REKLAMA

ARMIS – nowa seria wojskowych ciężarówek z Arquus Cz.3

8 lipca Arquus – bezpośredni następca Renault Truck Defence – ujawnił informacje o nowej rodzinie wysoce mobilnych taktycznych wojskowych ciężarówek klas tonażowej średniej i ciężkiej. Seria ta nosi nazwę Armis i pierwotnie oficjalnie miała być pokazana na odwołanych czerwcowych targach zbrojeniowych Eurosatory.

Armis Producent

Po czwarte, jak zakłada Arquus, w odróżnieniu od rodziny Sherpa, z której z czterech odmian – 5, 10, 15 i 20 – realnie zbyt istniał na dwie pierwsze, Armis będzie nie tylko dostępny, ale i seryjnie wytwarzany w trzech bazowych – 2-osiowej Armis 4x4, 3-osiowej Armis 6x6 oraz 4-osiowej Armis 8x8. Na razie firma nie przekazała jeszcze żadnych szczegółów na temat ich mas i obciążeń, ale można domniemywać iż:

  • Armis 4x4 będzie plasował się na pograniczu klas tonażowych średniej i ciężkiej, gdyż jego dopuszczalna masa całkowita będzie się równać 16000-18000 kg, co oznacza ładowność taktyczną – w terenie na poziomie 5500-6000 kg, natomiast ładowność na drogach utwardzonych na poziomie 8000 kg;
  • Armis 6x6 będzie należał do klasy tonażowej ciężkiej, a jego dopuszczalna masa całkowita będzie wynosić między 24000 a 28000 kg, co oznacza ładowność w taktyczną – w terenie na poziomie 8000-12000 kg, zaś ładowność na drogach utwardzonych na poziomie 12000-14000 kg;
  • Armis 8x8, analogicznie jak Armis 6x6, będzie należał do klasy tonażowej ciężkiej. Wartość jego dopuszczalnej masy całkowitej zapewne zostanie określona na 36000-38000 kg, co przekłada się na ładowność taktyczną – w terenie na poziomie 16000-18000 kg, z kolei ładowność na drogach utwardzonych na poziomie 20000-22000 kg.

Wszystkie podane tu wartości dopuszczalnych mas całkowitych odnoszą się do kompletacji z wyłącznie pojedynczym ogumieniem, dla uzyskania wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej. W przypadku założenia z tyłu ogumienia bliźniaczego – za cenę spadku zdolności do pokonywania bezdroży z wysokiej do średniej – uzyskuje się wzrost technicznie dopuszczalnej masy całkowitej: dla wersji 3-osiowej do 36000 kg, dla 4-osiowej do 42000 kg.

REKLAMA

Na tej podstawie da sie przyjąć następujący podstawowy zakres zastosowania. Najmniejszy Armis 4x4 – klasyfikowany jako wysokiej mobilności i średniej ładowności – należy do najpopularniejszej we współczesnych siłach zbrojnych kategorii środków transportu. W związku z tym do bardzo szerokich zalicza się potencjalny obszar jego wykorzystania. Obejmuje on mianowicie: przewóz do 20 żołnierzy czy zaopatrzenia (żywność, amunicja, odzież, itd.) na skrzyniach ładunkowych, paletach, platformach bądź w nadwoziach typu furgon/kontener o długości 10-15 stóp oraz występowanie w roli nośnika cystern, wywrotek, sprzętu przeładunkowego/ewakuacyjnego (żurawie), zabudów warsztatowych czy wreszcie systemów radioelektronicznych (WRE, łączności, itd.).

Drugi pod względem masy przedstawiciel linii Armis – 3-osiowy typ 6x6 kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej – generalnie służyć będzie w jednostkach logistycznych (zabudowy skrzyniowe, cysterny do przewozu wody/paliw, 20-stopowy furgon/kontener, hakowy system załadowczy), inżynieryjnych (wywrotka, żuraw), ewakuacyjnych i naprawczych (ewakuacji i ratownictwa technicznego, warsztatowe), łączności i obrony powietrznej (systemy łączności, radarowe, WRE) oraz w roli nośnika uzbrojenia (systemy rakietowe, haubice kalibru do 155 mm/52). Wśród instalowanych nadwozi zapewne najpopularniejsze zatem będą skrzynia ładunkowa, cysterna o pojemności 12000-14000 litrów, wywrotka, hakowy system załadowczy, furgon/kontener o długości nie przekraczającej 20 stóp oraz różnorodne systemy elektroniczne czy uzbrojenia.

Natomiast największego z palety Armis – 4-osiowy samochód 8x8 wysokiej ładowności oraz powiększonej/wysokiej mobilności – przystosowano głównie do występowania w roli transportera logistycznego, operującego i po drogach utwardzonych, i zaopatrującego oddziały rozlokowane w terenie. Zazwyczaj na wariantach tego rodzaju instaluje się cysterny o pojemności 14000-16000 litrów, wywrotki, systemy WRE, łączności, radarowe, rakietowe, ewakuacyjne – do ewakuacji i ratownictwa technicznego, jak również hakowe systemy załadowcze służące do załadunku i przewozu kontenerów oraz platform o długości do 20 stóp. Zabudowę i potencjalny zakres wykorzystania z całą pewnością ułatwiają duży rozstaw osi oraz wysoka dopuszczalna masa całkowita.

W rezultacie Armis mogą spełniać wszystkie logistyczne i taktyczne misje armii, od transportu żołnierzy, zbiorników lub mobilnych punktów dowodzenia po pełnienie roli nośników dla nadwozi do napraw i ewakuacji sprzętu oraz różnorodnych systemów wsparcia logistycznego, wsparcia pola walki bądź uzbrojenia.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA