[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Arocs SLT 4863AS 8x8/4 – nowy ciężki zmilitaryzowany terenowy ciągnik siodłowo-balastowy Mercedesa Cz.2

Na targach zbrojeniowych IDEX w lutym tego roku, czyli aż pięć lat po ujawnieniu cywilnego pierwowzoru, Mercedes po raz pierwszy oficjalnie pokazał ciężki zmilitaryzowany ciągnik siodłowo-balastowy do przerzutu wielotonowej techniki bojowej, inżynieryjnej i towarzyszącej – Arocs 4663AS 8x8/4 SLT. Pojazd ten powstał w oparciu o cywilne kluczowe komponenty, niemniej nie ma bliskiego cywilnego odpowiednika.

Standardowo kabina jest długa – typu L z dachem ClassicSpace – o normalnej wysokości bądź dachem podwyższonym, o szerokości 2300 mm, i z tunelem silnika wnikającym do jej wnętrza na wysokość 320 mm. W środku przewidziano cztery miejsca, czyli dla całej załogi przerzucanego na naczepie sprzętu, zaopatrzone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym tylną ławkę da się wykorzystać jako leżankę. Do kabiny tej – ze względu na jej wysokie usytuowanie – prowadzą cztery stopnie wejściowe, w tym dolny wahliwy. Kabinę tę zrobiono z w pełni ocynkowanych blach oraz z tworzywa, dla wieloletniej bezproblemowej eksploatacji, w tym długotrwałej ochrony antykorozyjnej.

Za kabiną zlokalizowano natomiast tzw. szafę. Zawiera ona m.in. po prawej stronie, wyżej zespół dodatkowej, wzmocnionej chłodnicy o dużej wydajności, po lewej stronie wyżej zbiorniki instalacji pneumatycznej i hydraulicznej oraz po lewej stronie, niżej dodatkowy zbiornik paliwa o dużej pojemności – 900 litrów, uzupełniający podstawowy, międzyosiowy zbiornik paliwa o pojemności 290 litrów. Zamocowano też wciągarki oraz skrzynki na narzędzia i inne wyposażenie. Główną, zrobioną ze stali nierdzewnej skrzynię cechują wymiary 620x700x1020 mm. Nieco dalej za „szafą”, na wysokości przerwy między osiami drugą i trzecią, po obu stronach – symetrycznie umieszczono z kolei koła zapasowe, podnoszone i opuszczane za pomocą specjalnego żurawika – z każdej ze strony bazowo znajduje się bowiem opona o innym wymiarze, ze względu na fakt, że pojazd ma zakładane ogumienie w dwóch rozmiarach. Do tego dochodzą moduł hydrauliczny do przekazywania napędu do wciągarek, zespół dwóch hydraulicznie napędzanych – hydraulicznych wciągarek Twin Winch TLS 2.30, o sile uciągu – jedna (single pull) 300kN/dwie (double pull) 600kN, z liną o średnicy 28 mm i długości 60 m, przeznaczony do ewakuacji sprzętu na naczepę, tylny zaczep – sprzęg holowniczy Orlandi UN 766 (VG 74059,NATO), skrzynka na wyposażenie wciągarek, jedna lina manilowa, trzy solidne szekle 28-8 oraz – na wysokości pierwszej z osi tylnych – specjalne wahliwe siodło 3,5 cala – typ Jost 38G. Ponadto pierwszy egzemplarz zmilitaryzowanego ciągnika Arocs SLT 8x8 – 4663 AS otrzymał wstępny filtr cykloniczny – cyklonowy filtr do pracy przy dużym zapyleniu, półautomatyczny system regulacji ciśnienia w ogumieniu (semi-tire pressure regulating device) oraz tylną solidną stalową opuszczaną belkę przeciwnajazdową, pełniącą rolę zderzaka.

REKLAMA

Lista możliwych opcji liczy wiele pozycji. De facto zaproponowana wstępna konfiguracja tej ciężarówki powinna być traktowana wyłącznie jako przykładowa podstawa do dalszych indywidualizujących kompletacji. O zawartości ostatecznej kompletacji będzie bowiem decydował nabywca, oczywiście w granicach możliwości technicznych. M.in. jako taki wysoce prawdopodobny komponent do wprowadzenia wymienia się integralnie opancerzoną kabinę. W tej sferze Mercedes współpracuje z kilkoma renomowanymi dostawcami ewentualnie klient sam może zaproponować rozwiązanie bardziej mu pasujące.

Zmilitaryzowanego Arocsa SLT 4863AS 8x8/4 charakteryzują następujące wymiary – w przybliżeniu: rozstaw osi 1750+3050+1450 mm, długość 8820 mm i szerokość – ponadnormatywna z punktu widzenia europejskich przepisów, a wynikająca z założenia szerokiego balonowego ogumienia – 3070 mm bez lusterek i kół zapasowych na bocznych żurawikach oraz 3600 mm z lusterkami. W zależności od ostatecznej kompletacji dopuszczalna masa całkowita zestawu może zaś wynosić od bazowo 130000 do nawet 250000 kg. Mercedes podkreśla także w pełni fabryczne przygotowanie tego wariantu – samochody tego rodzaju są w całości składane w specjalnym zakładzie koncernu odpowiadającym za takie nietypowe wydania – CTT, mieszczącym się w alzackim Molsheim.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij