BMC – historia Cz.1

Historia firmy BMC swoje korzenie na we współpracy Turków z brytyjskim koncernem British Motor Corporation. Eksport ciężarówek Austin z Wielkiej Brytanii do Turcji rozpoczął się w 1947 roku. W 1952 roku Austin połączył się z Morris Motors, tworząc British Motor Corporation, w skrócie BMC. Spółka BMC Turkey została zaś założona w 1964 roku w Izmirze przez Ergüna Özakata we współpracy z British Motor Corporation.

BMC Producent

Udziałowiec z siedzibą w Wielkiej Brytanii posiadał 26% kapitału przedsiębiorstwa, podczas gdy reszta należała do partnerów tureckich. We wczesnych latach zarówno pojazdy Austin, jak i Morris były produkowane w BMC Turkey na podstawie licencji. Rok 1966 był pierwszym, w którym BMC zaczęło dodawać do swojej linii produktów wytwarzanie samochodów ciężarowych, lekkich aut dostawczych, ciągników i silników. Dokładnie początkową produkcję rozpoczęto od ciężarówek serii TM pod nazwą Leyland. Dalszy silny rozwój następuje w latach 70. W 1973 roku pierwsza odlewnia w Turcji powstała właśnie w ramach organizacji handlowej BMC, z kolei w 1975 roku w Turcji po raz pierwszy wyprodukowano silnik wysokoprężny – dokonało tego BMC. Pod koniec lat 70. tureckie silniki wysokoprężne Leyland 6/98 o mocy 120 KM (89 kW) były używane w całej linii pojazdów.

REKLAMA

Inne partnerstwa BMC

W późniejszych latach BMC ewoluowało i rozwijało kolejne modele we współpracy z innymi firmami i następcami British Motor Corporation, która przekształciła się w British Leyland. Po pierwsze, na rynek został wprowadzony Leyland 30 jako pierwszy typowy van. BMC Fatih, należał do (inaczej niepowiązanego) samorządu miejskiego Fatih W 1983 roku, w ramach partnerstwa z Volvo Trucks, BMC wyprodukowało ciężarówki z serii Yavuz napędzaną przez silniki: BMC Yavuz 1850 – silnik TD60C o mocy maksymalnej 154 KM 2800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 45 kgm, Yavuz 2200 – silnik TD typ 60-B Turbo diesel 6-cylindrowy (VOLVO) objętość: 5,48 litra, moc maksymalna 180 KM przy 2800 min/min, maksymalny moment obrotowy 53 kgm przy l900 obr/min. Seria Yavuz, która zaczęła być produkowana w fabryce BMC w Bornova w 1983 roku, była produkowana zarówno jako ciągnik, jak i ciężarówki. Seria Yavuz, która została przerwana po zakończeniu partnerstwa w 1986 roku, stanowiła podstawę ciężarówek serii Fatih, które rozpoczęto produkcję w tym samym roku. Yavuz został zainspirowany ciężarówką Roadtrain, którą Leyland wprowadził do produkcji w 1980 roku. Seria ciężarówek Fatih była napędzana przez silniki wysokoprężne Cummins. Zarówno Yavuz, jak i Fatih używały starej kabiny Leylanda z serii G, zwanej również kabiną „Redline” lub „Bathgate” (po fabryce, w której została pierwotnie zbudowana).

Cukurova (1989 - 2013)

W 1989 roku firma została w całości przejęta przez turecką grupę Çukurova. Od tego momentu BMC zaczęło produkować własną linię produktów rodzimych, niezależną od innych producentów zewnętrznych. W 1991 roku podmiot, jako pierwsza turecka firma, wziął udział w Rajdzie Paryż-Dakar ze specjalną ciężarówką (6x6) prowadzoną przez Renç Koçibeya. W 1996 roku BMC rozpoczął produkcję serii Profesyonel, powstającej w Turcji i od 2004 roku na licencji w Iranie. Zmodernizowana wersja Profesyonela jest sprzedawana jako „Professional”. BMC produkował również autobusy w ramach serii Belde (od 1993 roku) oraz serii Probus. Istniała też linia małych ciężarówek o nazwie „Levend”, z kabiną wagonową lub krótką maską silnika. Była to lokalnie zbudowana wersja auta Leyland Sherpa/LDV. Podwozie to używano również w minibusach Levend XL i XLC.

Od 2000 roku BMC eksportuje ciężarówki i autobusy do wielu krajów na całym świecie. Kiedy w 2003 roku rozpoczął się eksport do Wielkiej Brytanii, oznaczało to powrót do tego kraju marki BMC, której nie widziano na brytyjskich drogach od lat 60. 2,8-litrowy MegaStar powstawał w Izmirze, a jego produkcja rozpoczęła się w 2004 roku. Dostępnych było dziesięć wersji pojazdu z dwoma różnymi silnikami o mocy 83 i 95 kW (113 i 129 KM) oraz manualną skrzynią biegów.

 

REKLAMA