REKLAMA

Autobusy Scania napędzane etanolem z pozostałości wina

Szukając alternatyw w stosunku do autobusów elektrycznych, gminy francuskiej wyspy Ile de Ré znalazły rozwiązanie ich potrzeb dosłownie za rogiem. Autobusy Scanii są więc teraz napędzane etanolem pochodzącym z pozostałości dostarczanych przez lokalnych producentów wina.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Kiedy w 1988 roku spektakularny 3.2-kilometrowy most łączący La Rochelle z Ile de Ré został otwarty dla ruchu, życie na tej historycznej wyspie na zachodnim wybrzeżu Francji, cechującej się małymi wioskami i winnicami, uległo radykalnej zmianie. Turyści z pobliskich i dalekich stron zaczęli tam bowiem masowo przybywać, tłocząc się przez wąskie drogi i powodując, że populacja przez cały rok wynosząca zaledwie 18000 mieszkańców w szczycie sezonu wzrasta do 135000 osób.

Ile de Ré ecotaxe finansuje czystą energię i transport

W obliczu niezrównoważonej sytuacji, w której co roku przez most przejeżdżają trzy miliony samochodów, wyspa podjęła daleko idący program, aby stać się obszarem niskoemisyjnym. Finansowanie czystej energii i transportu oraz utrzymywanie terenów podmokłych, ochrona ekosystemów i odnawianie wydm, odbywa się poprzez „ekotaksę”, pochłaniającą połowę rocznych wpływów z dochodów z opłat mostowych na wyspie, równych 14 mln EUR – aby przejechać przez most kierowcy płacą mianowicie wysokie osiem euro zimą i dwa razy więcej w lecie. Lionel Quillet, prezes Federacji Gmin Ile de Ré, wyjaśnia „Chcemy zachęcić odwiedzających do przybycia autobusem i jazdy rowerem po naszej wyspie. Jasnym celem od samego początku było to, aby nasz transport publiczny był jak najbardziej czysty”.

REKLAMA

Partnerzy – Scania, Raisinor i Transdev z Nouvelle-Aquitaine

Szukając alternatyw oprócz autobusów elektrycznych, gminy znalazły rozwiązanie ich potrzeb dosłownie za rogiem. To dlatego, że regularną dwugodzinną usługę autokarową między pobliskim miastem portowym La Rochelle a najbardziej wysuniętym na zachód punktem na Ile de Ré świadczą obecnie autokary Scania Interlink, napędzane etanolem wytwarzanym z pozostałości winogron z lokalnej produkcji wina. Thierry Mallet, prezes i dyrektor generalny Transdev, firmy obsługującej te autobusy, mówi „Ta usługa jest wynikiem silnej woli regionu Nouvelle-Aquitaine do przyjęcia zrównoważonej mobilności, która została opracowana lokalnie przez Scanię, producenta etanolu Raisinor i Transdev. Mamy teraz bardziej zrównoważony sposób poruszania się, a ponieważ na Ile de Ré rowery są priorytetem, mamy bardzo ładne połączenie autokarów i rowerów”. Powyższe wynika z faktu, że dzięki 121 km ścieżek rowerowych gminy zachęcają turystów do pedałowania. Najlepiej byłoby, gdyby odwiedzający zostawiali swoje samochody na kontynencie lub – co najwyżej – zaparkowane na wyspie, gdyż Interlink ma wystarczająco dużo miejsca na bagaż, aby przewozić rowery. Szczególnie iż pomysł polega na tym, że kiedy ludzie przyjeżdżają na rowerze, aby zwiedzić wyspę, nie powinno być żadnych zachęt do podróżowania autami.

Autobusy na etanol to brama do transportu elektrycznego i autonomicznego

Poza nowymi autobusami na etanol, region Nouvelle-Akwitania stał się pionierem we wdrażaniu autobusów elektrycznych i bada perspektywy autobusów autonomicznych. Renaud Lagrave, wiceprezes władz regionalnych Nouvelle-Aquitaine, wskazuje „Zamówiliśmy flotę 5000 nowych autobusów, aby w naszym regionie przyspieszyć przejście na energię odnawialną. W owym czasie w serii konferencji COP rządy były wciągane w dyskusje na temat redukcji emisji dwutlenku węgla. Wierzyliśmy, że konieczne jest - w rzeczywistości i obowiązkowo – realne rozpoczęcie transformacji. Dlatego wybraliśmy to rozwiązanie dla największej w regionie linii pasażerskiej, aby w praktyce przetestować alternatywę z etanolem”.

Dla Transdev z Francji, jednej z największych firm transportu publicznego na świecie, prowadzącej działalność w 20 krajach na pięciu kontynentach, linia autobusowa numer 3 między La Rochelle i Ile de Ré będzie wizytówką etanolu. Thierry Mallet wyjaśnia „Dzięki tej usłudze oczekujemy czegoś, co możemy pokazać Francji i reszcie świata. Jest to projekt lokalny, ale jest też odniesieniem do tego, co możemy zrobić z etanolem, jak można nim zarządzać, jakie są koszty i jakie korzyści z tego rozwiązania”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA