REKLAMA

Busworld 2019: Scania przedstawia autobusy miejskie i podmiejskie nowej generacji

Autobusy Scania nowej generacji są przeznaczone do obsługi linii miejskich i podmiejskich. Pierwszym typem z tej serii jest Citywide – model elektryczny z zasilaniem akumulatorowym. W ofercie znajdą się również wersje napędzane silnikami na wszystkie rodzaje paliwa.

Autobusy miejskie i podmiejskie z nowej serii można również wyposażyć w system geofencingu Scania Zone. Współpracuje on ze wszystkimi zespołami napędowymi i pomaga kierowcom spełnić coraz surowsze wymogi w zakresie emisji spalin i bezpieczeństwa na terenach miejskich. Przy czym klienci muszą rozważyć system jako całość, aby jak najlepiej zoptymalizować łączne koszty eksploatacji. W tym przypadku ważne są takie czynniki, jak oszczędność paliwa, czas działania, wydajność, wrażenia pasażerów i liczba miejsc.

W premierowej serii autobusów miejskich i podmiejskich doszedł też model elektryczny z zasilaniem akumulatorowym (zasilany akumulatorami) – akumulatorowo-elektryczny (BEV), o długości 12 metrów, napędzany przez potężny silnik elektryczny o mocy 300 kW. Opracowany przez Scanię olejowy układ chłodzenia tego silnika eliminuje ograniczenie momentu obrotowego w terenie górzystym oraz w wysokiej temperaturze otoczenia. W rezultacie autobus utrzymuje prędkość 30 km/h nawet na wzniesieniu o nachyleniu wynoszącym 8%. Ten układ chłodzenia eliminuje także konieczność obniżania wydajności klimatyzacji, gdy oba te układy działają równocześnie. Ponadto akumulatory zlokalizowano w dwóch grupach po cztery sztuki na dachu i na tylnym zwisie ramy, co obniża środek ciężkości i poprawia właściwości jezdne oraz manewrowość pojazdu. Dzięki takiemu rozmieszczeniu masy autobus może przewozić do 95 pasażerów.

REKLAMA

Zaprezentowany na targach Busworld egzemplarz Citywide w wydaniu z zasilaniem akumulatorowym skonstruowano z założeniem szybkiego, sporadycznego ładowania przez odwrócony pantograf. Przy mniejszej liczbie akumulatorów masa autobusu pozostaje porównywalna z masą tradycyjnego odpowiednika o podobnej liczbie miejsc, zaopatrzonego w silnik wysokoprężny lub gazowy. Oprócz układu ładowania prądem stałym o mocy 300 kW przez dachowy pantograf, autobus wyposażono w układ stało- i przemiennoprądowego ładowania podczas postoju w zajezdni. Zarazem zasięg tego modelu równa się 80–150 kilometrów, co w zupełności wystarcza do obsługi większości linii w ścisłych centrach miast. Każdy system transportu wymaga mianowicie optymalizacji do indywidualnych warunków. Niemniej z analiz Scanii jasno wnika, że w wielu przypadkach ładowanie w ciągu dnia pozwala zoptymalizować łączne koszty eksploatacji. Co więcej, wszystkie najważniejsze podzespoły, takie jak akumulatory czy zespół napędowy, zaprojektowała i wyprodukowała sama Scania, co gwarantuje optymalizację całego pojazdu. Dzięki wykorzystaniu fachowej wiedzy i obsługi serwisowej w swojej globalnej sieci koncern może więc przejąć pełną odpowiedzialność za pojazdy, zapewniając ich maksymalną dostępność. Tym bardziej, że jego odpowiedzią na rosnący rynek elektrycznych autobusów staje się oferta rozbudowanych produktów i usług, zapewniających maksymalny czas operacyjnego funkcjonowania bez przestojów, a przy tym oszczędną eksploatację.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA