REKLAMA

Atego Rosenbauer - IAA 2018 Cz. 2

Drugim z pokazywanych przez Paul Nutzfahrzeuge pojazdów było podwozie z drabiną. Podwozie to zostało specjalnie dopasowane do potrzeb straży pożarnej jako nośnik drabiny. Nadaje się także do innych aplikacji związanych z miejskim transportem dystrybucyjnym i służbami komunalnymi, gdyż oferuje zarówno zwiększoną ładowność do ciężkich zabudów/ładunków, jak i – dzięki kompaktowym wymiarom – jednocześnie znakomitą zwrotność w trakcie poruszania się nawet w ciasnych, wąskich ulicach centrów czy dzielnic peryferyjnych.

Producent
Fot. producent

Po dokonanej konwersji wartości obciążeń dla poszczególnych osi prezentują się następująco: 5700 kg na przednią oś, 10500 kg na tylną oś i 5000 kg na oś wleczoną. Przełożenie osi napędowej – drugiej, z bliźniaczym ogumieniem wynosi 3,909. System ESP został odpowiednio dostosowany przez Paul Nutzfahrzeuge do wydania 3-osiowego. Ponadto zainstalowano obwód bezpieczeństwa dla pneumatycznie zawieszonych osi tylnych – przedniej napędowej i ostatniej wleczonej. Kwestią związaną z przekształceniem w wersję 3-osiową i wzrostem technicznie dopuszczalnej masy całkowitej z 15000 do dokładnie 21200 kg, stała zmiana oznaczenia typu na Atego 2130 F 6x2. W przypadku egzemplarza wystawowego z drabiną obrotową Rosenbauer L32A-XS 3.0 standardowa operacyjna – robocza masa tej drabiny kształtuje się na poziomie niższym niż 16000 kg. Poza tym samochód wyróżniają bardzo dobra manewrowość oraz kompaktowe wymiary, pozwalające szybko dotrzeć na miejsce zdarzenia. Przede wszystkim pojazd jest relatywnie krótki, wąski i zwrotny, ponieważ w tym obszarze cechują go: szerokości 2438 mm włącznie z podstawą drabiny, całkowita długość 10000 mm, promień zawracania 14,66 m i całkowita wysokość 3280 mm – przy uwzględnieniu zabudowy w postaci obrotowej drabiny w pozycji cofniętej do parkowania. Tym samym Atego 2130 F w dość krótkim czasie może dotrzeć na miejsce zdarzenia, w tym celu pokonując nawet w wąskie, zatłoczone i zbyt często zapełnione sieci drogowe współczesnych miast. Jednocześnie wraz z montażem kierowanej osi wleczonej Paul Nutzfahrzeuge dostosował rozstaw osi i zwis ramy: rozstaw osi od przodu do pierwszej tylnej osi uległ skróceniu z 4160 do 3260 mm. Od pierwszej tylnej osi do drugiej równa się zaś 1750 mm. Tylny zwis, obejmujący obrotową nadbudówkę drabiny, to 2400 mm. Przedni zwis pozostaje niezmieniony i zachowuje wartość 1440 mm, ale generalnie wartość całkowita przedniego zwisu wzrosła o kolejne 1150 mm wskutek wystawania do przodu – poza przedni obrys kabiny auta – przodu drabiny wraz z koszem ratowniczym – kabiną operatora. Bazowo 3-osiowy Atego 2130F 6x2 z nadwoziem w postaci drabiny obrotowej Rosenbauer Karlsruhe GmbH & Co. KG jest wykorzystywany jako pojazd ratowniczy straży pożarnej przez jednostkę we Frankfurcie nad Menem. Dzięki pięciosekcyjnej drabinie z obrotnicą, o o maksymalnej wysokości roboczej 32 m, idealnie nadaje się do wsparcia ratowników przy akcjach prowadzonych w 10-12-kondygnacyjnych blokach. Niemniej ta drabina obrotowa służy nie tylko do ratowania ludzi w w wysokich budynkach, ale może też być użyta do gaszenia pożarów lub udzielania pomocy technicznej. Przy tym kosz ratunkowy ma ładowność 500 kg i przeznaczono go dla maksymalnie pięciu osób.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA