REKLAMA

Aeromobilny lotniskowy Mercedes Zetros Rosenbauer Bufflo

Znany austriacki wytwórca specjalistycznych zabudów i sprzętu pożarniczego Rosenbauer promuje – pochodzący z serii Bufflo – typ RIV 6,100/750/250 – ciężki terenowy samochód Mercedes Zetros w pożarniczym ratowniczo-gaśniczym wykonaniu aeromobilnym dla jednostek lotniskowych.

Producent
Fot. Producent

Powyższe oznacza, że po pierwsze ciężarówka ta bez specjalnego przygotowania nadaje się do przerzutu powietrznego samolotami klasy średniej, od C130 Hercules zaczynając. Po drugie jej kompletacja lotniskowa - Aircraft rescue and firefighting (ARFF) – powoduje, że może służyć w zabezpieczeniu lotnisk, zarówno cywilnych, jak i wojskowych, stacjonarnych i polowych.

Za pojazdową bazę służy tu terenowe podwozie Mercedes-Benz Zetros w wydaniu 3-osiowym, o symbolu 2733A/47.5/6x6. Napędza je 7,2-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik, osiągający moc maksymalną 240 kW/326 KM i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm oraz spełniający normę czystości spalin Euro 5. Układ napędowy obejmuje: automatyczną skrzynię przekładniową Allison z funkcją Pump and roll z przełącznikiem w kabinie, skrzynię rozdzielczą oraz mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi przez blokady międzymostowe. Most przedni cechuje się nośnością 7500 kg, mosty tylnego tandemu każdy po 9000/13000 kg (2x9000/13000 kg). Na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie dla podniesienia jeszcze mobilności taktycznej – dzielności terenowej. Ramę podwozia wyróżnia klasyczny układ drabinowy – z podłużnicami i poprzeczkami, z kolei pojemność zbiornika paliwa określono na 300 litrów. Zawieszenie wszystkich osi jest mechaniczne, układ elektryczny 24-voltowy, a układ hamulcowy pneumatyczny, dwuobwodowy, z systemem ABS. Klasyczna – za silnikiem, długa, dwudrzwiowa kabina mieści cztery osoby (1+1+1+1) oraz dzięki swojej lokalizacji i kształtom – w tym lekko ściętym górnym bocznym narożom – ułatwia strategiczne przemieszczanie auta.

REKLAMA

Producent
Fot. Producent

Wykonana przez Rosenbauera specjalistyczna zabudowa ma konstrukcję modułową. Boczne skrytki sprzętowe są cztery – po dwie na każdą stronę. Piąta skrytka – tylna mieści napędzaną od przystawki odbioru mocy autopompę Rosenbauer N35 red brass o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Pojemności netto poszczególnych zbiorników równają się: wody do 6100 litrów, środka pianotwórczego do 750 l. Automatyczny dozownik środka pianotwórczego Rosenbauer FIXMIX umożliwia uzyskiwanie  stężeń 3 i 6 %. Zastosowano także system proszku gaśniczego PLA 250 z 250 kg proszku B, C. Działka wodno-pianowe są dwa, oba zdalnie sterowane: dachowe Rosenbauer RM25C o wydajności do 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów oraz zderzakowe Rosenbauer 15C o wydajności 1500 l/min też przy ciśnieniu 10 barów. Na wyposażeniu pojazdu znalazły się również: linia szybkiego natarcia z wężem o długości 30 m i średnicy 32 mm oraz wciągarka o maksymalnej sile uciągu 4000 kg/41 kN.

Ciężki lotniskowy terenowy aeromobilny samochód ratowniczo-gaśniczy Rosenbauer Bufflo – typ  RIV 6,100/750/250 na podwoziu Mercedes Zetros charakteryzują następujące wymiary – długość-szerokość-wysokość 10060x2550x3570 mm, rozstaw osi 4750+1450 mm oraz dopuszczalna masa całkowita 27000 kg. W pierwszym rzędzie powstał on do niesienia pomocy w trakcie operacji humanitarnych, na misjach pokojowych i rozjemczych w tzw. strefach kryzysowych oraz do zabezpieczania polowych lotnisk, magazynów czy składów amunicji i baz paliwowych. Przerzut strategiczny w takich przypadkach zdecydowanie ułatwia aeromobilność – możliwość zabrania na pokład samolotów C130 i C160. Przy czym sama kompletacja auta i jego zdolności bojowe pozwalają na bezproblemowe wykorzystanie go na stacjonarnych lotniskach i helikopterowiskach.  Dlatego na liście jego odbiorców mogą się znaleźć siły zbrojne, organizacje pomocowe i humanitarne, obrona cywilna oraz cywilna lotniskowa straż pożarna.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA