Twarde fakty i dane dotyczące rynku
Potencjał rynkowy dla nowego hardware będącego następstwem wdrażania autonomicznego prowadzenia ocenia się na około 40 mld USD do 2030 roku. Potencjał dla rynku software przewiduje się zaś, że osiągnie wartość 20 mld USD też do 2030 roku.
Wykwalifikowani kierowcy stają się rzadkością – zgodnie z wypowiedzią ekspertów łatwiej jest znaleźć dobrego prawnika niż dobrego kierowcę. Continental Mobility Study dowodzi, iż profil zawodu zmienia się, gdyż wymagania stają się bardziej rygorystyczne. Jednocześnie kierowcy uskarżają się na niewłaściwą liczbę oraz jakość przestrzeni parkingowych i stref odpoczynku, natomiast autonomiczne prowadzenie znajduje się na końcu listy ich życzeń
Wolność – swoboda, niezależność, bycie królem drogi – to są kwestie, które wciąż przemawiają do zawodowych kierowców. W Continental Mobility Study 2016 75% badanych truckerów stwierdziło, że lubi swoją pracę. Jedynie 15% uważa, iż wybrało swój zawód z powodu braku innych alternatyw. Jako kierowcy 55% chce zachować wolność do podejmowania decyzji i mieć kontrolę. Około 67% byłoby niechętnych akceptacji ograniczeń dla swojej wolności, nawet przy zamianie za większe bezpieczeństwo dzięki technologi. Jednocześnie wyrażają nikłe zainteresowanie – pożądanie autonomicznego prowadzenia.
Ogólnie większość zawodowych kierowców jest usatysfakcjonowana przerwami i czasem odpoczynku (64%) oraz swoimi godzinami pracy (51%). Aczkolwiek równocześnie stanowi to również źródło większości irytacji: ponad 3/4 kierowców wyraża niezadowolenie z liczby miejsc postojowych na parkingach i miejscach odpoczynku. Przeszło połowa (56%) krytykuje warunki miejsc parkingowych. Tylko około 1/4 jest zadowolona z pryszniców i łazienek w tych miejscach. Do tego kontakt z kolegami jest popularny dla ponad połowy respondentów (54%), a jedynie 10% wyraża brak satysfakcji ze stanu dróg. Sumarycznie 64% wskazuje także na swoje niezadowolenie czy nawet duże niezadowolenie odnośnie do wysokości swoich płac.
W tym samym czasie istnieje dodatkowe wyzwanie: dobrze przeszkoleni kierowcy są niezwykle mocno poszukiwani, stając się dobrem wyjątkowo rzadkim, przy niezwykle ostrej konkurencji ze strony unijnych krajów centralnej i wschodniej Europy. Sugestię, że rywalizacja o kierowców, głównie wysoce kwalifikowanych, doświadczonych, dobrze wyszkolonych, ulega intensyfikacji i jeszcze się nasili, potwierdziło aż 91% niemieckich ekspertów logistycznych uczestniczących w badaniu. Pojawiło się nawet stwierdzenie, iż łatwiej da się znaleźć prawnika niż kierowcę. W konsekwencji codzienne życie kierowców musi ulec poprawie, kokpit stać się bardziej atrakcyjny jako stanowisko pracy, kierowcy zaś poddani stałym szkoleniom. Eksperci obserwują również podział na rynku pomiędzy dobrze przeszkolonymi rodzimymi kierowcami a znacznie słabiej przygotowanymi kierowcami zagranicznymi. Podobnie respondenci w Chinach widzą rosnącą rywalizację o dobrze przeszkolonych kierowców, chociaż wydaje się, że taki rodzaj konkurencji jest tam nieco słabszy. „Tylko” 74% ankietowanych przewiduje mianowicie silniejszą walkę o dobrych prowadzących, poświadczając tę konkurencję.
W międzyczasie stale wzrastają wymagania dla zawodu. Zgodnie z wynikami badań przeszło 90% kierowców oczekuje wystąpienia poważnych wyzwań w przyszłości w zakresie kwalifikacji zawodowych.