REKLAMA

Avia - wielka firma o wielkiej historii Cz. 3

Czeska Avia jest marką niegdyś dobrze znaną w naszym kraju, w ostatnich latach jednak powoli zapominaną. Taka sytuacja wynika głównie ze zmian zachodzących w segmencie rynku obsługiwanym przez ten podmiot, czyli typowo dystrybucyjnych ciężarówek z lżejszych przedziałów kategorii masowej średniej. Niegdyś obecnych na nim było wielu dostawców, dzisiaj niemal w całości opanowali go znani zachodni potentaci.

Producent
Fot. Producent

Niestety przemiany społeczno-polityczne nie zakończyły się dla tego przedsiębiorstwa, analogicznie jak dla tysięcy innych, niczym pozytywnym. W krótkim czasie nastąpiło wręcz gwałtowne załamanie sprzedaży: doszło do podziału Czechosłowacji na dwa oddzielne byty – Czechy i Słowację, odpadło wiele dotychczasowych pewnych obszarów zbytu, jak ZSRR, Polska, odbiorcy zaś woleli używane, ale nieraz nowocześniejsze technicznie środki transportu znanych zachodnich marek. Tym bardziej, że nowoczesna Avia A15/A20/A30 z roku 1967 po nieco ponad 20 latach jako Avia A21/A31 była już propozycją niezwykle przestarzałą. Firma oczywiście próbowała temu zaradzić, w oparciu o swoje ograniczone zasoby finansowe dokonując pewnych realnie kosmetycznych modyfikacji, lecz – przy m.in. wzroście wymagań ze strony odbiorców – powyższe powoli zwyczajnie nie wystarczało. W takiej sytuacji niezbędne okazało się znalezienie inwestora strategicznego. Został nim, podobnie jak w przypadku naszego Lublina, koncern Daewoo, w 1995 roku wykupując Avię. Koreańczycy dość szybko przystąpili do modernizacji niezwykle leciwych samochodów – za pomocą innych wytłoczek trochę odmłodzili wygląd przeszło 30-letnich kabin, zamontowali nieco mocniejsze i bardziej ekologiczne silniki oraz zaproponowali cięższe wykonania, o wyższych dopuszczalnych masach całkowitych – tym samym liniom A60/A75/A80 wskutek unowocześnienia po raz kolejny przedłużono życie. Co ważne, przygotowywany też już był całkowicie premierowy wyrób. W 2000 roku na ówczesnych brneńskich targach Autotec ujawniona została Avia DD100 – studyjna ciężarówka o dopuszczalnej masie całkowitej – w zależności od wersji – 6000-9000 kg. Cechowała ją całkowicie nowa kabina, przyciągająca wzrok swoimi azjatyckimi kształtami, zaprojektowana przez Daewoo Worthing Technical Center w Anglii. Do napędu posłużyły bądź znany silnik Euro 2 o mocy 85 kW/115 KM, bądź nowy silnik, spełniający wymogi normy Euro 3 i uzyskujący 100 kW/136 KM. W zależności od potrzeb do wyboru proponowano 5- lub 6-biegowe skrzynie przekładniowe Praga. W związku z tym rok 2000 uznano za rok debiutu serii D-line D75/D90/D100.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA