REKLAMA

Busworld 2019: Scania przedstawia autobusy miejskie i podmiejskie nowej generacji Cz.1

Autobusy Scania nowej generacji są przeznaczone do obsługi linii miejskich i podmiejskich. Pierwszym typem z tej serii jest Citywide – model elektryczny z zasilaniem akumulatorowym. W ofercie znajdą się również wersje napędzane silnikami na wszystkie rodzaje paliwa.

Przede wszystkim premierowy Citywide wyróżnia się większą liczbą miejsc dla pasażerów, niższym zużyciem paliwa i energii, lepszymi właściwościami jezdnymi oraz wyższym komfortem dla podróżnych i kierowcy. Większą liczbę miejsc – wyższą pojemność roboczą uzyskano wskutek bocznego umieszczenia jednostki napędowej w miejskiej odmianie niskopodłogowej o długości 12 m, w wykonaniach z silnikami o pojemności 7 i 9 litrów oraz silnikiem elektrycznym. Powyższe pozwoliło uzyskać miejsce do zamontowania dodatkowych trzech siedzeń za tylną osią. Ponadto zwiększona nośność osi przedniej przekłada się na wzrost liczby siedzeń o dodatkowe dwa. Dzięki tym rozwiązaniom łączna maksymalna liczba pasażerów, mogących jechać w pojeździe, wzrosła do około 100, w zależności od rodzaju napędu i konfiguracji wnętrza.

W sferze zużycia paliwa w egzemplarzach z silnikiem 7-litrowym, stanowiącym najczęstszy wybór w przypadku autobusów obsługujących linie miejskie, udało się uzyskać redukcję rzędu 3-5%. Zastosowanie skrzyni biegów o jeszcze wyższej skuteczności oznacza z kolei dalszą obniżkę zużycia o kolejne 1-3%. Do tego dzięki wprowadzeniu układu start/stop zanotowano łączną redukcję zużycia oleju napędowego i biopaliwa o 8%, a w przypadku typów zasilanych gazem – nawet o 15%. Poza tym do jeszcze większych oszczędności paliwa może przyczyniać się

REKLAMA

zaopatrzenie niskopodłogowych wariantów podmiejskich w system Scania Opticruise oraz w inne elementy i funkcje, takie jak: lepsze właściwości aerodynamiczne, tempomat z funkcją Active Prediction (CCAP), elektryczny wentylator chłodnicy, układ oczyszczania spalin SCR i obniżenie masy.

Kolejne novum to zupełnie nowa stylistyka wnętrza. Kolory sufitu i bocznych paneli są jasne. Powiększone okna boczne sięgające wyżej do sufitu wpuszczają do środka więcej naturalnego światła. W podwyższonym suficie zamontowano płaskie boczne panele sufitowe, lepiej niż dotąd doświetlające wnętrze i optycznie powiększające przestrzeń pasażerską. Natomiast poszerzony korytarz oraz pośrednie oświetlenie sufitowe na całej długości autobusu dodatkowo potęgują wrażenie większej przestrzeni i poprawiają komfort jazdy. Wydanie niskopodłogowe otrzyma też dodatkowe okno z tyłu, podobne do okna w aktualnym modelu Citywide. Takie rozwiązanie wynika ze zmiany położenia silnika. Przy tym klienci będą mogli wybrać dodatkowe niższe okna boczne w przestrzeni między przednią i tylną osią, lepiej doświetlające przestrzeń pasażerską. Następnymi udogodnieniami dla pasażerów i kierowcy są lepszy przepływ powietrza i niezależne zawieszenie przednie podnoszące komfort oraz poprawiające płynność i stabilność jazdy.

Oprócz samych pasażerów w premierowym wyrobie zyskuje kierowca. W jego nowej kabinie wdrożono rozwiązania znacznie poprawiające ergonomię, takie jak polepszone rozmieszczenie pedałów, zwiększenie przestrzeni na nogi, funkcja dobrania ustawień do wzrostu, bezstopniowa regulacja fotela w szerokim zakresie kątów, lepsze widoczność i dostęp do elementów sterujących oraz łatwe dopasowanie niemal wszystkich przycisków na tablicy rozdzielczej do lokalnych zastosowań, gdyż są one obsługiwane przez magistralę CAN. Szczególnie, że Citywide dostał centralny układ elektryczny, co ułatwia monitorowanie stanu podzespołów oraz przeprowadzanie napraw.

Ogólnie zwiększenie miejsca wewnątrz autobusu usprawni ruch pasażerów i skróci czas postoju na przystankach. Jednocześnie głównym założeniem projektowym było opracowanie bardziej przestronnego autobusu o jaśniejszym wnętrzu, dającym się łatwo utrzymać w czystości. W przeciwdziałaniu skutkom globalnego ocieplenia niezwykle ważne okazuje się bowiem, aby autobusy zapewniały wszelkie wygody przekonujące jeszcze więcej osób do korzystania z transportu zbiorowego. W tym kontekście, dla ułatwienia operatorom utrzymania taboru w czystości oraz uproszczenia codziennych czynności kontrolnych, konstrukcja ma mniej szczelin i elementów łączących się pod kątem prostym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA