[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Armia hiszpańska testuje nową średniotonażową ciężarówkę artyleryjską VAMTAC SK95

7 marca armia hiszpańska ogłosiła, że żołnierze przydzieleni do 7 brygady "Galicja" stacjonującej w Pontevedra (Galicja) testowali nową ciężarówkę artyleryjską, opracowaną przez rodzimą firmę UROVESA.

Fot. Producent

Zgodnie z podanymi informacjami, premierowa ciężarówka została zaprojektowana jako terenowy samochodowy średniotonażowy ciągnik artyleryjski. Nosi ona oznaczenie VAMTAC SK95 i wykorzystuje zmodyfikowane podwozie VAMTAC ST5.
Po raz pierwszy UROVESA ogłosiła opracowanie wersji cargo aut z rodziny VAMTAC na targach EuroSatory-2008 w Paryżu, ale od tego czasu przez kilka następnych lat na temat rozwoju tego projektu nie było żadnych wiadomości. Dopiero na HOMSEC-2015 w Madrycie został zademonstrowany prototyp VAMTAC SK95.

W układzie klasyfikacyjnym VAMTAC SK95 należy do kategorii średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej - dzielności terenowej. Przykładowo jego odpowiednikiem był nasz Star 944 4x4. Cechuje go dopuszczalna masa całkowita 9500 kg/10000 kg i możliwość ciągnięcia ładunków o masie do 4500 kg. Źródło napędu stanowią silniki o mocy maksymalnej 188 lub 218 KM. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy, ale mechaniczne zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu jest niezależne i wykorzystuje sprężyny śrubowe. Blokady mechanizmów różnicowych znajdują się między kołami i między osiami. Na obu osiach – dla zachowania doskonałych właściwości do pokonywania bezdroży – założono oczywiście pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Oś przednia znajduje się na samym przednim narożu samochodu, co zdecydowanie pozytywnie wpływa na wartość kąta natarcia. Kabina może być krótka, dzienna lub wydłużona, załogowa, czterodrzwiowa, niezależnie od wykonania z dachowym lukiem ewakuacyjnym. Obie kabiny są typu para klasycznego – z lekko wysuniętą do przodu, mocno pochyloną maską silnika, a w przypadku wersji wydłużonej załogowej, z przodu do wnętrza wchodzi się po dwóch stopniach, z tyłu trzech. Poza tym kabiny te wyróżniają się nowoczesną stylistyką, z agresywną wizualnie przednią atrapą, z potężnych rozmiarów wlotem powietrza przypominającym – w uproszczeniu – odwrócony trapez, okrągłymi reflektorami chronionymi kratą i umieszczonymi ukośnie w górnych bocznych narożach zderzaka, oraz jednolitą szybą przednią, wycieraną przez dwie wycieraczki. Do tego dolna linia bocznych okien lekko się wznosi, patrząc od przodu do tyłu. Pozostałe wyróżniki auta to zbiornik paliwa po lewej stronie między osiami, koło zapasowe też po lewej stronie, za kabiną i rura wydechowa poprowadzona pionowo za kabiną po prawej stronie.

REKLAMA

W odmianie lekkiego samochodowego ciągnika artyleryjskiego VAMTAC SK95 otrzymuje kabinę wydłużoną, załogową, pozwalającą na przewóz całej obsługi działa, oraz skróconą skrzynię ładunkową – amunicyjną. Bazowo Hiszpanie zamierzają eksploatować ten wariant do ciągnięcia holowanych haubic kalibru 105 mm.
UROVESA to hiszpański wytwórca lekkich i średnich pojazdów użytkowych z siedzibą w Santiago de Compostela w Galicji. Najbardziej pozostaje znany z produkcji URO VAMTAC, pojazdu terenowego z napędem na cztery koła, stanowiącego odpowiednik amerykańskiego Humvee, oraz ciężarówek URO.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij