[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Autobusowe nowości MAN-a Cz 4

MAN sukcesywnie poszerza liczbę przygotowanych do komercjalizacji premierowych odmian autobusów wchodzących w skład miejskiej niskopodłogowej serii Lion's City. Są nimi wersje proekologiczne – w pełni elektryczna eBus Lion's City i na gaz ziemny Lion's City G

Drugim proekologicznym novum z premierowej miejskiej rodziny niskopodłogowej Lion's City jest wariant z nowo zaprojektowanym silnikiem gazowym E18 – Lion's City G. Silnik ten cechują zwarte wymiary oraz bardzo dobre osiągi, w tym wysoki moment obrotowy przy mniejszej pojemności skokowej. Na poprawioną wydajność eksploatacyjną tego autobusu wpływa też połączenie silnika gazowego i systemu MAN EfficientHybrid.

Przygotowanie wydania gazowego wpisuje się w strategię przedsiębiorstwa poszukiwania alternatyw dla tradycyjnego układu napędowego, głównie ze względów ekologicznych, uzupełnionych o czynniki kosztowe. Ponieważ nie wszyscy operatorzy miejskiego transportu zbiorowego chcą czy ze względów finansowych mogą stawiać na elektryfikację, dobrym kosztowym i użytkowym wyjściem dla nich okazuje się gaz. Na drodze do zmniejszenia emisji w centrach miast ogromne znaczenie przypisuje się także bowiem wydajnym napędom korzystającym z kopalnych paliw alternatywnych. Spośród takich paliw gaz ziemny podczas spalania wytwarza najmniej CO2, a jeśli użytkownik przestawi się na uzdatniony biogaz, możliwa jest nawet teoretycznie neutralna pod względem emisji CO2 eksploatacja pojazdów bez innych dodatkowych wymagań.

REKLAMA

W Lion's City G zamontowano silnik o dokładnym oznaczeniu E1856. Ta nowo zaprojektowana, czterozaworowa, 6-cylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 9,5 l, z regulacją lambda 1, o średnicy cylindra 118 mm i skoku tłoka 145 mm, powstała z myślą o zastosowaniu w autobusach na całym świecie. Występuje w dwóch nastawach maksymalnych mocy i momentów obrotowych: słabszy legitymuje się mocą maksymalną 206 kW/280 KM i maksymalnym momentem obrotowym 1200 Nm, mocniejszy odpowiednio 235 kW/320 KM i 1400 Nm w zakresie od 900 do 1500 obr/min. Mimo niewielkiej pojemności skokowej zapewnia więc wyższy moment obrotowy w porównaniu do swojego poprzednika. E18 spełnia jeszcze normę emisji spalin Euro 6d dzięki nowo zaprojektowanemu układowi recyrkulacji spalin EGR w połączeniu z trójdrożnym katalizatorem. Wysoki stosunek sprężania w powiązaniu z układem recyrkulacji spalin EGR umożliwia uzyskanie bardzo korzystnych wartości zużycia paliwa przy niskiej emisji spalin. Przy tym niewielka masa silnika w porównaniu do poprzedniego typu E28 bezpośrednio przekłada się na większą liczbę miejsc dla pasażerów – wewnątrz dostępnych jest dla nich 29 miejsc siedzących i 70 stojących. Ponadto liczne nowinki techniczne wdrożone w tym silniku zostały przejęte z również zaprojektowanego całkowicie od podstaw silnika wysokoprężnego D15 o pojemności 9 litrów. Są to przykładowo regulowana pompa chłodziwa oraz dwustopniowa sprężarka powietrza.

Paliwo znajduje się na dachu w czterech lub pięciu zbiornikach ciśnieniowych pod ciśnieniem 200 barów. Zastosowanie mniejszej liczby większych zbiorników pozwoliło zredukować masę i nakłady na konserwację. Do wyboru dostępne pozostają różne pojemności zbiorników pomiędzy 1260 a 1875 l. System zbiorników CNG jest zakryty przez spójną z wzornictwem pokrywę z dużymi klapami konserwacyjnymi z przodu i z tyłu. Tankować można wszystkie znane jakości gazu z sieci gazu ziemnego oraz uzdatniony biogaz.

Poza tym E18 można połączyć z hybrydowym modułem MAN EfficientHybrid. Wspiera on pracę silnika gazowego, znacząco limitując zużycie paliwa. Energia odzyskana podczas hamowania jest gromadzona w module UltraCap na dachu, aby doładować akumulator oraz zasilić układy w kabinie kierowcy. Serce systemu stanowi prądnica połączona z rozrusznikiem wału, podczas hamowania zamieniająca energię mechaniczną na elektryczną. Niezależnie od niezwykle cichych faz zatrzymywania się na przystankach lub światłach, podczas których funkcja stop-start oferowana przez MAN EfficientHybrid umożliwia całkowite wyłączenie silnika, pasażerowie i mieszkańcy miast mogą cieszyć się mniejszym hałasem silnika dzięki spalaniu cichszemu niż w jednostce wysokoprężnej. Odzyskana w trakcie hamowania energia służy z kolei podczas procedury rozruchu silnika po zatrzymaniu. Dodatkowo moduł MAN EfficientHybrid obejmuje funkcję Start–Stop, umożliwiającą automatyczne, szybkie zatrzymanie i wznowienie pracy silnika. W ten sposób miasta otrzymują ekonomiczny i przyjazny dla środowiska środek transportu.

Gazowy Lion's City G powinien trafić na rynek w trzecim kwartale 2019 roku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij