Ciągłość i zmiana: Rheinmetall przedstawia HX3, nową generację taktycznych ciężarówek Cz.1

Podczas wirtualnej prezentacji organizowanej w dniu 6 maja Rheinmetall pokazał HX3 – najnowszą generację swojej sprawdzonej na całym świecie rodziny ciężkich samochodów ciężarowych z typoszeregu HX. Całkowicie przeprojektowana, ta przyszłościowa ciężarówka wojskowa wykorzystuje innowacyjne nowe technologie, tym samym stanowiąc odpowiedź na współczesne megatrendy militarne i motoryzacyjne. Użytkownicy mogą między innymi oczekiwać lepszej ochrony, lepszej – dalszej zwiększonej mobilności, zwiększonego komfortu jazdy oraz nowej architektury interfejsu cyfrowego. Ta ostatnia zapewnia jeszcze większą elastyczność operacyjną – dalej poprawiony elastyczny zakres zastosowań oraz pozostaje otwarta na przyszłe ulepszenia w zakresie funkcji i wydajności. Jednocześnie zachowano cenione mocne strony poprzednika – generacji HX2 i rodzinną koncepcję budowy.

Dzięki najnowszej generacji wypróbowanej i przetestowanej serii HX nastąpiła zmiana na przyszłościową ciężarówkę wojskową. W następstwie wdrożenia nowych technologii przeprojektowany od podstaw HX3 wychodzi naprzeciw megatrendom militarnym i motoryzacyjnym. Jako zasadnicze przyczyny stojące za przygotowaniem tej serii Rheinmetall wskazuje:

REKLAMA
  • wdrożenie najnowszych opracowań z przemysłu motoryzacyjnego, w tum związanych z wprowadzaniem pojazdu użytkowego Poziomu 4.0, co oznacza wdrożenie cyfryzacji i digitalizacji, łączności i sieciowości, automatyzacji w kierunku pełnej autonomizacji oraz – w niezbędnym militarnie zakresie – ekologizacji;
  • zmianę wymagań w obszarze otoczenia wojskowego, w tym wniosków wynikłych z eksploatacji dotychczasowego taboru samochodowego na asymetrycznym polu walki.

W rezultacie o ile HX2 już w momencie swojej komercjalizacji stanowił odpowiedź na wyzwania współczesności, o tyle HX3 ma odpowiadać na wyzwania przyszłości – ma być – na ile jesteśmy to w stanie na dzisiaj przewidzieć – elastyczną, eklektyczną – otwartą platformą, przygotowaną do łatwej implementacji usprawnień i zmian wynikłych z dalszego postępu w cywilnym sektorze motoryzacyjnym oraz zmian wymogów ze strony wojska. Rheinmetall zwraca więc w tym układzie uwagę na holizm spojrzenia.

Podobnie jak ich poprzednicy, pojazdy nowej generacji są produktami wojskowymi gotowymi do użycia (tzw. produktami militarnymi ale z cywilnej z półki – MOTS). Cechują się bardzo wysoką mobilnością taktyczną – dzielnością terenową, wskutek m.in. odpowiedniej budowy podwozia, dużego i założenia wyłącznie pojedynczego ogumienia, co przekłada się na kąt natarcia do 40º i prześwit dochodzący nawet do 591 mm. Poza tym wszystkie auta należą wyłącznie dl klasy tonażowej cięźkiej. Niemniej poprawnie klasyfikacyjnie i konstrukcyjnie, są to wyroby hybrydowe – cywilno-militarne. Przy czym, na obecnym etapie, w związku z jednej strony z wycofaniem już kilka lat temu typowo militarnej serii SX, z drugiej nabieraniem przez HX coraz bardziej militarnego charakteru, w stale rosnącym stopniu HX staja się propozycją zaprojektowaną do użytku wojskowego w najbardziej wyczerpujących warunkach eksploatacyjnych. Tym samym HX3 został zaprojektowany jako czysto wojskowa ciężarówka, ale z wykorzystaniem w niezbędnym zakresie cywilnej – lecz oczywiście zmodyfikowanej – podwoziowo-napędowej podstawy. Podstawa na pochodzi z aktualnych cywilnych wydań ze zmodernizowanej, wprowadzonej w zeszłym roku na rynek gamy TG – TGS. Dzięki solidnej koncepcji podwozia w połączeniu z potężnymi silnikami dostosowanymi do wymagań wojskowych – tzn. przystosowanymi m.in. do zasilania paliwem F34, HX3 jest zatem w stanie sprostać wszystkim pojawiającym się wymaganiom - zawsze i wszędzie. Nowy opcjonalny system aktywnego zawieszenia na tylnych osiach znacznie poprawia mobilność ciężarówki na drogach i poza nimi. Przednie osie napędowe o nacisku 11000 kg okazują się wyjątkowo niezbędne, gdyż pojazd otrzymuje ciężką, integralnie opancerzoną kabinę czy/i zakabinowy żuraw w kompletacji terenowego transportera wsparcia logistycznego. Różne tryby jazdy, opcja kontroli poziomu jazdy i aktywne tłumienie pomagają również konsekwentnie amortyzować wstrząsy i wibracje podczas trudnego użytkowania w terenie Oprócz wziętych z sektora cywilnego solidnego podwozia i mocnego silnika, opcjonalnie dostępne jest nowe, aktywne zawieszenie tylnej osi, znacznie poprawiające osiągi samochodów zarówno na drogach, jak i poza nimi. Poza tym bardziej niż kiedykolwiek, premierowa generacja HX3 ucieleśnia koncepcję platformy, przygotowanej zarówno do wykonywania operacji logistycznych, jak i do realizacji klasycznych scenariuszy taktycznych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA