[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Avia - wielka firma o wielkiej historii Cz. 6

Czeska Avia jest marką niegdyś dobrze znaną w naszym kraju, w ostatnich latach jednak powoli zapominaną. Taka sytuacja wynika głównie ze zmian zachodzących w segmencie rynku obsługiwanym przez ten podmiot, czyli typowo dystrybucyjnych ciężarówek z lżejszych przedziałów kategorii masowej średniej. Niegdyś obecnych na nim było wielu dostawców, dzisiaj niemal w całości opanowali go znani zachodni potentaci.

Fot. Producent

Premierowa Avia D120 4x4 Initia

W układzie konstrukcyjnym novum opiera się na bazowym, szosowym wykonaniu 12-tonowym Initia D120 4x2. Łączą go z nim praktycznie te same kluczowe komponenty, a jedyne zasadnicze różnice wynikają z wprowadzenia w D120 4x4 przekazywania napędu na przód, co wiązało się z koniecznością instalacji skrzyni rozdzielczej oraz przedniego mostu napędowego.

Napęd stanowi – podstawowy w całej rodzinie D – 4-cylindrowy, rzędowy silnik Cummins ISBE4.5 E6-series, spełniający normę czystości spalin Euro 6 wskutek wykorzystania układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR z wtryskiem AdBlue. Silnik ten charakteryzują wysoka niezawodność, relatywnie niskie zużycie paliwa, dość niskie koszty operacyjne oraz pochodzenie od niezależnego dostawcy. Ma on pojemność 4462 cm3, przy średnicy cylindra i skoku tłoka równych 107x124 mm, bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przez elektronicznie kontrolowany układ common rail, turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego, cztery zawory na cylinder oraz hamulec silnikowy sterowany przełącznikiem pod kołem kierownicy. Jest dostępny w dwóch nastawach: słabszym Cummins ISB4.5E6180 i mocniejszym Cummins ISB4.5E6210. Ten pierwszy wyróżniają: moc maksymalna 180 KM/134 kW przy 2500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 700 Nm w zakresie 1200–1700 obr/min, ten drugi odpowiednio 207 KM/152 kW przy 2300 obr/min i 760 Nm w zakresie od 1400 do 1800 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło ZF SACHS o średnicy 362 mm, hydrauliczne, wspomagane pneumatycznie, 6-biegowa (6+wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF6S850 o przełożeniach 1°-6,72:1, 2°-3,68:1, 3°-2,15:1, 4°-1,41:1, 5°-1,00:1, 6°-0,79:1, R°-6,03:1 i 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Praga 2P150 o przełożeniach – droga 1:1 (4x2), teren 1:1.93 (4x4), z funkcją odłączania napędu na przód i przekazywaniem napędu w stosunku 50:50 pomiędzy osie przednią i tylną. Z przodu zastosowano oś Excalibur Army, z tyłu Meritor, o przełożeniach 4,10 lub 4,56, z blokadami mechanizmów różnicowych. Zawieszenie przednie jest mechaniczne, oparte na resorach parabolicznych, tylne – również mechaniczne z resorami parabolicznymi, ale w oficjalnej specyfikacji widnieje też zawieszenie pneumatyczne z poduszkami powietrznymi. Samą ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym, jako nitowaną na zimno i skręcaną konstrukcję, tworzą podłużnice o wymiarach 203x62x6,5 mm i otwarte profile poprzeczek. Standardowo rozmiar opon – z przodu pojedynczych, z tyłu podwójnych – wynosi 245/70R19.5", a zakłada się je na stalowych obręczach o rozmiarze 19.5"x6.75. Rozstawy osi są dwa: krótszy 3400 i dłuższy 3900 mm. W pneumatycznym układzie hamulcowym Wabco PAN 17 zastosowano system ABS. W układzie kierowniczym występuje mechanizm ZF 8090 – hydrauliczny, ze wspomaganiem, typu monoblock. 12-voltowa instalacja elektryczna zawiera akumulatory 2x12 V 120 Ah, główny wyłącznik akumulatorów, alternator 28 V/80 A i rozrusznik 24 V/4 kW. Natomiast kabina jest w pełni stalowa, bazowo krótka, dzienna, dwudrzwiowa, o szerokości 2150 mm, odchylana hydraulicznie, zrobiona z ocynkowanych tłoczonych paneli blachy, uzupełnionych o woskowe zabezpieczenie wgłębień oraz elementy tworzywowe, jak przedni kompletny podnoszony panel dla ułatwienia codziennej obsługi. Zaopatrzono ją w odpowiednią izolację termiczną i akustyczną oraz może powstawać w wydaniach przygotowanych do ruchu prawo- bądź lewostronnego. Jej przednie zawieszenie wykorzystuje tuleje gumowe, tylne system dwupunktowego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi i hydraulicznymi amortyzatorami teleskopowymi. Inne wyznaczniki tej kabiny to m.in. tzw. aerodynamiczna, nieco agresywna stylistyka, z odwróconym, kolorystycznie kontrastowym czarnym trapezem na przednim panelu, i dolnym przednim fragmentem ze zderzakiem w kształcie wydłużonej wybrzuszonej listwy poprowadzonej jak trapez, z wlotami powietrza pomiędzy bocznymi ramionami tego trapezu, i bocznymi sekcjami z okrągłymi reflektorami. Seryjna kompletacja obejmuje: ogrzewane lusterka boczne do szerokości nadwozia, elektrycznie sterowany centralny zamek, światła obrysowe dachu, regulowany fotel kierowcy, podwójne siedzenie – ławkę dla pasażerów, pasy bezpieczeństwa, schowek nad szybą przednią, schowek na tylnej ścianie, schowki w drzwiach, obrotową podkładkę – schowek na dokumenty, uchwyt na kubki, tempomat, złącze 24 V/zapalniczkę, przełączanie na 12 V i gniazdo elektryczne. Na liście dostępnych opcji znalazły się zaś m.in. elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, centralny zamek, klimatyzacja, przednie światła przeciwmgłowe, cyfrowy zegar na panelu, boczne osłony przeciwnajazdowe, tylne błotniki, dodatkowe kolory RAL, 200-litrowy zbiornik paliwa, system ASR, akumulatory 140 Ah, przygotowanie do przyczepy ze złączami hamulcowymi, pneumatycznymi i elektrycznymi, spoiler dachowy oraz zestaw bocznych osłon.

REKLAMA

Dopuszczalną masę całkowitą Avii Initia D 120 4x4 określono na 11990 kg, dla zestawu z przyczepą bez hamulców – 12740-15490 kg, dla zestawu z przyczepą z hamulcami – 21990 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij