REKLAMA

Bezzałogowy – autonomiczny pojazd elektryczny „GAZelle NEXT” pracuje w trybie pilotażowym na złożu Gazprom Neft

Na złożu Jużno-Priobskoje obsługiwanym przez Gazprom Neft trwa pilotażowa eksploatacja bezzałogowego – autonomicznego pojazdu elektrycznego GAZelle NEXT. W ramach wspólnego projektu Grupy GAZ, Gazprom Nieft i Państwowego Uniwersytetu Technicznego w Niżnym Nowogrodzie im. RE. Alekseeva (NSTU), bezzałogowa Gazela wykonuje regularne kursy po normalnych drogach. Samochód jest eksploatowany w pilotażowym trybie przemysłowym i realizuje określone zadania biznesowe w zakresie transportu ładunków przemysłowych po drodze wraz z innymi jej użytkownikami. Na podstawie wyników tych testów Gazprom Neft podejmie decyzję o sfinalizowaniu projektu i w 2021 roku regularnej eksploatacji tego drona w normalnych warunkach.

Gazella Next Producent

Grupa GAZ, Gazprom Neft i NSTU im. RE. Aleksiejewa prowadzą pilotażową eksploatację bezzałogowego pojazdu elektrycznego „GAZelle NEXT” na drogach jednego z największych złóż naftowych w Rosji - Yuzhno-Priobskoye. Samochód elektryczny stał się pełnoprawnym elementem sieci transportowej tego przedsiębiorstwa i przewozi różnorodne ładunki przemysłowe między obiektami. Sterowanie dronem odbywa się poprzez specjalną aplikację: zdalny operator odbiera zgłoszenie z centrum logistycznego i kieruje pojazd pracujący w trybie całkowicie bezzałogowym do punktów załadunku i rozładunku na jednej z określonych tras. Dotychczasowe wyniki jazd pokazały, że bezzałogowy pojazd elektryczny absolutnie adekwatnie reaguje na wszystkie sytuacje drogowe i bez trudu wykonuje codzienną pełną zmianę kierowcy. Charakterystyka techniczna maszyny oraz konfiguracja oprogramowania umożliwiają całodobową pracę. Przerwy w pracy są konieczne tylko w celu doładowania akumulatorów, które zapewniają zasięg do 120 km. Ze strony Gazprom Nieft za realizację projektu odpowiadają Gazpromnieft-Śnabżeńnie, jeden z największych operatorów logistycznych kompleksu paliwowo-energetycznego, oraz Gazpromnieft-Chantos, zagospodarowujący złoże Jużno-Priobskoje. Rozwój pojazdów bezzałogowych w Jugrze stał się jednym z kluczowych obszarów współpracy między Gazpromem Nieftem a rządem Chanty-Mansyjskiego Okręgu Autonomicznego Jugra. Wykorzystanie pojazdów bezzałogowych to jeden z obszarów innowacyjnego rozwoju firm. „GAZ Group” wspólnie z NSTU im. RE. Alekseeva opracowała algorytmy i systemy, pozwalające autu bezpiecznie poruszać się po różnego rodzaju nawierzchniach drogowych, a nawet na obszarach z częściowym lub całkowitym brakiem oznakowania drogowego, w tym w klasycznych warunkach zimowych, typowych dla północnych szerokości geograficznych Rosji. Skuteczność takich rozwiązań została potwierdzona przez pomyślne działanie drona na poligonach testowych i trasach wewnątrzzakładowych Fabryki Samochodów Gorkiego. We wsparcie tych prób są bezpośrednio zaangażowani zespół młodych naukowców z NSTU wraz z inżynierami Grupy GAZ. Sergey Dmitriev, Rektor N.N. RE. Alekseeva, stwierdził „W ciągu ostatnich kilku lat nasza uczelnia i GAZ wdrożyły nowy model interakcji pomiędzy uczelniami a przedsiębiorstwami, co oznacza ścisłą pracę nie tylko w zakresie szkolenia kadr - co było i pozostaje kluczowym obszarem naszej współpracy, ale także co do obiecujących rozwiązań w sferze systemów wspomagania kierowcy. Dla NSTU oznacza to zrównoważony rozwój zarówno w dziedzinie edukacji, jak i stosowanych badań oraz rozwoju. Udane doświadczenie z naszej współpracy, własne unikatowe kompetencje informatyczne pozwoliły nam stworzyć innowacyjne rozwiązanie transportowe, mające na celu zwiększenie efektywności przewozu”. Vadim Sorokin, Prezes Grupy GAZ, ocenia „Próbna eksploatacja bezzałogowej GAZelle w rzeczywistych warunkach przemysłowych to ważny etap naszej wieloletniej pracy nad stworzeniem pojazdów autonomicznych. Dalej intensywność tej pracy będzie tylko rosła. Naszym kolejnym krokiem jest stworzenie wraz z partnerami standardowych, efektywnych komercyjnie rozwiązań wprowadzania pojazdów bezzałogowych do łańcuchów dostaw przedsiębiorstw przemysłowych i magazynów. Pozwoli to firmom obniżyć koszty, zoptymalizować procesy transportowe i poprawić bezpieczeństwo przewozów ładunków. Kolejnym ważnym obszarem naszej pracy jest wykorzystanie zgromadzonego doświadczenia przy wdrażaniu systemów wspomagania kierowcy do samochodów ciężarowych i autobusów, produkowanych seryjnie przez Grupę GAZ. Zależy nam na tym, aby prace te były realizowane wspólnie z naszą flagową uczelnią - NSTU im. Aleksiejewa, która zawsze była i pozostaje źródłem kadr dla GAZ, a w ostatnich latach stała się pełnoprawnym partnerem strategicznym centrum inżynieryjnego Grupy GAZ w tworzeniu obiecujących projektów”. Dmitry Potapov, dyrektor generalny Gazpromnieft-Procurement, dodaje z kolei „W kwietniu wraz z kolegami z Grupy GAZ na dużą skalę przeprowadziliśmy próby bezzałogowej GAZelle i przetestowaliśmy ten samochód pod kątem rozwiązywania typowych zadań transportowych. Teraz opracowujemy konkretne hipotezy: testujemy interakcję samochodu z magazynem. Gdy otrzymamy wystarczające informacje, będziemy mogli dopracować technologię i rozpocząć pełne wdrożenie autonomicznych samochodów w naszych procesach logistycznych. Wysoko oceniamy potencjał projektu i już dziś możemy stwierdzić, że skalowanie tego rozwiązania pozwoli nam obniżyć koszty transportu i znacznie przyspieszyć dostawę ładunku”.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA