Ciągłość i zmiana: Rheinmetall przedstawia HX3, nową generację taktycznych ciężarówek Cz.4

Podczas wirtualnej prezentacji organizowanej w dniu 6 maja Rheinmetall pokazał HX3 – najnowszą generację swojej sprawdzonej na całym świecie rodziny ciężkich samochodów ciężarowych z typoszeregu HX. Całkowicie przeprojektowana, ta przyszłościowa ciężarówka wojskowa wykorzystuje innowacyjne nowe technologie, tym samym stanowiąc odpowiedź na współczesne megatrendy militarne i motoryzacyjne. Użytkownicy mogą między innymi oczekiwać lepszej ochrony, lepszej – dalszej zwiększonej mobilności, zwiększonego komfortu jazdy oraz nowej architektury interfejsu cyfrowego. Ta ostatnia zapewnia jeszcze większą elastyczność operacyjną – dalej poprawiony elastyczny zakres zastosowań oraz pozostaje otwarta na przyszłe ulepszenia w zakresie funkcji i wydajności. Jednocześnie zachowano cenione mocne strony poprzednika – generacji HX2 i rodzinną koncepcję budowy.

Modernizacja objęła również wnętrze. Kompletnie zmienione poprawia ergonomię stanowiska pracy kierowcy i pasażera oraz daje bardziej praktyczną przestrzeń dla potrzeb załogi. Drzwi otwierają się pod większym kątem niż uprzednio, co zdecydowanie ułatwia i przyspiesza wsiadanie i wysiadanie. Podłoga jest płaska. Fotel kierowy cechuje się szerokim zakresem regulacji. Przestronne schowki i dodatkowe drążki mocujące, szczególnie nad głowami osób siedzących i przed siedzeniami, oferują jeszcze więcej możliwości, by schować/zamocować zarówno sprzęt C4I, jak i rzeczy osobiste. Kolejna szczególnie przydatna funkcja: urządzenia są teraz jeszcze łatwiej dostępne - dokładnie tam, gdzie żołnierz ich potrzebuje.

REKLAMA

Równocześnie, wychodząc z założenia, że bezpieczeństwo ma zawsze najwyższy priorytet – zarówno załogi, jak i osób znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie ciężarówki – nowe systemy techniczne HX3 zapewniają zdecydowane ulepszenia, głównie gdy są używane na drogach publicznych lub podczas skomplikowanych lub stresujących manewrów i operacji załadunku. Co więcej, HX3 wyznacza tutaj nowe standardy dla wojskowej ciężarówki. Na przykład nowa, chroniona kabina HX3, z dużą przednią i bocznymi szybami, oferuje też zdecydowanie poprawione, de facto najlepsze możliwe pole widzenia - które nie ma sobie równych. Opcjonalny system kamer BirdView łączy w sobie zalety technologiczne komercyjnego świata, wprowadzonego do wojska i wspiera kierowcę, szczególnie w ograniczonych środowiskach miejskich.

Przy tym ulepszona zintegrowanego kabina pancerna – kabina integralnie opancerzona (IAC) oferuje teraz jeszcze lepszą ochronę przed zagrożeniami spowodowanymi wybuchami min i IED, jednocześnie gwarantując najlepsze możliwe pole widzenia. Oprócz zwiększonej integralności strukturalnej i bezpieczeństwa załogi, nowa chroniona kabina otrzymała także całkowicie zmodernizowane wnętrze ze zintegrowaną, tzw. cyfrową tablicą rozdzielczą zapożyczoną z najnowszej generacji odmian cywilnych, które oficjalnie pokazano w lutym 2020 roku, oraz z klimatyzacją i znacznie większą przestrzenią na sprzęt C4I. Warto wskazać, że dotychczas klimatyzacja znajdowała się w nadbudówce – module dachu. Jej przeniesienie na tablicę uwalnia wobec tego tam znaczną przestrzeń, którą da się spożytkować na wiele sposobów ewentualnie pozostawić niezagospodarowaną, co zwiększa przestrzeń dostępną do żołnierzy. Ten wzrost odgrywa ważną rolę, szczególnie gdy żołnierze jadą w pełnym ekwipunku czy/i taki ekwipunek zakładają na pokładzie. Ponadto znacznie poprawiono ergonomię pokładową. Do tego dochodzą różne nowe systemy wspomagające/wspierające kierowcę/załogę, przekładające się na większe bezpieczeństwo poprzez technologie adaptacyjne i czujniki podczas jazdy. Te zautomatyzowane systemy ostrzegają kierowcę o potencjalnych kolizjach i wspomagają hamowanie, a tym samym przekładają się na wyższe bezpieczeństwo. W pewnym momencie bowiem, gdy zmysły żołnierzy są osłabione po ciężkiej misji, nowe, liczne zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS) w HX3 stają się jeszcze ważniejsze. Nie tylko zapewniają bezpieczeństwo w chwili nieuwagi, ale też pomagają zmniejszyć zmęczenie i stres kierowcy przez cały czas trwania misji - tym samym zwiększając bezpieczeństwo na drodze. Całkowicie przeprojektowana architektura elektroniczna i elektryczna (EE) oraz systemy wspomagające, takie jak asystent hamowania awaryjnego (EBA), tempomat adaptacyjny (ACC) i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), wraz ze znormalizowanym interfejsem stanowią podstawę dla automatyzacji ciężarówki i bezproblemowej integracji technologii dostępnych w przyszłości. Dzięki znormalizowanym interfejsom możliwa będzie zatem integracja technologii, które staną się dostępne w przyszłości, aby umożliwić tworzenie zintegrowanych konwojów ciężarówek lub innych zautomatyzowanych, a następnie w pełni autonomicznych scenariuszy użytkowania. W efekcie, w połączeniu z wymienionymi systemami i wspomagającymi, takimi jak EBA, ACC i LDW, całkowicie nowa architektura elektroniczna i elektryczna gwarantuje rentowność pojazdu w przyszłości - szczególnie w odniesieniu do jazdy autonomicznej.

Docelowo HX3 mają zyskać możliwość poruszania się na poziomach 4 i 5 jazdy autonomicznej. Ponieważ obecnie przepisy nie pozwalają jeszcze na taką jazdę po drogach publicznych, funkcje te da się spożytkować w trakcie wykonywania misji transportowych na obszarach zagrożonych atakami, przykładowo na terenach wojen/zmagań asymetrycznych.

Tym bardziej, że opcjonalnie ciężarówki HX3 mogą być oczywiście wyposażone w integralnie opancerzoną kabinę, której poziom ochrony można modułowo zwiększać. Kabina ta stanowi własny wyrób Rheinmetall, ale na temat uzyskiwanych poziomów ochrony w trakcie majowej prezentacji przedstawiciele firmy nie chcieli przekazać wielu bliższych informacji. Wiadomo, że podłoga takiej kabiny jest wykonana z jednego arkusza blachy, co eliminuje spawanie. Można zatem założyć, że zabezpieczane stopnie ochrony wyniosą – zgodnie ze STANA 4569:

  • dla balistycznej bazowo 2, po zwiększeniu 3 a może nawet 4;
  • dla przeciwminowej – bazowo 2, z opcja podniesienia do 3.

Ponadto, oprócz tradycyjnego kamuflażu, przedstawiciele premierowej generacji są wyposażone w tzw. cyfrowy tryb niewidzialności: tzn. w razie potrzeby wszelkie funkcje transmisji danych i odbiornika da się wyłączyć, aby zmniejszyć podpis cyfrowy pojazdu. Oprócz klasycznego trybu blackout, HX3 ma teraz również nowy cyfrowy tryb blackout. W razie potrzeby wyłącza to wszystkie funkcje nadawania i odbioru w celu zmniejszenia cyfrowego podpisu pojazdu. Jako środek aktywnej samoobrony wzmocniony dach oferuje miejsce na stanowiska uzbrojenia z ciężkim uzbrojeniem. Jako kolejna opcja dostępne są dodatkowe aktywne i pasywne systemy ochrony, w tym ROSY Rapid Obscuring System firmy Rheinmetall oraz system ADS Active Defense o bardzo krótkim zasięgu.

Ogólnie oparte na wspólnej podstawowej kabinie opancerzenia, modułowe koncepcje opancerzenia umożliwiają elastyczne dostosowanie poziomu ochrony do indywidualnych wymagań.

1 Lepsza ochrona. Dzięki innowacyjnemu projektowi i wzmocnionej konstrukcji kabiny, nowa zintegrowana kabina pancerna (IAC) oferuje teraz jeszcze lepszą ochronę przed zagrożeniami minowymi i IED.

2 Obrona obwodowa W celu aktywnej samoobrony wzmocniony dach może teraz też pomieścić broń dużego kalibru i oferuje więcej opcji instalacji dodatkowych aktywnych/pasywnych systemów ochrony, takich jak ROSY (Rapid Obscuring System) i ADS (Active Defense System) firmy

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA