REKLAMA

Atego Rosenbauer - IAA 2018 Cz. 1

Drugim z pokazywanych przez Paul Nutzfahrzeuge pojazdów było podwozie z drabiną. Podwozie to zostało specjalnie dopasowane do potrzeb straży pożarnej jako nośnik drabiny. Nadaje się także do innych aplikacji związanych z miejskim transportem dystrybucyjnym i służbami komunalnymi, gdyż oferuje zarówno zwiększoną ładowność do ciężkich zabudów/ładunków, jak i – dzięki kompaktowym wymiarom – jednocześnie znakomitą zwrotność w trakcie poruszania się nawet w ciasnych, wąskich ulicach centrów czy dzielnic peryferyjnych.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Podstawą stanowi 2-osiowy Mercedes-Benz Atego 1530 F 4x2 z kabiną kierowcy ClassicSpace S, poprzez m.in. instalację 5-tonowej tylnej osi wleczonej zmodyfikowany przez Paul w wariant 3-osiowy, 21-tonowy Atego 2130 F 6x2.

Zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej auta o 5 ton pozwala na montaż ciężkich specjalnych nadwozi straży pożarnej, przy równoczesnym zachowaniu kompaktowych wymiarów i manewrowości Atego. Nadwozie dla straży pożarnej, obejmujące ciężką drabinę obrotową typu L32A-XS 3.0 o wysokości roboczej 32 m i ramię kosza, pochodzi od specjalisty w sferze sprzętu oraz wyposażenia lotniczego i ratowniczego – niemieckiej filii produkcyjnej austriackiego koncernu Rosenbauer – Rosenbauer Karlsruhe GmbH&Co. KG (dawniej Metz) .

REKLAMA

Do napędu tego pojazdu wykorzystano jednostkę z serii OM 936, instalowaną seryjnie w podstawowym podwoziu Atego 1530 F 4x2. Ten 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 7,7 litra rozwija moc maksymalną 220 kW/299 KM i maksymalny moment obrotowy 1200 Nm. Do przekazywania napędu służy 5-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa 3000 PR z koncernu Allison. Hamulce wszystkich osi są tarczowe. Na ogóle obręczy, zrobionych ze stopu aluminium, założono opony w rozmiarze 285/70R19.5. Zawieszenie pneumatyczne tylnej osi oraz dwie odsilnikowe przystawki odbioru mocy z przodu i z tyłu, przeznaczone do napędu zastosowanego osprzętu i pompy hydraulicznej, również zostały wprowadzone fabrycznie przez Mercedes-Benz. Wyposażenie bezpieczeństwa ex works obejmuje światła do jazdy dziennej LED, zwalniacz, tempomat, asystenta pasa ruchu Lane Keeping Assist i elektroniczny układ stabilizacyjny (ESP).

Zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej i ładowności, konieczne do posadowienia cięższych nadbudów, zapewnia 5-tonowa oś wleczona, dodana przez Paula Nutzfahrzeuge. Ma ona zawieszenie pneumatyczne i jest sterowana. Podobnie jak pozostałe dwie oryginalne osie Atego, zaopatrzono ją w hamulce tarczowe. Sterowanie odbywa się za pomocą elektrohydraulicznego systemu sterowania, także niedawno zamocowanego przez Paul Nutzfahrzeuge.

Dalsze adaptacje podwozia odbyły się w Paul Nutzfahrzeuge pod kątem konkretnego zoptymalizowania podwozia, technologii i napędu do obrotowej drabiny od Rosenbauera. Powyższe początkowo wiązało się z przeniesieniem całego systemu układu wydechowego, w tym uchwytu mocującego, urządzenia sterującego, czujników, osłon i rury wydechowej z prawej na lewą stronę pojazdu. Orurowanie do tłumika także całkowicie przekierowano i zaizolowano. Konwersja ta była konieczna, aby umożliwić późniejszy montaż wysokowydajnego układ wydalania spalin Plymovent firmy Rosenbauer. Do tego generator 230 V zlokalizowano na silniku, miskę olejową i belki odpowiednio przystosowano do instalacji, a do obsługi drabiny Paul Nutzfahrzeuge dołączył napęd pomocniczy typu Chelsea 280 z blokadą wyboru zakresu do przekładni Allison, już zamontowanej fabrycznie przez Mercedes-Benz. Zarazem konieczne okazało się przeniesienie linii wody chłodzącej oraz instalacji elektrycznej i powietrznej po stronie skrzyni biegów. Oprócz tego w Paul Nutzfahrzeuge wykonano przygotowanie do zewnętrznego zasilania powietrzem, niezbędne do specyficznego profilu wymagań straży pożarnej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA