[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Autobusowe nowości MAN-a Cz.1

MAN sukcesywnie poszerza liczbę przygotowanych do komercjalizacji premierowych odmian autobusów wchodzących w skład miejskiej niskopodłogowej serii Lion's City. Są nimi wersje proekologiczne – w pełni elektryczna eBus Lion's City i na gaz ziemny Lion's City G.

eBus Lion's City

Wersja w pełni elektryczna ma być dostępna w dwóch wykonaniach: jako solo Lion‘s City 12 E o długości 12185 mm i przegubowiec Lion‘s City 18 E o długości 18060 mm. Przygotowano ją w odpowiedzi na oczekiwania miast dotyczące coraz niższych emisji w centrach. Dlatego przyszłość komunikacji miejskiej w znacznej mierze jest związana z czystą elektryką. Na tej podstawie koncern przyjmuje, że do 2030 roku około 66% autobusów miejskich stanowić będą właśnie warianty elektryczne. W związku z tym zdecydował się na przedstawienie całkowicie elektrycznego reprezentanta ostatniej generacji Lion's City. W porównaniu z bazowym odpowiednikiem z tradycyjnym układem napędowym różni się on nie tylko w zakresie kompletacji samego napędu, ale i w wielu detalach w sferze stylistyki.

REKLAMA

Wzornictwo uległo zmianie ze względu na odmienność układu napędowego i elementów z nim powiązanych. Najbardziej zwraca uwagę brak wieży silnika, a tym samym zoptymalizowany obszar miejsc siedzących w tylnej części dzięki umieszczeniu akumulatorów na dachu. W efekcie z jednej strony akumulatory znajdują się poza zagrożoną stłuczkami tylną partią pojazdu, a z drugiej takie rozwiązanie pozwala na większą swobodę projektowania wnętrza, bardziej przyjazne warunki oświetlenia oraz nawet cztery dodatkowe miejsca siedzące.

W zakresie samego napędu podmiot stawia zaś na ładowanie w zajezdni oraz jeden, a w wydaniu przegubowym dwa silniki centralne na drugiej lub drugiej i trzeciej osi napędzanej. Są one łatwiej dostępne i mniej kompleksowe niż silniki zamontowane w pobliżu kół, co ułatwia konserwację oraz wpływa pozytywnie na całkowity koszt posiadania (TCO). Szczególnie dla odmiany przegubowej wiążą się z tym inne korzyści dotyczące charakterystyki poruszania się: dwie osie napędzane zwiększają stabilność jazdy, a tym samym bezpieczeństwo, oraz zapewniają maksymalny odzysk energii podczas hamowania.

Całkowicie elektryczny układ przenoszenia napędu w solo zapewnia moc od 160 do maksymalnie 270 kW. Energia pochodzi z modułowych akumulatorów o pojemności 480 kWh w modelu jednoczłonowym lub 640 kWh w przegubowym. MAN postawił tu na zaawansowaną technologię akumulatorów z modułowego systemu koncernu, a tzw. inteligentne zarządzanie temperaturą zapewnia wyjątkowo dobry zasięg niezależnie od pory roku. W rezultacie w realistycznych warunkach eBus Lion's City może uzyskiwać zasięg do 200 km, przez cały okres trwałości akumulatorów. Wartość ta powinna wystarczyć do całodniowej pracy bez konieczności doładowania. Akumulatory są ładowane w zajezdni przy pomocy połączenia CCS. W przypadku średniej mocy ładowania 100 kW, autobus jednoczłonowy jest całkowicie naładowany już po niecałych trzech godzinach, przegubowy po prawie czterech. Przy maksymalnej mocy ładowania 150 kW czas odpowiednio się skraca. Ładowanie poza godzinami szczytu umożliwia użytkownikowi inteligentne zarządzanie tym procesem z wykorzystaniem korzystnej taryfy energii elektrycznej, przyczyniając się do dalszego zwiększenia ekonomiczności autobusów elektrycznych. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród prawie 200 klientów na terenie całej Europy oraz informacji zwrotnych płynących z różnych miast, MAN doszedł też do wniosku, że dla późniejszego codziennego działania ważniejsza okazuje się płynna obsługa bez dodatkowych ładowań niż bardzo duży zasięg. Tym bardziej, że notuje się znaczny postęp w technologi budowy akumulatorów i uzyskiwanych przez nie parametrów. W związku z tym stosowane dzisiaj w eBus Lion's City moduły akumulatorów pozwalają na wprowadzenie modernizacji w kolejnych generacjach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij