REKLAMA

Autonomiczne warianty – autonomiczne systemy transportowe w kopalniach

Pierwszą samobieżną ciężarówką w codziennej eksploatacji może być wersja tzw. górnicza – tzn. przeznaczona do eksploatacji w kopalniach odkrywkowych. Scania znajduje się w czołówce badań w tej dziedzinie, a testy przeprowadzane są już w rzeczywistych warunkach.

Ciężarówka powoli odjeżdża, a kierownica porusza się z boku na bok. Ale fotel kierowcy auta testowego Scania, Astator, jest całkowicie pusty. Ta ciężarówka górnicza jest pierwszą tego rodzaju, a specjaliści ze Scanii oraz naukowcy z uczelni technicznych badają rolę, jaką samozbierające – w pełni autonomiczne ciężarówki mogłyby odegrać w jutrzejszym systemie transportowym, operującym właśnie w takim specyficznym, zamkniętym środowisku.

Radzenie sobie z przeszkodami na drodze

Prace prowadzone nad dopracowaniem tej koncepcji zaszły już tak daleko, że badany pojazd nie ma obecnie problemu z wykonywaniem takich zadań, jak podnoszenie i rozładowywanie ładunku żwiru. Jest także w stanie bezpiecznie radzić sobie z przeszkodami na drodze. W tym kontekście Lars Hjorth, odpowiedzialny za wstępny rozwój w ramach Autonomous Transport Solutions w Scania, stwierdza "Kopalnie to środowiska, które szczególnie dobrze nadają się dla w pełni autonomicznie poruszających się pojazdów. Obszar jest zawarty, a operator może kontrolować, jaki inny sprzęt i personel pracują na danym terenie". Hjorth jest również Project Managerem dla iQMatic – projektu badawczego, prowadzonego przez Scanię we współpracy z innymi szwedzkimi firmami, takimi jak Saab i Autoliv. Projekt jest realizowany przy wsparciu szwedzkiego rządu i obejmuje też naukowców z Królewskiego Instytutu Technologicznego KTH oraz Uniwersytetu Linköping.

REKLAMA

Zwiększone zainteresowanie elastycznymi rozwiązaniami.

Do tej pory – ze względu na swoje duże wymagania transportowe – sektor wydobywczy opierał się na dużych i drogich pojazdach w stylu budowlanym, takich jak wozidła przegubowe czy ze sztywną ramą podwozia. Niemniej sukcesywnie na całym świecie rośnie zainteresowanie bardziej elastycznymi rozwiązaniami, obejmującymi specjalistyczne ciężarówki, należące do tzw. kategorii kopalnianych. Przede wszystkim eksploatacja takich wzmocnionych wariantów okazuje się bardziej opłacalna, a całkowity koszt jednej przewożonej tony jest znacznie niższy. Do niższych zaliczają się też koszty infrastruktury, ponieważ nawet takie wzmocnione i cięższe samochody ciężarowe nie wymagają specjalnie wzmocnionych dróg.

Obniżanie kosztów

Rozwiązania autonomiczne dla wariantów budowlanych istnieją już od kilku lat. Niemniej teraz otwiera się możliwość zrobienia tego samego z ciężarówkami, co może jeszcze bardziej obniżyć koszty sektora wydobywczego. Dlatego 20-osobowy zespół Hjortha w dziale badań i rozwoju Scania intensywnie sprawdza pojazdy samojezdne i systemy peryferyjne potrzebne do tego, aby stały się one częścią jutrzejszego systemu transportu na różnych obszarach. Auta samojezdne – autonomiczne mogą się bowiem stać rzeczywistością w ciągu kilku lat, przy czym znaczny potencjał dla tej technologii zaznacza się tu i dzisiaj. Następnym krokiem mogą zaś być samojezdne terminalowe podwozia podkontenerowe w portach. Po tym czasie technologia dotrze również do sektora transportu długodystansowego, a samobieżne pojazdy będą jeździć między dużymi centrami logistycznymi (przeładunkowymi, komasującymi), gdzie potem ich ładunki będą przeładowywane do zwykłych ciężarówek.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA