Po trzecie celem tego przedsięwzięcia było opracowanie rzędu taktycznych, powiązanych ze sobą konstrukcyjnie ciężarówek, zdolnych sprostać całemu spektrum zadań i wyzwań, jakie niesie ze sobą współczesne i przyszłe pole walki, w tym przy uwzględnieniu specyfiki konfliktów - wojen asymetrycznych oraz możliwości nielinearności rozwoju sytuacji – pojawiania się stymulant, determinant oraz ograniczeń dzisiaj trudnych jeszcze do przewidzenia. Pojazdy te mianowicie, specjalnie zaprojektowane na potrzeby operacyjne sił zbrojnych, do użycia zarówno na misjach zagranicznych, jak i podczas realizacji zadań w kraju macierzystym, są w pełni dostosowane do codziennych potrzeb żołnierzy. Korzystają z dziesięcioleci badań nad projektowaniem, wykorzystaniem i obsługą taktycznych oraz logistycznych ciężarówek dla armii, w pełni integrując wiele rozwiązań. W związku z tym szczególną uwagę zwrócono na:
- bardzo dobre właściwości do jazdy nawet w najtrudniejszym terenie przy zachowaniu wysokiej średniej prędkości;
- przystosowawczość będącą pochodną zastosowania mocnych, elastycznych silników, gwarantujących zachowanie odpowiedniej mobilności i jednocześnie zdolność przewiezienia dużej gamy ładunków o różnych masach;
- kabinę – z jednej strony zapewniającą stosowny wysoki komfort, z drugiej – podatną na instalację różnorakiego wyposażenia i z trzeciej – po opancerzeniu gwarantującą właściwy stopień ochrony załogi;
- nowoczesność wynikającą z wykorzystania najnowszych dostępnych komponentów oraz rozwiązań;
- wysoką mobilność strategiczną – transportowalność polegającą na sposobności bezproblemowego przemieszczania w ładowniach samolotów, w tym typów C130 i C160, oraz koleją;
- wysoką elastyczność eksploatacyjną;
- otwartość i podatność modernizacyjna, tak by bazowo zakładany cykl życia na poziomie około 15-20-25 lat – w zależności od m.in. tempa postępu technicznego, zmian zachodzących w otoczeniu oraz postępując fizycznej deprecjacji sprzętu – bez większych problemów dało się przedłużyć do nawet 30-40 lat.
Tym samym kwestia dotyczy zdolności do przygotowania i komercyjnego zaproponowania nie tyle samych pojazdów, ile otwartej – eklektycznej platformy – w swojej budowie w maksymalnie dającym się dzisiaj przewidzieć stopniu biorącej pod uwagę zmiany w samych siłach zbrojnych, przemyśle oraz w otoczeniu cywilnym i militarnym, które to zmiany dzisiaj i w najbliższych latach determinują celowość, kształt, charakter, kierunki, natężenie i sam sposób użycia kołowych środków transportu wsparcia logistycznego oraz nośnikowej bazy sprzętowej, w zależności od rozwoju wydarzeń przy różnym czasowym rozpatrywaniu perspektywy konieczności wprowadzania zmian modernizująco-adaptacyjnych – (elastycznie) przystosowujących.
Komentarze