REKLAMA

Alternatywne nowości Solarisa Cz. 1

Obecnie Solaris proponuje warianty zelektryfikowane – hybrydowe oraz w pełni elektryczne – pochodzące z najnowszej generacji, po raz pierwszy zaprezentowanej w 2014 roku.

Producent
Fot. Producent

Przedstawiony w ubiegłym roku nowy Urbino hybrid w wersji 12- i 18-metrowej (Urbino 12/18 electric) – tej drugiej ujawnionej podczas targów Busworld w belgijskim Kortrijk – stanowi następstwo poszerzania palety produktów w ramach tej serii. Zastosowanie w niej szeregowego systemu HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems pozwoliło wykorzystać silnik wysokoprężny o niewielkiej pojemności – Cummins typu ISB4.5E6 o mocy maksymalnej 210 KM.

Poza tym Dział Rozwoju firmy przygotowuje pojazd, jakiego jeszcze w swojej ofercie nie miała – dwuprzegubowy, trójczłonowy trolejbus Trollino 24 o długości ponad 24 m. Prototyp powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji odmian 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów. Zakończenie produkcji pierwszego dwuprzegubowego trolejbusu zaplanowano na połowę 2018 roku. Następnie zostanie on przetransportowany na jazdy testowe do wybranych europejskich miast, podczas których jeżdżąc zarówno z wykorzystaniem, jak i bez trakcji, przejdzie badania homologacyjne planowano dopuszczające go do ruchu pasażerskiego.

REKLAMA

W układzie konstrukcyjnym Trollino 24 będzie niezwykle zaawansowany technicznie. Napęd zapewnią dwa silniki trakcyjnie, napędzające dwie osie. Zamontowany pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) będzie ładowany podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach posłuży do zasilania napędu, gdy trolejbus znajdzie się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś otrzyma funkcję skrętu. Drzwi wystąpią w unikatowym układzie 2-2-2-2-2, a wyposażenie obejmie m.in. elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy dostanie ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą, umożliwiający dobór najbardziej ergonomicznej pozycji. Kierowca będzie miał także do dyspozycji dwa 8-calowe monitory wyświetlające obraz z kamery skierowanej na pantograf oraz zewnętrznej kamery zamontowanej za drugim przegubem. W obszarze kabiny kierowcy nie zabraknie też monitora, dzięki któremu prowadzący będzie mógł obserwować obraz z kamer monitoringu zamontowanych przy każdych drzwiach oraz kamery cofania. Kompletacja pojazdu obejmie jeszcze rozbudowany system informacji pasażerskiej, składający z tablic kierunkowych oraz trzech 29-calowych monitorów zainstalowanych w przestrzeni pasażerskiej. W przestrzeni tej zagospodarowano zaś aż 53 miejsca siedzące, w tym 16 dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Do tego producent przewidział miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.

Wszystkie części artykułu:

Alternatywne nowości Solarisa Cz. 1 - aktualnie czytasz
Alternatywne nowości Solarisa Cz. 2

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA