[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Arocs SLT 4863AS 8x8/4 – nowy ciężki zmilitaryzowany terenowy ciągnik siodłowo-balastowy Mercedesa Cz.1

Na targach zbrojeniowych IDEX w lutym tego roku, czyli aż pięć lat po ujawnieniu cywilnego pierwowzoru, Mercedes po raz pierwszy oficjalnie pokazał ciężki zmilitaryzowany ciągnik siodłowo-balastowy do przerzutu wielotonowej techniki bojowej, inżynieryjnej i towarzyszącej – Arocs 4663AS 8x8/4 SLT. Pojazd ten powstał w oparciu o cywilne kluczowe komponenty, niemniej nie ma bliskiego cywilnego odpowiednika.

Przede wszystkim wyróżnia się wysoką mobilnością taktyczną – dzielnością terenową, co wiązało się z koniecznością zastosowania wyłącznie pojedynczego ogumienia z bieżnikiem terenowym i o szerokim profilu. Także inne kluczowe komponenty – w pierwszym rzędzie w podwoziu i w układzie napędowym – przygotowano do sprostania jeździe po bezdrożach w połączeniu z przewozem ładunków ponadnormatywnych.

REKLAMA

Wzmocnioną ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wytrzymałe podłużnice i poprzeczki. Przedni zderzak jest stalowy, z reflektorami osłoniętymi kratą, opcjonalną centralnie umieszczoną stalową płytą montażową ze wzmocnionym zaczepem, podłużnym centralnym stopniem, pomocnym w trakcie wycierania szyby przedniej czy wymiany wycieraczek, oraz dolną stalową płytą ochronną, osłaniającą spód silnika. Źródło napędu stanowi 15,6-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z czterema zaworami na każdy cylinder, silnik OM473 z turbodoładowaniem, chłodzeniem powietrza doładowującego, dwoma górnymi wałkami rozrządu, systemem wysokociśnieniowego wtrysku paliwa common rail z maksymalnym ciśnieniem w szynie 850 barów i ze wzmocnieniem ciśnienia wtrysku X-PULSE dla redukcji zużycia paliwa, chłodzonym systemem recyrkulacji spalin EGR (exhaust gas recirculation) i wzmocnionym dekompresyjnym hamulcem silnikowym o mocy nawet 475 kW. Silnik ten występuje tu w najmocniejszym nastawie, o mocy maksymalnej 460 kW/625 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm oraz spełnia normę czystości spalin Euro 5 dzięki połączeniu EGR i technologi selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Przy czym możliwe jest jego przygotowanie w militarnym wykonaniu Euro 3, bez SCR. Z jednostką tą współpracuje zautomatyzowana lub w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa, w której wszystkie programy zarządzania strategią zmiany biegów – od standardowego do off-road, dopasowano do przemieszczania ciężkich ładunków – są one więc zoptymalizowane dla zestawów o dopuszczalnej masie całkowitej od 44000 do 250000 kg. W przypadku przykładni zautomatyzowanej występuje 16-biegowa, zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift 3 G280-16 o rozpiętości przełożeń 11,7-0,69, z programem jazdy Drive Programme Heavy. W opcji może być instalowany zwalniacz oraz istnieje możliwość wprowadzenia również opcjonalnego, innowacyjnego, pochodzącego z renomowanej firmy Voith tzw. turbosprzęgła z retarderem – Turbo Retarder Clutch (TRC). Takie turbosrzęgło oznacza unikatowy, dodatkowy system napędowy i układ hamulcowy. Stosuje się je, gdy ważne są maksymalna precyzja, najwyższa moc i pełna wydajność hamowania. Komponent ten pozwala na ruszanie z pełnym momentem obrotowym bez zużywania podzespołów, większą dynamikę i szybki przyrost momentu, a wyróżniają go zaawansowane funkcje sterowania dla wyjątkowych sytuacji oraz wydajna funkcja hamowania. Jego chłodzenie zapewnia chłodnica w tzw. szafie za kabiną. Układ przeniesienia napędu dopełniają dwubiegowa skrzynia rozdzielcza VG2800-3W/1,45-1,04 o przełożeniach teren i=1,45, droga i=1,04, ze stałym przekazywaniem napędu na przód, oraz wzmocnione, dwustopniowe mosty napędowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Wszystkie mosty – z przodu 9-tonowe, z tyłu wzmocniony tandem 28-/32-tonowy (2x14000/2x16000 kg) zawieszono mechanicznie, przy pomocy wzmocnionego zawieszenia opartego na resorach piórowych. Na wszystkich osiach – dla zachowania wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej – założono wyłącznie pojedyncze, balonowe ogumienie z bieżnikiem terenowym, asymetryczne, o rozmiarze: przód 16.00R20 – 16.00R20 XZL RA, tył 24R20.5 XS. Rozmiar i rodzaj ogumienia ewidentnie wskazują w takim razie na odbiorcę azjatycko-afrykańskiego – tak wyekwipowane auto dopasowano mianowicie do działania na pustyni.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij