[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

BMC - IAA 2018

BMC, w którym znaczny pakiet udziałów ma Katar, jest jednym z największych tureckich wytwórców wojskowych i cywilnych pojazdów użytkowych.

Fot. Jarosław Brach

Powstał on powstał w 1964 roku, a obecnie po okresie perturbacji silnie wraca na rynek z kompletnie premierową, zaprojektowaną od podstaw linią, nazwaną TUĞRA. TUĞRA oznacza pieczęć Khan w języku Oghuz i pieczęć sułtana Imperium Osmańskiego. Nazwa ta z tureckiej perspektywy wydaje się być poprawna politycznie, silnie wskazując na patriotyczno-nacjonalistyczne ciągoty. Pomijając tę ideologiczną otoczkę kilka faktów wydaje się być niezaprzeczalnych. Typoszereg przygotowywano całkowicie od podstaw od 2014 roku. Pod względem stylistycznym nie wyróżnia się on jakimiś nadzwyczajnymi fajerwerkami, gdyż raczej jego wzornictwo pozostaje zgodne z aktualnymi europejskimi gustami i tendencjami – nie mamy tu więc przeszczepień orientu. Z przodu dominuje potężnych rozmiarów atrapa z wlotami powietrza w kształcie – w uproszczeniu – odwróconego trapezu, z trzema szerokimi, kolorystycznie kontrastowymi szerokimi listwami także w kształcie – w uproszczeniu – odwróconego trapezu, uzupełnione o też zachowujące ten kształt i układ górny panel ze zlokalizowanym pośrodku napisem BMC i czarny pas podszybia z wycieraczkami oraz panel dolny wkomponowany w górną partię zderzaka. Po bokach tego zderzaka umieszczono ukośnie poprowadzone osłony z okrągłymi reflektorami, ustawionymi lekko pod kątem, w pionie. Do tego na narożach, na wysokości środkowej atrapy, znajdują się spoilery, powiązane z przetłoczeniami aerodynamicznymi w centralnej partii drzwi. W rezultacie drzwi mają dwa takie wydłużone przetłoczenia w poziomie – na górze i na dole. Poza tym ich dolna linia okien wznosi się – patrząc od przodu do tyłu. Wewnątrz kabina również wpisuje się teraźniejsze trendy i wymagania odbiorców. Ma całkiem nowoczesny kokpit, przednią konsolę, pełny wskaźnik TFT, 7-calowy monitor pokładowego systemu multimedialnego z Bluetooth i nawigacją, duże i pojemne schowki – szczególnie w odmianach dłuższych i wyższych, siedzenie kierowcy z licznymi funkcjami podnoszącymi komfort, lodówkę, łóżka, wielofunkcyjną kierownicę oraz specjalnie zaprojektowany zestaw świateł. Niemniej napęd nie pochodzi od własnych silników, co częściowo może przemawiać na niekorzyść tej propozycji: słabsze silniki – jak dotychczas – pochodzą od Cumminsa, mocniejsze od FPT IVECO. FPT IVECO dostarcza mocniejsze wydania 11-litrowego Cursora 11, montowanego również w obecnym IVECO Stralisie i spełniającego warunki regulacji Euro 6 c. Najmocniejszy nastaw uzyskuje 460 KM. W układzie przeniesienia napędu w wersjach dalekobieżnych instalowana jest 12-biegowa, zautomatyzowana skrzynia przekładniowa ZF Traxon, w wersjach specjalizowanych, w tym dla sektora budowlanego, wprowadzono mechaniczne skrzynie ZF. Do tego dochodzą tylne osie napędowe Meritor, hamulce tarczowe, za dodatkową opłatą ZF Intarder o mocy 600 kW służący jako opcjonalny hamulec, szeroka gama kabin – w tym krótka, dzienna, długa i długa z podwyższonym dachem – oraz konfiguracje układów napędowych 4x2, 6x2, 6x4 i 8x4. Poza tym, zgodnie z wymaganiami w tej materii, Turcy wprowadzili wiele układów odpowiedzialnych za wzrost bezpieczeństwa. Znalazły się wśród nich m.in. systemy wspomagania, takie jak automatyczny radar drogi, system hamowania awaryjnego lub system ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu. Jednocześnie w rozmowie ze mną reprezentant BMC wskazał, że teraz najważniejsze dla nich obszary zbytu to, oprócz Turcji, Bliski Wschód, w tym Katar, kraje byłego ZSRR, niektóre bogatsze kraje w Afryce oraz miękkie podbrzusze Europy, takie jak republiki byłej Jugosławii, Bułgaria, Rumunia, Grecja czy nawet Włochy.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij