götting KG kształtują cyfrowy świat jutra w ramach projektu ANITA: DB Intermodal Services i terminal DUSS (Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße mbH). W ten sposób transport kombinowany może być zorganizowany bardziej efektywnie i elastycznie. Stwarza to zachęty do jeszcze bardziej przyjaznego dla klimatu transportu kolejowego.

MAN Producent

Fresenius University of Applied Sciences przeprowadza kompleksową analizę w celu opracowania platformy dla autonomicznego transportu między węzłami w DUSS i DB IS Ulm. Jest to kluczowa podstawa przyszłego wykorzystania autonomicznych ciężarówek w operacjach logistycznych, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że niedawno uchwalona ustawa o autonomicznej jeździe sprawi, że będzie to prawnie wykonalne również w Niemczech.

W celu „komunikowania się” ciężarówek i terminalu, Uniwersytet Nauk Stosowanych Fresenius przedstawił wyniki swoich badań. Podczas badania naukowcy we współpracy z MAN Truck & Bus przeanalizowali zachowanie ludzi i maszyn na miejscu w celu przekształcenia ich działań w cyfrowe procesy i zestawy reguł. W ten sposób ma powstać modułowy schemat obwodu dla autonomicznego transportu. Andreas Zimmermann, kierownik zaawansowanego rozwoju elektroniki w MAN Truck & Bus. ocenia „Aby wykorzystać autonomiczne ciężarówki w procesach logistycznych, ważne staje się zrozumienie typowych wymagań operacyjnych i rozważenie niezbędnych interfejsów na wczesnym etapie. Dlatego konsekwentnie koncentrujemy się na konkretnym praktycznym znaczeniu oraz logistycznej i naukowej wiedzy eksperckiej w naszych projektach jazdy autonomicznej. W związku z tym fundamentalna praca Uniwersytetu Nauk Stosowanych Fresenius jest dla nas bardzo ważna”.

REKLAMA
 
Procesy logistyczne są w innowacyjny sposób rekonfigurowane w ramach projektu ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations). „Zarówno cyfryzacja, jak i automatyzacja stanowią decydujące czynniki w dalszym rozwoju operacji terminalowych. Umożliwiają szybsze, wydajniejsze i bardziej przewidywalne realizowanie przewozu oraz zwiększenie przepustowości istniejącej infrastruktury" – wyjaśnia Andreas Schulz, dyrektor zarządzający DUSS. „Cyfrowe sterowanie systemem umożliwia płynną integrację pojazdu bez kierowcy z procesami logistycznymi terminalu” – mówi prof. dr Christian T. Haas, kierownik Instytutu Badań nad Systemami Złożonymi na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Fresenius, wyjaśniając, że jest to tło projektu, niezbędne dla wszystkich dalszych kroków.
 
Przed rozpoczęciem projektu Haas i jego zespół przeanalizowali i porównali też procesy logistyczne w innych terminalach kontenerowych DB AG w Niemczech. W końcu platforma cyfrowa ma być skonfigurowana w taki sposób, aby mogła służyć jako baza dla innych miejsc, w których do transportu wykorzystywane są autonomiczne ciężarówki – na przykład w terminalach kontenerowych, w portach czy na terenach przemysłowych. Funkcje te mają być zabezpieczone za pomocą konstrukcji modułowej. Haas dodaje „Naszym celem jest rozpoczęcie korzystania z autonomicznych ciężarówek i zminimalizowanie wszelkich niezbędnych dostosowań infrastruktury, gdyż są one zwykle kosztowne i zajmują dużo czasu. Dzięki temu wykorzystanie technologii w prawdziwym świecie jest tak łatwe i opłacalne, jak to tylko możliwe”.
 
Prawdziwym wyzwaniem jawi się fakt, że konstrukcje w tego typu projektach są bardzo zróżnicowane w zależności od lokalizacji. Są to otwarte i złożone systemy angażujące dużą liczbę osób – od spedytora, przez operatora żurawia, po planistę zapotrzebowania na materiały. Co więcej, tuż obok zautomatyzowanych procesów pojawiają się spontaniczne ludzkie decyzje. Jak wyjaśnia Haas powyższe stanowi wyzwanie, ponieważ „W przeciwieństwie do ludzi, zautomatyzowany system nie może improwizować ani naginać reguł; w każdej sytuacji musi istnieć jasna instrukcja działania”.
 
Etap analizy procesu został zakończony w Ulm i w całym kraju, co oznacza, że ​​można teraz przejść do oprogramowania do planowania misji. W takim procesie rozwoju po raz pierwszy zostanie użyty język specyfikacji kontraktu firmy Deon Digital, zapewniając najwyższy możliwy stopień niezawodności podczas wymiany informacji między instancjami. Wyniki analizy są następnie uwzględniane w procesie rozwoju autonomicznej ciężarówki. Za ten etap odpowiada MAN we współpracy z Götting. Po zakończeniu fazy rozwoju i wdrożenia oprogramowanie do planowania misji i ciężarówka zostaną przetestowane w rzeczywistych operacjach w Ulm, przez cały czas z kierowcą bezpieczeństwa na pokładzie.
 
Przejazdy między terminalem DUSS a bazą kontenerową DB Intermodal Services służą także do określenia warunków technicznych dla autonomicznie obsługiwanego transportu między węzłami. „Stałe trasy między węzłami logistycznymi są idealne do obsługi przez autonomiczne ciężarówki i dlatego stanowią centralny punkt dla MAN-a w jego wysiłkach na rzecz rozwoju autonomicznych systemów jazdy”, mówi Andreas Zimmermann, wyjaśniając dodatkowy aspekt projektu ANITA. Ponadto DB AG analizuje możliwość przeniesienia wyników do innych terminali w celu opracowania mapy drogowej dla Terminalu 4.0 jutra. Ramy prawne dla takich operacji zostały dopiero niedawno przyjęte przez izby wyższe i niższe niemieckiego parlamentu w postaci Ustawy o prowadzeniu pojazdów autonomicznych. Akt ten co do zasady zezwala na stosowanie takich systemów pojazdów autonomicznych w Niemczech w określonych obszarach operacyjnych, takich jak trasy między węzłami logistycznymi oraz z nadzorem technicznym.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA