REKLAMA

Armia holenderska odbiera pierwsze Scanie Gryphus Cz.2

18 grudnia 2018 roku doszło do oficjalnego przekazania pierwszych 10 sztuk ciężarówek Scania Gryphus przedstawicielom Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów. Uroczystość odbyła się w holenderskim zakładzie montażowym szwedzkiego koncernu – Scania Production Zwolle, w obecności Ministra Obrony Ank Bijlevelda, a klucze do tych pierwszych pojazdów na ręce wiceadmirała Arie-Jana de Waard-a, dyrektora ds. Organizacji Materiałów Obronnych, przekazał dyrektor zarządzający Scania Netherlands – Janko van der Baan.

Producent
Fot. Producent

Te nowe ciężarówki w ciągu najbliższych co najmniej dwóch-trzech dekad będą więc tworzyć szkielet – kręgosłup wsparcia logistycznego wojska holenderskiego, gdyż długość cyklu ich życia obliczono na 10 lat, z możliwością przedłużenia do 20 lat. Trafią one na stan wszystkich formacji armii Królestwa, w tym jednostek lądowych, marynarki wojennej i lotnictwa. W służbie zastąpią, pochodzące jeszcze z dostaw z przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku, 2- i 3-osiowe zmilitaryzowane ciężarówki marki DAF o ładowności taktycznej 4000 i 10000 kg – odpowiednio dla konfiguracji 2- i 3-osiowych.

Ważną część umowy stanowi także szeroki pakiet wsparcia okooproduktowego – posprzedażowego.

REKLAMA

Przede wszystkim Scania i Ministerstwo Obrony zajmą się konserwacją ciężarówek przez następne 10 lat, ponieważ umowa zawiera również kontrakt obsługowo-naprawczy. Oznacza to między innymi, że ciężarówki będą przeglądane, serwisowane i naprawiane w 17 wybranych warsztatach, należących zarówno do samych dealerów Scanii, jak i wojska. Dokładnie za pełne wsparcie techniczne w ustalonym okresie odpowie dostawca taboru, czyli Scania. Dla utrzymania wysokiego poziomu pomocy wojskowym technikom, część obsługi będzie prowadzona w 6 armijnych warsztatach. Ponadto w nadchodzących latach Scania przeszkoli około 300 inżynierów – specjalistów armii, dzięki czemu da się zagwarantować dostępność – mobilność ciężarówek, szczególnie podczas międzynarodowych ćwiczeń i misji.

Jednocześnie wiele uwagi poświęca się właściwemu przygotowaniu samych kierowców. Dlatego pierwsze sztuki przejmie – mieszcząca się w Oirschot – szkoła jazdy organizacji obronnej wojska holenderskiego, współpracująca ze Scania Driver Services w zakresie odpowiedniego szkolenia załóg. Do szkolenia firma skieruje specjalnych trenerów – instruktorów, odpowiedzialnych za zapewnienie kierowcom intensywnego nauczania. Powyższe ma na celu właściwe przygotowanie kadr użytkownika w sferze sposobu eksploatacji nabytego taboru, tak by przebiegała ona jak najbardziej ekonomicznie i efektywnie. Element ten przeniesiono z rynku cywilnego. W tym kontekście sama armia holenderska, kierując się rachunkiem ekonomicznym, zwraca uwagę na najbardziej efektywny styl jazdy. Wpływ kierowcy na osiągi ciężarówki pozostaje bowiem bardzo ważny, a właściwy styl jazdy może spowodować znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i tym samym emisji CO2. Poza tym, dalej uwzględniając znaczenie czynnika ekologicznego, wszystkie pojazdy są już w pełni przygotowane do wykorzystania biopaliw odnawialnych. Powyższe oznacza, że dalsze zrównoważenie prośrodowiskowe będzie możliwe w przyszłości.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA